Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V modernom svete je čoraz populárnejšie nakupovanie priamo z pohodlia domova, kedy si prostredníctvom e-shopov dokážeme objednať naozaj čokoľvek a zásielku máme už o pár dní pred dverami. Internetové obchody sa tak musia vyrovnať s poriadnym návalom zákazníkov, ktorí čakajú svoje objednávky včas, k čomu je však potrebná dobrá logistika a špecifické informačné systémy. 

Amazon odoslal svoju prvú objednávku na knihu priamo z garáže Jeffa Bezosa ešte v roku 1995. Od tej doby sa toho veľa zmenilo a z tejto domácej firmy sa stal nadnárodný gigant, ktorý pôsobí v mnohých krajinách sveta, má stovky vlastných centier a státisíce metrov štvorcových skladových priestorov a milióny predajcov.

Častokrát sme čitateľmi konfrontovaní či lokálne e-shopy dokážu prežiť, ak by na slovenský trh vstúpil priamo Amazon. Jednou z pozitívnejších odpovedí je, že aj vďaka firmám ako Solitea Slovensko môžu lokálne e-shopy dostať potrebný „boost“, ktorým si zabezpečia dlhodobú prosperitu. Viktor Pieš, zo spoločnosti Solitea Slovensko, nám situáciu priblížil nasledovne.

Správna informácia o dostupnosti tovaru na sklade je v dnešnej dobe nevyhnutnosťou. Vďaka prepojeniu e-shopu s informačným systémom budete mať v e-shope vždy aktuálne informácie o dostupnosti produktov, či stave zásob na sklade, či predajniach, pokojne aj z pohľadu expirácie. Automaticky si môžete nastaviť napríklad precenenie tovarov pred exspiráciou.“

Ako Amazon ohrozuje lokálnych hráčov?

Vstup Amazonu na lokálny trh sa dá zo spotrebiteľského hľadiska jednoznačne považovať za pozitívnu vec, a to najmä z hľadiska znižovania cien produktov. Vstup Amazonu dokáže znížiť ceny sučasných produktov (zahraničná literatúra, spotrebná elektronika…) o jednotky percent. Zároveň pre množstvo e-shopov vytvára príležitosť ako zvýšiť objem predaja, aj keď na úkor zníženia jednotkových cien.

Amazon jednoznačne najviac ohrozuje kamenné prevádzky, ktoré si dodnes nedokázali vytvoriť silnú e-commerce platformu a nemajú jasno v tom, či je prvoradý digitálny, alebo offline obchod. Ak by Amazon vstúpil na slovenský trh, je predpoklad, že by zničil stovky lokálnych „old school“ retailových podnikov.

Je teda vstup pozitívny či negatívny? 

Pre spotrebiteľa sa jedná o jednoznačne pozitívnu správu, keďže súčasné produkty nájde na Amazone lacnejšie s rýchlejším dodaním a lepším zákazníckym servisom. Pre podnikateľov sa jedná o hrozbu, ako aj príležitosť a tí, ktorí to využijú ako príležitosť si navýšia tržby, avšak v ziskovosti sa to nemusí premietnuť.

Čo hovoria štatistiky?

Podľa údajov Bigcommerce navštívi každý mesiac web Amazonu až 197 miliónov zákazníkov, pričom službu Amazon Prime využívalo za minulý rok podľa Bloomberg až 100 miliónov ľudí, ktorí priemerne ročne v tomto obchode minú približne 1 400 dolárov. V roku 2017 odoslal Amazon do sveta až 5 miliárd vecí, pričom v jeho ponuke sa nachádza viac ako 12 miliónov produktov.

Zobraziť celú galériu (6)
Wochit Business/YouTube

Komplexné fungovanie jedného z najväčších internetových obchodov

Kľúčovou technológiou firmy sú linuxové databázy, pričom ešte v roku 2005 mal Amazon tie najväčšie databázy na svete. Spolu tvorili až 45 TB dát. Správny e-shop ako Amazon by sa mal sústrediť na viaceré stratégie a sledovať metriky z viacerých hľadísk.

Podľa Viktora Pieša zo slovenskej firmy Solitea Slovensko zaoberajúcej sa práve informačnými systémami pre spoločnosti: „môžeme metriku rozdeliť do dvoch kategórií, a to na efektivitu práce v sklade a na produktivitu zákazníckej podpory. Práca v sklade je dôležitým meradlom, ktoré odráža rýchlosť a efektivitu, akou dokáže e-shop odosielať objednávky, prípadne riešiť vzniknuté problémy.

Zobraziť celú galériu (6)
Solitea Slovensko ponúka svojim klientom službu iDoklad, vďaka ktorej získa zákazník lepší prehľad o všetkých faktúrach či platbách a môže fakturovať odkiaľkoľvek a kedykoľvek. Zdroj: Solitea Slovensko

Spokojnosť zákazníka je splneným prianím každého obchodu, vrátane e-shopov. Rovnako tak sa snaží mať dobrú podporu aj Amazon, ktorá dokáže spoločnosti veľa prezradiť o samotných zamestnancoch prostredníctvom názorov zákazníkov. Systém, ktorý poháňa každý e-shop, je potrebné postaviť na mieru podľa požiadaviek, aby sa zvýšila úspešnosť každodenne riešených úloh a optimalizovala automatizácia celého obchodu.

„Práve informačné systémy umožňujú automatizovať opakujúce sa činnosti, napr. objednávanie chýbajúceho tovaru na sklade, odosielanie faktúr, či upomienok zákazníkom, upravovať a aktualizovať ceny, na základe rôznych kritérií, napr. množstevné zľavy, či vernostné zľavy.“ – hovorí Viktor Pieš, zo spoločnosti Solitea Slovensko.

Jednou z najťažších úloh, ktorú musel pri svojom fungovaní Amazon vyriešiť, je doručovanie tovaru, a tak si firma založila vlastnú doručovaciu službu zvanú ako Amazon Logistics. Tá sa podobá na služby ako FedEx, DHL či UPS, no v tomto prípade prebiehajú dodávky tovaru takmer výhradne prostredníctvom pozemnej dopravy, no v niektorých kľúčových spôsoboch fungovania sa líši. Túto službu využíva Amazon na priame doručovanie tovaru zo skladu k zákazníkovi.

Mnoho však pritom závisí aj od obchodníkov, ktorí musia doručiť svoje produkty do centra Amazonu, odkiaľ putujú ku klientom. Tí môžu zásielku bezplatne sledovať aj online. Napriek prepracovanému systému sa však niekedy jednoducho stane, že sa doručenie omešká a balík príde o deň či dva neskôr. Za takúto situáciu ale spoločnosť neposkytuje žiadnu kompenzáciu. Tento gigant však stále pracuje na vylepšení svojich logistických systémov, aby boli spokojné obe strany.

Len málo spoločností na Slovensku si môže dovoliť a má záujem vyvíjať svoj vlastný logistický systém, či založiť vlastnú doručovaciu spoločnosť. Spoločnostiam preto odporúčame prepojiť si informačný systém s vybranou kuriérskou spoločnosťou, čo im ušetrí desiatky hodín mesačne, taktiež sa vďaka takémuto prepojeniu vyhnú nezrovnalostiam a chybovosti, napríklad pri vypĺňaní údajov o zákazníkovi,“ dodal Viktor Pieš.

Zľavové akcie dajú e-shopom poriadne zabrať

Ako všetky internetové obchody, aj Amazon ponúka svojim zákazníkom rôzne akcie, Black Friday nevynímajúc. Práve nákupná horúčka prináša výrazné zľavy na mnohé druhy tovarov. To platí aj pri akciách počas Prime Day, ktorý je vyhradený pre odberateľov programu Prime na Amazone. Popritom existuje ešte viacero nákupných „sviatkov“, počas ktorých musia e-shopy zvládať nával návštevníkov a veľké množstvo objednávok.

Zobraziť celú galériu (6)
V portfóliu spoločnosti Solitea Slovensko nájdeme komplexné riešenia pre malé, stredné, ale aj veľké spoločnosti, ktoré chcú zefektívniť svoj biznis a popritom ešte ušetriť nemalé financie a čas pri práci. Zdroj: Solitea Slovensko

Práve počas veľkých zliav dostávajú internetové obchody poriadne zabrať a aby všetko fungovalo ako hodinky, musia sa pri tom spoliehať na špeciálne informačné systémy, vďaka ktorým majú obrovskú výhodu oproti konkurencii. Tie umožňujú automatizovať opakujúce sa činnosti, napr. objednávanie chýbajúceho tovaru na sklade, odosielanie faktúr, či upomienok zákazníkom, upravovať a aktualizovať ceny, na základe rôznych kritérií. Viktor Pieš priblížil, ako to funguje na Slovensku.

„Prepojenie e-shopu s informačným systémom zjednodušuje prácu tisíckam e-shopov na Slovensku. Uľahčuje a sprehľadňuje prácu s katalógom produktov, fakturáciou, či prípadnými upomienkami, s vybavovaním objednávok, tiež so správnou a včasnou expedíciou tovaru. Samozrejmosťou je aj možnosť pripojenia na systémy kuriérov, ktorý dokáže ušetriť denne hodiny času.“

Pre správne riadenie internetového e-shopu však majú mnohé obchody na Slovensku riešenie priamo pod nosom. Slovenská spoločnosť Solitea Slovensko totiž ponúka komplexné riešenia stavané na mieru, aby vyhovovali konkrétnemu zákazníkovi, ktorý si s pomocou ich softvérov dokáže efektívne spravovať svoj biznis. Portfólio produktov pritom vyhovie ako menším tak aj veľkým zákazníkom.

Solitea Slovensko zabezpečuje back-end riešenia

Solitea s pôvodným názvom Cígler Software funguje od roku 1990 a za 29 rokov svojho fungovania sa z nej stal celoeurópsky dodávateľ špecializovaných systémov, ktorý ponúka riešenia aj známym spoločnostiam na Slovensku, ako je napríklad Satur Travel, Magic Box Slovakia, Cafepoint, či Top Game. Tí využívajú jej informačné systémy, ktoré zabezpečia napríklad vždy aktuálny prehľad o skladových zásobách, vybavovaní a stavoch objednávok bez nutnosti ručného prepisovania do ďalších programov. Správna informácia o dostupnosti tovaru na sklade je v dnešnej dobe nevyhnutnosťou.

„Vďaka informačným systémom majú ich používatelia obrovskú výhodu oproti konkurencii. Majú vždy k dispozícii kvalitné podklady pre manažérske rozhodovanie, kedykoľvek ich potrebujú. Samozrejmosťou je vždy aktuálny prehľad o stave zásob, výnosoch, nákladoch, či porovnanie plánov so skutočnosťou,“ hovorí Viktor Pieš, zo spoločnosti Solitea Slovensko.

Práve vďaka prínosu informačných systémov tak majú obchodníci vždy aktuálne informácie a môžu jednoducho spravovať ceny, prípadne vytvárať špeciálne zľavy pre verných zákazníkov, čo prispieva k ich spokojnosti.

„Predpokladáme, že neustále legislatívne zmeny, ak nemusíte, tak nesledujete. V informačnom systéme máte každú legislatívnu zmenu priamo zapracovanú a vy sa nemusíte o nič starať. Ak je potrebná zmena vo vašich zaužívaných postupoch, určite vás na to kvalitný dodávateľ systému upozorní a dodá tiež návod, prípadne poskytne technickú pomoc,“  dodáva p. Pieš zo spoločnosti Solita Slovensko.

Ako sa hovorí, náš zákazník, náš pán a pre ešte väčšiu spokojnosť klienta je vhodné prepojiť e-shop aj s ďalšími aplikáciami a povýšiť ho na profesionálnu úroveň. Prepojenie je možné napríklad s vybranou kuriérskou spoločnosťou, prípadne s účtovníčkou alebo dodávateľom.

Množstvo slovenských e-shopov chce expandovať aj na zahraničnú klientelu, častokrát im práve v tomto pomáha Solitea Slovensko. Jazykové mutácie zvládne ľavou zadnou informačný systém Money prepojený s e-shopom.

„Máte e-shop, ktorý pôsobí medzinárodne? Žiaden problém, len výhoda. Jazykové mutácie za vás zvládne ľavou zadnou informačný systém prepojený s e-shopom. A najlepšie je, že všetko budete spravovať na jednom mieste.“

Nemenej dôležitým faktorom je aj spĺňanie všetkých legislatívnych podmienok, ktoré už obchody využívajúce riešenia od tejto slovenskej firmy nemusia študovať svojpomocne.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú