Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Redaktor portálu Teslarati, Alex Voigt, zrejme odhalil najväčší škandál v ére elektromobility doposiaľ. Nemecká automobilka Porsche klame svojich zákazníkov a problémy s batériou modelu Taycan rieši maximálne ležérnym spôsobom.

„Až 60 % elektromobilov Porsche Taycan trpí problémami s batériou, ktoré spôsobujú jej poškodenie, čo môže vyústiť až k požiaru,“ informoval redaktora Alexa zdroj priamo z nemeckej prémiovej automobilky.

Poškodená batéria predstavuje pre majiteľov nielen finančné, ale aj bezpečnostné riziko. Ak ti pri nabíjaní zhorí auto za viac ako 100 000 €, nie je to „iba“ nepríjemné, ale počas požiaru môže pokojne dôjsť aj k úrazom osôb.

Porsche

Na základe investigatívnej práce novinára z Teslarati a informácií od utajovaného zdroja vyplávali na povrch poriadne nekalé praktiky nemeckej automobilky, ktorá prakticky klame a okráda svojich zákazníkov.

Za všetkým stojí lacná nabíjačka

Ako uviedol zdroj, problémy s batériou spôsobuje nekvalitná palubná AC nabíjačka, teda tá, ktorá sa vo väčšine prípadov využíva najviac počas domáceho nabíjania či nabíjania v práci. Nabíjačka jednoducho počas nabíjania prebíja niektoré články, čím dochádza k ich prehrievaniu a následnému poškodeniu.

NEPREHLIADNI
Otestoval som revolučné Porsche Taycan – toto sú dôvody, prečo ma vo viacerých smeroch šokovalo

Porsche údajne nemá pri svojom elektrickom modeli zvládnutý manažment nabíjania batérie, čo by však mohla vyriešiť iná, len o 70 € drahšia nabíjačka. Reakcia automobilky je preto v tomto prípade nepochopiteľná. Spoločnosť sa rozhodla aj naďalej do áut montovať lacnejšiu palubnú nabíjačku a spôsobené problémy riešiť ako doteraz.

Obrovské klamanie zákazníkov

Ak dôjde k poškodeniu niektorého z 396 batériových článkov, systém vo vozidle ho jednoducho odstaví a ďalej ho nepoužíva. Týmto ale dochádza k rapídnemu znižovaniu dojazdu, no Porsche podľa zdroja postupne uvoľňuje rezervnú kapacitu batérie a preto si väčšina zákazníkov ani nevšimne problémy s batériou.

Z dlhodobého hľadiska sa však v žiadnom prípade nejedná o trvalé riešenie problému a skôr či neskôr dojazd v dôsledku odstavovania článkov začne rapídne klesať.

Ak už ale servis nariadi opravu batérie, aj v tomto prípade dôjde k veľkému zavádzaniu zákazníka. Za servisný úkon výmeny poškodeného modulu si automobilka účtuje 600 €, pričom interné náklady sú iba 26 €, informuje zdroj z Porsche.

Porsche

Nemecká prémiová automobilka údajne o probléme vie, dokonca sa ho aj snaží riešiť, no prístup k jeho riešeniu vôbec nie je zodpovedný. Porsche miesto toho zastiera všetky problémy.

Pri prevalení celého problému by nedošlo iba k obrovským finančným stratám, ale najmä k strate prestíže, čo si údajne automobilka nemôže v žiadnom prípade dovoliť.

Nekalé praktiky aj servisu na Slovensku

Nedávno sme tu mali prípad aj u nás. Slovenský majiteľ luxusného hybridu Porsche Panamera S Hybrid 970 zavítal do autorizovaného servisu s tým, že jeho auto je nepojazdné. V servise mu diagnostikovali chybu na hybridnom systéme a taktiež zaevidovali chybnú batériu, ktorej cena sa pohybuje na úrovni 14 000 €. Mechanici v Porsche uviedli, že chybnou súčiastkou je ventil s prídavným elektronickým čerpadlom a taktiež batéria, ktorú je preto potrebné vymeniť.

Ako uvádza facebooková stránka Japanese Customs JAPANservis.sk, majiteľ Porsche sa obrátil na ich servis, ktorý sa ihneď pustil do riešenia problému.

Podľa neoriginálneho servisu ale ventil s prídavným elektronickým čerpadlom nijak nesúvisí s hybridnou sústavou auta. Rovnaká súčiastka sa totiž nachádza napríklad aj v autách Porsche so 4,8-litrovým morom, ktoré žiadnu hybridnú sústavu nemajú.

Neautorizovaný servis našiel skutočný problém, ktorým bol iba chybný ventil chladenia hybridnej sústavy. V servise tento diel vymenili, doliali chladiacu kvapalinu do batérie a auto bez problémov naštartovalo a fungovalo ďalej.

Nebola tak potrebná žiadna výmena batérie a už vôbec nebolo potrebné meniť ventil s prídavným elektronickým čerpadlom. Výsledok? Majiteľ luxusného auta ušetril viac ako 14 000 €.

Najpredávanejší model automobilky

Predaj Taycanu, ktoré je prvým elektromobilom Porsche, za január až september tohto roka prekonal predaj vlajkového modelu 911. Automobilka uviedla, že počas prvého až tretieho kvartálu predala 28 640 kusov, respektíve počas rovnakého obdobia zákazníkom dodala len 27 972 vozidiel 911.

Vzhľadom na počet predávaných kusov je medializovaných problémov s vozidlom naozaj minimum. Ako uvádza Teslarati, nemecká automobilka ich však iba sofistikovane maskuje.

Dávid Igaz / FonTech

Taycan začal mať problémy už od samotného počiatku. Takmer ihneď po začatí jeho predaja zhorel jeden luxusný elektromobil na Floride. Príčina požiaru však už nebola nikde medializovaná.

Pomocnú ruku podávala aj Tesla

Ako v závere uviedol pre portál Teslarati zdroj priamo z automobily, pomocnú ruku Porsche ponúkala aj Tesla, ktorá bola ochotná nemeckej prémiovej automobilke pomôcť vyriešiť problémy s nabíjacím manažmentom batérie.

Porsche však akúkoľvek pomoc hrdo odmietlo a so všetkými nástrahami sa chcela spoločnosť popasovať sama. Ak už sa ale nechce Porsche učiť od konkurenčných automobiliek, mohol by si niečo zobrať aspoň od koncernových kolegov.

Model Audi e-tron GT stojí na rovnakej platforme ako Taycan, no v prípade luxusného GT od Audi sa podobné problémy s prebíjaním článkov neobjavujú, inžinieri s Ingolstadtu totiž vybavili e-tron drahšou a spoľahlivejšou AC palubnou nabíjačkou, ktorá zvláda manažment nabíjania veľmi dobre.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú