Od nástupu elektromobilov sa hovorí, že sú podstatne náchylnejšie na požiar než autá so spaľovacím motorom. Nová štúdia, na ktorú upozorňuje aj portál Electrek,ale odhaľuje, že spaľováky horia až 100-krát častejšie než elektrické autá.

Požiare elektromobilov sú extrémne nebezpečné, niet o tom najmenších pochýb. Ak už začne elektrické auto horieť, štandardnými spôsobmi je takmer nemožné ho uhasiť a aj po jeho zdanlivo úspešnom uhasení existuje veľké riziko znovuvznietenia.

Dobrou správou ale je, že elektrické autá „horia“ niekoľkonásobne menej než autá so spaľovacím motorom a po novom to potvrdzuje aj štúdia na portáli AutoinsuranceEZ.

Elektromobily horia až 100-krát menej

Dáta v štúdii pochádzajú z troch zdrojov, a to z National Transportation Safety Board, Bureau of Transportation Statistics a štátnych dát USA, ktoré zaznamenávajú zvolávačky vozidiel do servisov v dôsledku rôznych rizík.

AutoInsuranceEZ

Zo štatistík vyplýva, že najhoršie z hľadiska požiarov sú na tom hybridné vozidla. Na každých 100-tisíc hybridov zachvátili požiare v priemere až 3474 z nich. Hneď za hybridmi nasledujú autá so spaľovacími motormi, kde v prepočte na 100-tisíc vozidiel zachváti požiar až 1 530 kusov.

NEPREHLIADNI
Prečo by tvoje ďalšie auto už mal byť určite elektromobil? (KOMENTÁR)

Naopak elektromobily sú na tom v porovnaní s týmito dvomi typmi vozidiel výrazne lepšie a v prepočte na 100-tisíc predaných áut ich začne horieť iba 25. Od začiatku sledovania týchto štatistík zhorelo v USA 16 000 hybridov, takmer 200 000 spaľovákov a iba 52 elektromobilov.

Aj zvolávačky hrajú v prospech elektromobilov

Ak sa pozrieme na údaje zvolávačiek do servisov v dôsledku rizika vzniku požiaru, na prvých miestach sa opäť nachádzajú autá so spaľovacími motormi. Spaľováky značky Hyundai, Kia, a Honda boli zvolané do servisu v dôsledku možného elektrického skratu.

AutoInsuranceEZ

Až po nich nasleduje Hyundai Kona a Chevrolet Bolt, ktoré boli zvolané do servisu v dôsledku chyby na batérii a mohla spôsobiť požiar auta. V tomto prípade ale treba uznať, že spaľovákov sa stále predáva ďaleko viac, preto je aj ich servisovaný počet výrazne vyšší.

Uhasiť elektromobil nie je jednoduché

Požiare vozidiel sa nehasia práve najľahšie a obzvlášť nie je jednoduché uhasiť elektrické vozidlá, ktorých li-ion batérie vedia hasičov poriadne potrápiť. Pri všetkých formách hasenia, či už ide o hasenie vodou, penou alebo práškom, je cieľom ochladiť zdroj požiaru a odstaviť ho od prísunu vzdušného kyslíka.

Presne to má za cieľ aj plachta, ktorú výrobca vyrobil zo špeciálnych materiálov vrátane kryštálov, čo umožňuje znovupoužiteľnosť plachty 30-krát. Čo je ale dôležitejšie, sú rozmery plachty, vďaka čomu je široká 6 metrov a dlhá 8 metrov. Účinne tak pokryje širokú škálu vozidiel, vrátane najväčších SUV elektromobilov.

Výrobca uvádza, že plachta je vhodná okrem klasických vozidiel aj pre hasenie elektromobilov. Pri hasení klasických vozidiel konvenčnými spôsobmi trvá zlikvidovanie požiaru niekoľko minút, no pri elektromobiloch môže likvidácia požiaru trvať aj viac ako hodinu. Výrobca tak zverejnil video, v ktorom ukazuje výhody použitia plachty pri hasení elektromobilov.

Slovensko stále nie je pripravené

Téme likvidácie elektromobilov sme sa v redakcii venovali pred časom a ako sa ukázalo, problémy sú omnoho väčšie sa na prvý pohľad zdá.

Hasenie bežného vozidla býva často kratšie ako uhasenie požiaru elektromobilu. Batériové články sa dokážu pod vplyvom rôznych faktorov vznietiť samé, prípadne začnú horieť pri skrate. A tu nastáva najväčší problém. Na uhasenie horiacej batérie potrebujú totiž hasiči iný postup a prostriedky, ktoré by efektívne uhasili takýto požiar.

Horenie batérie elektromobilu pritom môže trvať aj niekoľko hodín a ešte aj po takom čase hrozí, že sa batéria znova vznieti. Dokonca sú známe prípady, kedy sa akumulátor znova po uhasení vznietil po 22 hodinách. S touto problematikou sme sa obrátili na Prezídium Hasičského a záchranného zboru, ktoré nás vo svojej odpovedi informovalo, že hasiči pri takýto požiaroch využijú aj ťažkú techniku.

Postup pri likvidácii požiaru elektromobilu je rovnaký ako v prípade požiaru automobilu so spaľovacím motorom. Rozdiel je však v dĺžke eliminácie požiaru. Pri spaľovacích motoroch je možné požiar zlikvidovať v priebehu pár minút, zatiaľ čo likvidácia požiaru elektromobilu môže trvať niekoľko desiatok minút až hodín.

Ďalším riešením je ponorenie vozidla prostredníctvom ťažkej techniky do kontajneru s vodou, a to aj na niekoľko dní,“ informovala redakciu FonTech.sk npor. Mgr. Katarína Križanová z komunikačného oddelenia Prezídia Prezídium HaZZ.

S podobnými prípadmi sme sa pritom doteraz stretli pri viacerých nehodách v zahraničí, kedy museli hasiči ponoriť elektromobil do veľkej nádrže s vodou a čakať na uhasenie požiaru. Na otázku, akú techniku by pri takomto zásahu využili hasiči na Slovensku, sme však odpoveď nedostali. V skutočnosti totiž nie je stále stanovený ani presný postup, ktorí by hasiči využili pri dopravnej nehode a požiaroch elektromobilov.

„V súvislosti so zásahmi pri požiaroch a dopravných nehodách elektromobilov je vytvorená pracovná skupina, ktorá je zložená zo zástupcov Hasičského a záchranného zboru, Žilinskej univerzity v Žiline a Technickej univerzity vo Zvolene, ktorej cieľom je stanoviť metódy a postupy pri riešení havárií a požiarov elektromobilov.

Momentálne sa vypracováva metodický list, v ktorom bude stanovený postup pri hasení požiaru a pri dopravnej nehode elektromobilu,“ dodala v odpovedi pre redakciu FonTech.sk npor. Mgr. Katarína Križanová.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP