Ďalší konkurent pre elektomobily a vodík v EÚ. Čínska značka prináša palivo, ktoré emisie zrazí o 70 %
Aj napriek agresívnej elektrifikácii automobilového priemyslu ešte nebola otázka alternatívnych palív úplne pochovaná.
Čínska automobilka Geely napríklad v Európe testuje autá, ktoré dokážu jazdiť na alkohol, presnejšie metanol, informuje portál AutoNews.
Európa vidí budúcnosť dopravy jednoznačne v batériových elektromobiloch, no nie všetci spotrebitelia sú s takýmito autami stotožnení. Ak by teda mali príležitosť kúpiť si nejaký spaľovák na alternatívnu formu paliva, rozhodne by takúto možnosť využili.
Tohto si je dobre vedomá aj automobilka Geely, ktorá začala v Európe testovať vozidlá na alternatívny pohon.
Ten však nie je úplne ekologický (presnejšie s nulovými lokálnymi emisiami), ako napríklad vodík.
Ide o „klasický“ spaľovací motor, ktorý dokáže spaľovať metanol, no tento proces produkuje až o 70 % nižšie emisie v porovnaní so spaľovaním benzínu alebo nafty.
Čínska spoločnosť je metanolovým lídrom
Ako píše portál Autovista24, Geely je svetovým lídrom v produkcií áut jazdiacich na metanol. Zatiaľ však produkuje iba dvojicu takýchto vozidiel, sedan Geely Emgrand a ťahač Farizon M100.
Vývoju metanolových technológií sa Geely venuje už viac ako 17 rokov, pričom má na svojom konte 256 patentov na túto technológiu a investovalo do nej už viac ako 430 miliónov eur.
Dá sa vyrábať aj bezemisne
Metanol, podobne ako vodík, vieme vyrábať aj úplne ekologickým spôsobom a navyše z obnoviteľných zdrojov, no zatiaľ sa tak, rovnako ako pri vodíku, nedeje. Väčšina vodíka, ktorý dnes produkujeme, pochádza ako vedľajší produkt pri spracovaní ropy a zemného plynu.
Metanol však má oproti vodíku jednu “menšiu” nevýhodu – práve tú, že jeho spaľovanie je síce ekologickejšie, ale nie plne ekologické. Ako uvádza GreenCarCongress, nedávne testovanie sedanu Emgrand na Islande ukázalo, že auto spaľujúce metanol produkuje 46 gramov CO2 na kilometer.
Táto hodnota však zahŕňa už aj emisie vyprodukované (neekologickou) výrobou metanolu. Paradoxom je, že toto číslo produkcie emisií je nižšie, ako dosahujú čisté elektromobily v niektorých krajinách, kde sa nabíjajú energiu napríklad z uhoľných elektrární.
Geely samozrejme autá na metanol naplno prevádzkuje na domácom čínskom trhu, no spoločnosť by ich veľmi rada priniesla aj k nám do Európy. Medzi motoristami by mala táto technológia rozhodne úspech, no bez dostatočne rozvinutej infraštruktúry nebude mať proti elektromobilom a vodíku žiadnu šancu.
Na podobný problém narazili aj Nemci
Automobilka Audi prišla so spásou pre všetkých milovníkov spaľovacích motorov. Svoj ikonický naftový šesťvalec upraví tak, aby vedel spaľovať HVO (rastlinné biopalivo), informuje v tlačovej správe.
Motor upravený tak, aby dokázal spaľovať aj biologické palivá, nie je v koncerne VW žiadnou novinkou. Audi už takýto motor využíva a ide o dvojlitrový naftový štvorvalec.
Tento ekologický agregát dokáže okrem klasickej fosílnej nafty spaľovať aj tú biologickú, ktorá sa vyrába z rastlinného oleja. HVO (hydrogenačne rafinovaný rastlinný olej) produkuje pri spaľovaní nižšie emisie v priemere od 70 % až do 95 %.
Zdá sa teda, že aj toto by mohla byť cesta k radikálnemu znižovaniu emisií, avšak nie k úplnej uhlíkovej neutralite, nakoľko takýto motor stále produkuje škodlivé plyny.
Ikonický motor prežije aj naďalej
Audi sa rozhodlo, že aj svoj ikonický naftový trojliter V6 upraví tak, aby bol schopný spaľovať aj bionaftu. Vďaka tomu prežijú nesmierne populárne modely ako Q7, Q8, či sedany od A4 až po A8, ktoré sú v kombinácii naftovou V6 jednou z najpopulárnejších motorizácii od Audi.
Takto upravené motory sa samozrejme dostanú aj do ostatných koncernových modelov, takže na naftovú V6 sa môžu najbližšie roky naďalej tešiť napríklad aj fanúšikovia VW Touareg.
Dobrou správou je, že všetky modely s naftovým motorom V6 o výkone 210 kW vyrobené od polovice februára už môžu byť tankované bionaftou. Modely Q5 a A6 Allroad s takto upraveným motorom prídu až v lete.
Problémom zostáva infraštruktúra
Vyvinúť a upraviť motor, ktorý dokáže ekologickým spôsobom spaľovať ekologickú naftu, je jedna vec. Tá druhá, nemej podstatná, je mať miesta, kde sa dá takáto nafta natankovať. Tu však narážame na obrovský problém. V celej Európe sa totiž nachádza iba 600 čerpacích staníc na HVO. Väčšina z nich je pritom v škandinávskej oblasti.
Na druhej strane, aj metanol aj bionaftu by zrejme nemal byt problém predávať ma klasických čerpacích staniciach, čo pri vodíku možné nie je.
Ak teda európske autority skutočne chcú, aby sa čo najskôr znížila produkcia emisií, mali by okrem elektromobility podporovať aj alternatívne formy pohonu, ako napríklad spomínané biopalivá.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
Posledná záchrana pred bankrotom. Slávneho výrobcu elektromobilov má odkúpiť veľká automobilka
Študenti môžu ušetriť desiatky eur. Šikovný web ti ukáže „skryté“ lístky na vlak zadarmo
Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
Nespoznáš ich. Nový zákon zmení slovenské diaľnice, toto začne platiť o 2 mesiace
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Posledná záchrana pred bankrotom. Slávneho výrobcu elektromobilov má odkúpiť veľká automobilka
- Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
- Nespoznáš ich. Nový zákon zmení slovenské diaľnice, toto začne platiť o 2 mesiace
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
-
- Posledná záchrana pred bankrotom. Slávneho výrobcu elektromobilov má odkúpiť veľká automobilka
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
- Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
-
- Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
- Posledná záchrana pred bankrotom. Slávneho výrobcu elektromobilov má odkúpiť veľká automobilka
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
Na ISS našli zmutovanú baktériu, je odolná voči viacerým liekom
Väčšina dospelých Američanov vníma TikTok ako nástroj čínskeho režimu
Žarty bokom. LinkedIn po novom ponúka knižnicu hier
Podvodné superjachty? Predstavili koncept lode, ktorá sa ponorí na celé týždne a ochráni ťa pred asteroidmi
Koniec súkromia na WhatsAppe. Zavádzajú funkciu, ktorá nebude každému pri chuti
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené