Gigafactory v Poľsku nakoniec nepostavia. Susedia Slovenska sa o ňu idú rozhtrhať
V článku boli použité aj materiály TASR.
Aktualizované 10. októbra 2023
Gigafactory v Poľsku zrejme nakoniec predsa nevyrastie. Informuje o tom Plzeňský denník, ktorý sa spojil s Davidom Hořínkom z agentúry CzechInvest, ktorá je podľa denníka poverená práve prípravou projektu.
„Bohužiaľ, niektoré médiá nesprávne spracovali informáciu v tom zmysle, že ide o projekt, o ktorom sa v súčasnosti diskutuje v rámci strategického podnikateľského parku Líně. Rozdiel medzi projektmi vyplýva aj z výšky investície a počtu plánovaných pracovných miest,“ zdôraznil Hořínek.
Tovéreň gigafactory, o ktorej sa hovorí dokonca aj v súvislosti s Českom, Maďarskom a Poľskom, teda stále nemá určenú lokalitu. Nový závod v Poľsku má byť zároveň podstatne menší – aj napriek tomu ale zamestná takmer 1000 ľudí a bude stáť 1,7 miliardy eur, respektíve tretinu toho, koľko stála Tesla Gigafactory v Berlíne. Vyrábať sa v nej pritom majú len komponenty do batérií, nie kompletné batérie.
Podľa informácií denníku je však práve česká lokalita neďaleko Plzne veľmi atraktívna a investori už sú v kontakte aj miestnou samosprávou. Generálny riaditeľ CzechInvestu Petr Očko dokonca prezradil, že „preverujú už len posledné detaily“.
Pôvodný článok
Firma Ionway, spoločný podnik belgickej firmy Umicore a firmy PowerCo, divízie nemeckej automobilky Volkswagen, postaví v Poľsku závod na produkciu komponentov do batérií. Prvý závod Ionway v Poľsku bude stáť v meste Nisa na juhu krajiny a postupne vytvorí takmer tisícku pracovných miest. Informovali o tom agentúry Reuters a DPA.
Budú vyrábať kľúčovú časť batérií
Nový závod bude vyrábať katódový materiál do elektromobilov. Celkový objem investície by mal dosiahnuť 1,7 miliardy eur, pričom poľská vláda podporí projekt čiastkou 350 miliónov eur – ide teda o investíciu kolosálnych rozmerov. Ako informuje Business Insider, napríklad Tesla Gigafactory v Berlíne stála zhruba trojnásobok.
Závislosť na čínskych batériách narastá
Pokiaľ Európska únia neprijme rázne opatrenia, do roku 2030 by sa mohla v oblasti lítium-iónových batérií a palivových článkov stať rovnako závislou od Číny, ako bola energeticky závislá od Ruska pred vojnou na Ukrajine. Píše sa to v strategickom dokumente vypracovanom španielskym predsedníctvom v Rade EÚ, ktorý má k dispozícii agentúra Reuters. K téme sme spracovali samostatný článok.
„Bez implementácie účinných opatrení by sa európsky energetický ekosystém mohol do roku 2030 stať závislým od Číny,“ píše sa v dokumente španielskeho predsedníctva. Táto závislosť bude inej povahy, ale podobne závažná ako bola závislosť od Ruska pred jeho inváziou na Ukrajinu. EÚ má podľa autorov dokumentu dobrú pozíciu vo výrobe elektrolyzérov, ale je silne závislá od Číny, pokiaľ ide o palivové články a lítium-iónové batérie potrebné pre elektromobily.
Samotná belgická firma Umicore už závod v Poľsku má. Ten je rovnako v meste Nisa, pričom závod spoločnosti Ionway bude stáť hneď vedľa. Ako povedal šéf firmy Ionway Thomas Jansseune, cieľom je zlacnenie výroby, aby sa elektromobily stali dostupné pre každého. S výrobou by sa malo začať v roku 2025 a do roku 2030 chce spoločnosť zamestnávať približne 900 ľudí.
Ionway okrem toho plánuje produkovať prekurzory na výrobu batérií. Na tento účel pripravuje výstavbu ďalšieho závodu, lokalitu však zatiaľ nevybrala. Do konca tohto desaťročia chce firma zvýšiť produkčnú kapacitu tak, aby dodávala materiál pre 2,2 milióna elektromobilov ročne.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dojazd 600 km a veľa miesta. Mitsubishi predstavilo nový elektromobil pre Európu, cena však zarazí
Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
MIMORIADNE: Polícia zadržala známeho podnikateľa. Je podozrivý zo zločinu voči maloletým
Prelomový objav v boji s Parkinsonovou chorobou: Vedci odhalili, ako toxické proteíny ničia bunky
Andrej Danko končí vo funkcii: SNS má nového šéfa klubu
Investovanie sa predraží. Odvody správcovských spoločností na Slovensku stúpnu až 3,5-násobne
Nebezpečná aplikácia Slovákom kradne peniaze, kryptomeny aj údaje. Odborníci radia, čo robiť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Poľsko sa výrazne vojensky vyzbrojuje. Do konca roka chce posilniť svoju kľúčovú zónu
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP