Dieselové motory čistejšie ako elektromobily? Všetko si navzájom protirečí
Debaty o témach spojených s ekologickosťou spaľovacích vozidiel a elektromobilov vedia rozdeliť spoločnosť na dva samostatné tábory. Elektromobily sú mnohými odborníkmi považované za budúcnosť dopravy hlavne z dôvodu ich „čistoty“ voči životnému prostrediu, pričom mnohé krajiny budú dokonca postupne zakazovať výrobu spaľovacích vozidiel.
Len nedávno sme informovali, že program Euro NCAP sa tiež začal venovať tejto problematike, pričom výsledkami podkopáva propagáciu samotnej Európskej únie. Tá sa snaží čoraz viac propagovať elektrické vozidlá ako alternatívy za doterajšie spaľovacie motory.
Rovnako čistý ako elektromobil?
Podľa výsledkov nových testov Green NCAP programu, ktorý založila organizácia Euro NCAP financovaná čiastočne aj EÚ, sú nové diesely v niektorých prípadoch rovnako „ekologické“ ako elektrické vozidlá. Napríklad Mercedes-Benz triedy C z roku 2019 získal v indexe čistoty rovnaké hodnotenie ako elektrický Nissan Leaf. V celkovom hodnotení však dostal len 3 hviezdičky, podobne ako ďalšie dieselové modely, medzi ktorými bolo napríklad BMW X1 či Renault Scenic.
Green NCAP meria výsledky testov z laboratórneho aj reálneho testovania elektrických a spaľovacích motorov, no zohľadňuje aj mnohé iné faktory, ktoré môžu v celkovom hodnotení zavážiť. Práve elektrický pohon však skončil zatiaľ najlepšie vo všetkých doterajších testoch.
V ďalšej štúdii vyhralo CNG
Vplyv najpopulárnejších druhov pohonu na životné prostredie skúmala aj nemecká organizácia ADAC, ktorá tiež priniesla prekvapivé výsledky. Testovanie ADAC a štúdia Joanneum Research ukázala, že spomedzi všetkých druhov pohonu dosiahli najlepšie emisie autá na CNG. Tieto vozidlá si počínajú najlepšie počas celej svojej životnosti, do ktorej sa rátajú všetky energetické komponenty.
Výskumný ústav testoval vozidlá Volkswagen Golf s najviac sa vyskytujúcim druhom pohonu, pričom do testu započítal okrem emisií počas prevádzky aj emisie počas výroby, výroby palív, výrobu elektriny či následnej recyklácie.
Elektromobilom ničia výsledky batérie
Podobný výskum uskutočnila aj automobilka Volkswagen AG. Ako informuje portál Autoblog.com, spoločnosť porovnávala dve verzie Golfu: TDI a e-Golf. Štúdia sa tiež pozerala na emisie od samotnej ťažby surovín potrebných na výrobu komponentov a celého vozidla až po jeho recykláciu pri skončení životnosti.
Nie je preto prekvapením, že štúdia určila výrobu elektromobilov za veľmi náročnú z hľadiska emisií. Týka sa to najmä tých vozidiel, ktoré disponujú väčšou batériou. Emisie vo fáze výroby elektrických vozidiel sú veľmi vysoké, pričom značnú časť tvorí samotná výroba batérií. Výrobná fáza e-Golfu vyprodukuje 57 g CO2/km, pričom výrobná fáza Golfu TDI vyprodukuje iba 29 g CO2/km.
Portál ďalej uvádza, že automobily sú určené na jazdu, a preto sa musí brať do úvahy fáza používania. Práve tu sa tieto dve hodnoty dramaticky líšia. Pri používaní naftového vozidla sa priemerne vyprodukuje 111 g CO2/km, pričom e-Golf vyprodukuje len 62 g CO2/km. Pri e-Golfe sa do úvahy berú predovšetkým emisie z výroby a produkcie elektrickej energie. Volkswagen odhaduje, že pokiaľ by elektrina pochádzala z obnoviteľných zdrojov, mohla by produkcia emisií klesnúť na iba 2 g CO2/km.
Štúdie si navzájom protirečia
Iné nedávne štúdie dospeli k opačnému záveru. Jedna z nich zistila, že emisie z elektrických vozidiel sú nižšie až o 43 % v porovnaní s vozidlami s naftovým motorom. Celá štúdia sa končí tvrdením, že vo všetkých skúmaných prípadoch majú elektrické vozidlá počas celej svojej životnosti menšie klimatické vplyvy ako vozidlá so spaľovacím motorom, informuje portál CarbonBrief.org.
Moderné naftové motory sú už dnes pripravené na novú emisnú normu Euro 6d-TEMP, ktorá má vstúpiť do platnosti v januári 2020. Zapríčinené je to hlavne tým, že automobilky investovali v poslednom období obrovské prostriedky do vývoja a výroby technológií, ktoré majú emisie znižovať. Problémom dieselových vozidiel boli hlavne emisie NOx a pevných častíc.
V porovnaní so staršími vozidlami sa práve v tejto oblasti nové modely výrazne zlepšili, uvádza sa v správe Európskej asociácie automobilových výrobcov (European Automobile Manufacturers Association). Na druhej strane naftové motory produkujú menšie množstvo CO2, čo je pre životné prostredie priaznivejšie.
Všetko záleží od postoja používateľov
Štúdií a výskumov v tejto problematike je hneď niekoľko, pričom isté je, že ďalšie budú neustále pribúdať. Výsledky sú v mnohých prípadoch príliš odlišné. To často vedie ešte k väčšiemu chaosu v hlavách používateľov. Je potrebné si uvedomiť, že na výsledky štúdií má vplyv neskutočne veľa faktorov, ako napríklad počasie, vozovka a stav vozidla.
V niektorých prípadoch sa dokonca uverejňujú priemerné výsledky testov, čo v konečnom dôsledku môže negatívne ovplyvniť dieselové autá, ak sa do výsledkov rátajú hodnoty väčších SUV alebo ľahších úžitkových vozidiel. Automobilky sa dieselových motorov tak ľahko nezbavia a je tu veľký predpoklad, že budú robiť všetko preto, aby boli tieto vozidlá dostupné na trhu čo najdlhšie.
Elektrické vozidlá „trpia“ predovšetkým pri výrobe batérií. Tá je veľmi náročná na produkciu emisií, čo sa potom v testoch negatívne odzrkadľuje. Výroba batérií a elektrickej energie sa však aj vďaka technológiám posúva veľmi rýchlo vpred, čo dáva nádej na objavenie nových možností, ktoré budú mať pre životné prostredie žiadny, prípadne minimálny dopad.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
Výber Citroën auta pre mladú rodinu
Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Investoval 3 000, zarobil 2 000 000 dolárov. Kryptomena „4“ urobila z tradera milionára
Rusko vedie nízkointenzívnu vesmírnu vojnu, tvrdí holandský expert. Objektívmi za pár eur sleduje špionážne satelity (ROZHOVOR)
43-ročný Marián Gáborík má majetok 90 miliónov eur. V Trenčíne vybudoval vlastné športové impérium
NASA objavila 7 000-kilometrovú anomáliu nad Atlantikom. V útrobách Zeme sa odohralo niečo, čo zaskočilo vedcov
Šutaj Eštok o povolenkách: Radšej pôjdeme do súdneho sporu s EÚ, ako by sme toto mali akceptovať
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Tesla uznala, že zašla priďaleko. Ruší kontroverznú vec a vodiči jej tlieskajú, zväčší sa aj dojazd
- McLaren vymyslel šialenú inováciu. Jeho športiak jazdí na dvoch prevodových stupňoch naraz
- Elektromobily predávajú o 50 % lacnejšie. Číňania spúšťajú cenovú vojnu, analytik varuje pred následkami
- Tesla Y dostáva tvrdú konkurenciu. Nové SUV Mazda EZ-60 stavia na gigantický displej a šokujúcu cenu
- Briti dostali geniálny nápad: Vyvíjajú ultra ľahké auto, bude však stáť veľké peniaze
-
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
-
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
Obľúbená čínska značka všetkých prekvapila. Otvorila obchod budúcnosti, aký si ešte nevidel
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
Putin sa jej bojí ako čert kríža. Ak USA dodá Ukrajine túto zbraň, Rusi s Američanmi skončili
Nemecké automobilky sa rútia do hlbokej krízy. Dodávatelia tŕpnu, masívne prepúšťanie je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP