Dojazd elektromobilov je stále veľmi diskutovaná záležitosť. Aj keď už máme na trhu modely, ktoré podľa cyklu WLTP dokážu prejsť cez 500 km na jedno nabitie, v reálnych podmienkach býva tento dojazd častokrát nižší. Najväčším zabijakom dojazdu je diaľnica a práve tu nemecký AutoBild preveril až 50 nových elektromobilov. Väčšina z nich nedokázala prejsť na jedno nabitie ani 400 km.

Cestovanie na dlhé trasy už nie je s modernými elektromobilmi žiaden problém. Relatívne dobrý dojazd, ktorý pri elektromobiloch s cenovkou okolo 50 000 € v drvivej väčšine presahuje 300 km aj pri diaľničnej 130-ke je v kombinácii s rýchlym nabíjaním vhodný aj na absolvovanie dovolenky autom.

Samozrejme, ak niekto dokáže jazdiť bez prestávky stovky kilometrov, žiaden elektromobil zatiaľ nedokáže v jeho prípade nahradiť spaľovák. Ak ale niekto hľadá elektromobil s diaľničným dojazdom cez 400 km, jeho výber sa poriadne zúži. Tento dojazd totiž prekonalo iba 5 elektromobilov z testovanej 50-ky.

Rekordéri nie sú prekvapením

Asi nikoho neprekvapí, že elektromobily s najlepším dojazdom sú vlajkové lode prémiových automobiliek. Absolútnym kráľom s dojazdom 482 km na jedno nabitie po diaľnici je Mercedes EQS 450+, teda verzia, ktorá ponúka aj najvyšší papierový dojazd. Takmer 500 km bez zastávky elektromobilom a navyše maximálnou povolenou rýchlosťou je niečo, s čím by dokázali žiť zrejme aj tí najzarytejší petrolheadi. Luxus v podobe dojazdu ale niečo stojí, EQS 450+ začína na sume 121 000 €.

Michal Varga/FonTech

Na druhom mieste sa nachádza BMW iX 50 s dojazdom 434 km. Veľké luxusné elektrické SUV paradoxne v diaľničnom dojazde porazilo vlajkovú loď BMW i7, ktorá sa s dojazdom 388 km nachádza až na šiestom mieste. Do najlepšej 5-ky, ktorá prekonala na diaľnici dojazd 400 km, sa dostal aj ďalší, lacnejší Mercedes. Ide o model EQE 350+ s dojazdom 423 km na jedno nabitie. Ten sa momentálne v slovenskom konfigurátore nenachádza, no veľmi podobná verzia 350 začína na sume 82 000 €.

Ani druhý koniec rebríčka neprekvapuje

Na opačnom konci sa tiež nekonali prekvapenia a elektromobily, ktoré nemeckí novinári testovali, naplnili očakávania aj pri obsadzovaní najhorších pozícií. To im ale ani nemožno vyčítať, nakoľko sa jedná o autá určené predovšetkým do mesta. Posledná je s dojazdom 140 km Mazda MX-30 a pred ňou Honda e s dojazdom 153 km.

Miernym sklamaním je ale Mercedes EQB 350. Toto 7-miestne elektrické SUV má síce iba 66,5 kWh batériu a pohon všetkých štyroch kolies, no po diaľnici prešlo na jedno nabitie iba 200 km. My sme EQB 350 testovali a vybrali sme sa s ním dokonca aj do Košíc, kam sme išli cez maďarskú diaľnicu. Náš priemerný diaľničný dojazd sa dostal na približne 250 km, čo už nie je vzhľadom na veľkosť auta až tak zlé.

Cesta z Bratislavy do Košíc nám cez maďarskú diaľnicu zabrala 5 hodín 30 minút. pričom nabíjaním sme strávili 48 minút a z Bratislavy sme vyrážali s batériou nabitou na 85 %.

Vysoká rýchlosť je zabijak dojazdu elektromobilov

V staršom teste sme tiež skúšali, koľko dokáže prejsť elektromobil pri jazde na plný plyn na nemeckej diaľnici. Do Nemecka sme sa vybrali v sobotu skoro ráno. Z Bratislavy do mesta Passau nám to navigácia vypočítala s jedným nabíjaním v Rakúsku a trasu dlhú zhruba 370 km sme absolvovali za 3 a pol hodiny.

V cieli sme elektromobil na diaľničnej rýchlonabíjačke Ionity nabili na 80 %, nakoľko pri diaľkovom cestovaní nemá nabíjanie na viac percent zmysel. Po 80 % sa výrazne spomaľuje a je časovo neefektívne. Ak by sme teda reálne cestovali na dlhej trase, nabíjali by sme presne takto.

Pred nami bol dlhý diaľničný úsek s neobmedzenou rýchlosťou. Cieľom bolo ísť maximálkou vždy, keď nám to dopravná situácia dovolí. Ako testovacie vozidlo sme mali k dispozícii VW ID.4 GTX.

Michal Varga/FonTech

Štvorkolka s výkonom 300 koní má maximálnu rýchlosť obmedzenú na 185 km/h. Vyšli sme teda z odpočívadla a zošliapli plynový pedál na podlahu. Test spotreby pri maximálnej rýchlosti sa začal.

Jazdu „na plný plyn“ zrejme najlepšie odráža prvých 50 km s priemernou rýchlosťou 150 km/h, spotrebou 36,6 kWh/100 km a maximálnym dojazdom 210 km. Ak teda máme odpovedať na otázku, koľko prejde tento elektromobil v reálnych podmienkach po nemeckej diaľnici, je to tých približne 210 km na jedno nabitie.

Pri diaľkovom cestovaní však nikdy nenabíjaš elektromobil na 100 %. Časovo je oveľa efektívnejšie dobíjať na zhruba 80-90 %. S dobitím na 80 % by si však prešiel maximálne už iba 168 km. Napokon, vždy musíš rátať aj s istou rezervou, s ktorou sa musíš dogúľať k najbližšej nabíjačke.

Nabíjacia infraštruktúra v Nemecku je našťastie dosť hustá a nabíjačku tak bez problémov nájdeš každých 20-30 km. V praxi teda budeš musieť pri takomto tempe zastaviť na nabíjanie každých 140-170 km.

FonTech

Nabitie VW ID.4 GTX na 80 % trvá na rýchlonabíjačke 20-25 minút v závislosti od toho, s koľkými percentami k nabíjačke prídeš. Vo finále takáto jazda stále vychádza časovo efektívnejšie než jazda maximálnou rýchlosťou 130 km/h aj napriek tomu, že musíš podstatne častejšie nabíjať. Cenovo to však už neplatí.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú