Do Európy prichádza lacný elektromobil pre masy. Toto je úplne nová Dacia
Rumunská Dacia, vo vlastníctve Renaultu, si doteraz aj na našom trhu vytvorila renomé výrobcu dostupných vozidiel za ľudové ceny. Tentokrát to však nebude už len o spaľovacích motoroch, automobilka sa totiž naplno vrhla aj do elektromobility. Dacia oficiálne odhalila produkčnú verziu elektrického modelu Spring, ktorý príde do Európy už začiatkom budúceho roka. Cenu ale zatiaľ tají.
Aj keď je tu sychravá a zamračená jeseň, Dacia ohlasuje „jar“. Jej najnovší model Spring (v preklade jar) bol doteraz motoristom známy najmä ako koncept, ktorý však aktuálne automobilka pretavila do produkčnej verzie pre jazdu aj na európskych cestách. Finálny model si čo-to odniesol aj z pôvodného návrhu.
Hlavné „gro“ novinky je však samotný elektrický pohon. Výrobca túto úlohu vyriešil vcelku jednoducho. Neobťažoval sa vývojom novej karosérie či platformy pre elektromobily, nechal si z Číny doviezť podobný model Renault City K-ZE, ktorý upravil podľa obrazu svojho.
Ideálny elektromobil do mesta za rozumnú cenu?
Vlastnosťami je nová Dacia Spring predurčená najmä na jazdu v mestách a blízkom okolí, príliš ďaleko od nabíjačky nezájde. Jej akumulátory totiž dosahujú dojazd na jedno nabitie 225 km podľa štandardného WLTP cyklu.
Výrobca tu však ponúkne aj tlačidlo pre „eco“ režim, ktorý umožní zvýšiť dojazd o ďalších 10 %, kedy obmedzí rýchlosť na 100 km/h a upraví využiteľnú kapacitu akumulátora. Samotné nabíjanie 26,8 kWh batérie umožní využiť aj 30 kW nabíjací výkon, avšak za príplatok. S wallboxom alebo DC nabíjacím káblom sa Spring nabije na 80 % kapacity za zhruba 50 minút.
Základná nabíjačka ale poskytne výkon len 6,6 kW a s jej využitím bude trvať nabíjací proces necelých 5 hodín. Spotreba energie je udávaná na úrovni 14 kWh/100 km. Výrobca poskytne na batériu záruku na 8 rokov alebo 120 000 km. Za ten čas by jej kapacita nemala klesnúť pod 75 % pôvodnej hodnoty.
Výkonom neohúri a ani nemusí
S novým elektromobilom Dacie si milovníci vyššej rýchlosti príliš veľa zábavy neužijú. Maximálnu rýchlosť totiž výrobca obmedzil len na 125 km/h a výkon elektromotora dosahuje 44 konských síl alebo 33 kW, pričom ponúka točivý moment 125 Nm. To znamená, že vodič sa nevyšantí ani na okresných cestách a diaľniciach. Tie ale kvôli svojmu dojazdu bude Spring vídať len veľmi zriedka.
Elektrická novinka z Rumunska však nie je žiadnym prémiovým vozidlom, ale ľudovou voľbou pre menej náročných šoférov, ktorí chcú naskočiť na vlnu elektromobility a dopriať si za lacný peniaz šikovné mestské auto.
Ponúkne im karosériu s výškou 1,5 m, šírkou 1,6 m (1,77 m so spätnými zrkadlami) a dĺžkou 3,7 m (o 0,35 m kratšia ako Sandero), pričom rázvor kolies činí 2,42 m a svetlá výška je 15 cm. Rozmermi sa tak priblíži napríklad ku Škode Citigo iV, no bude o niečo dlhšia.
Ponúknuť má slušný základ a modernú príplatkovú výbavu
Batožinový priestor ponúkne objem 300 litrov, ktorý je dostatočný pre bežný nákup, no po sklopení sedadiel sa zväčší dvojnásobne. Ďalších 23 litrov úložného priestoru je dostupných v prednej časti vozidla. Ako ostatné modely Dacie, tak aj prvý elektromobil značky, sa nesie v skromnejšom duchu, no nezíva prázdnotou. V základe príde usadený na 14″ Flexwheel kolesách s moderným LED svietením.
V príplatkovej výbave si potom môže zákazník vybrať napríklad aj multimediálny systém s podporou Android Auto, Apple Car a Bluetooth pripojením, ktorý bude môcť ovládať cez 7 palcovú dotykovú obrazovku.
Ďalší 3,5″ displej bude určený pre zobrazovanie informácií pred vodičom. Medzi ďalšie prvky príplatkovej výbavy bude patriť aj cúvacia kamera a parkovací asistent, USB zásuvka, elektrické okná, elektrický posilňovač riadenia, klimatizácia, či diaľkové uzamykanie vozidla a ovládanie hlasom od Googlu či Applu pomocou tlačidla na volante.
Chýbať nebudú ani mnohé bezpečnostné prvky, medzi ktorými nájdeme ESP, ABS, tempomat, 6 airbagov, automatické svietenie, automatické SOS alebo aj automatické brzdenie účinné od 7 km/h.
Cena má byť skutočne ľudová
Dacia zatiaľ neprezradila finálnu cenu pre európske trhy ani presný dátum príchodu elektrického modelu Spring. Predobjednávky by však mali odštartovať už začiatkom budúceho roka. Čo sa samotnej ceny týka, môžeme sa odraziť od ceny Renaultu City K-ZE.
Ten sa v Číne predáva za sumu od zhruba 8 000 €. Dacia Spring by potom v Európe mohla nasadiť cenovku odhadom od 10 000 – 12 000 € v základnej výbave. Presnú sumu však výrobca odhalí až pri spustení predpredaja.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Začala revolúcia v športe, ktorá príde aj na cesty. Formulám budú počas pretekov dobíjať energiu
Dotácie na elektromobily môžu byť realitou. Európska únia má riešenie aj pre Slovensko
Slovensko trhá rekordy v elektromobilite. Nové zákony však môžu všetko skomplikovať
Objednalo si ho už 20-tisíc ľudí. Škoda začala s výrobou dostupného SUV, ponúkne solídny dojazd
Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zarobíš až 4 500 eur: Na pracovnom trhu zúfalo chýbajú odborníci. Tieto povolania lákajú na vysoké platy
„Krajinu si rozvracať nedáme“ a vraciame sa do roku 2018. Kto tu naozaj destabilizuje Slovensko? (KOMENTÁR)
História AC/DC v troskách: Rodný dom hudobnej legendy developeri omylom zbúrali
Írsko bičuje extrémny orkán Éowyn, 90 000 domácností ostalo bez elektriny. Slovensko zasiahne silná víchrica
NOVÉ SUMY: Sociálna poisťovňa hlási zmenu pre 42-tisíc Slovákov. Exekučné zrážky sa menia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
- Objednalo si ho už 20-tisíc ľudí. Škoda začala s výrobou dostupného SUV, ponúkne solídny dojazd
- Ideme úplne proti prúdu. Týchto 10 áut kupovali Európania v roku 2024 najčastejšie (ZOZNAM)
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
-
- Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
- Objednalo si ho už 20-tisíc ľudí. Škoda začala s výrobou dostupného SUV, ponúkne solídny dojazd
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
-
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
- Elektromobily sklamali, predaje áut stúpli. Európania vo veľkom kupujú prekvapujúci typ pohonu
- Obídu clá a zachránia giganta. Číňania chcú v Európe odkúpiť závody tradičnej automobilky
- Jej predaje začali okamžite klesať. Nemci začali bojkotovať Teslu, majú na to neuveriteľný dôvod
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
Simulovala 500 miliónov rokov a videla neuveriteľné veci. Nová technológia vie napodobniť evolúciu
Meta prepája účty. Okrem Instagramu a Facebooku pribudne na zoznam ďalšia obľúbená appka
Hrozí Slovákom plynová kríza? Ministerstvo poľnohospodárstva posiela jasný odkaz
Ako sa zrodili galaxie? Vedci prišli s novou teóriou, ktoré zásadne zmení vnímanie vesmíru
Trump chce ovládnuť aj kryptomeny. Zriadil špeciálne skupiny, ktoré dajú USA „nekonečno“ peňazí
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zarobíš až 4 500 eur: Na pracovnom trhu zúfalo chýbajú odborníci. Tieto povolania lákajú na vysoké platy
„Krajinu si rozvracať nedáme“ a vraciame sa do roku 2018. Kto tu naozaj destabilizuje Slovensko? (KOMENTÁR)
História AC/DC v troskách: Rodný dom hudobnej legendy developeri omylom zbúrali
Írsko bičuje extrémny orkán Éowyn, 90 000 domácností ostalo bez elektriny. Slovensko zasiahne silná víchrica
NOVÉ SUMY: Sociálna poisťovňa hlási zmenu pre 42-tisíc Slovákov. Exekučné zrážky sa menia
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené