Clarkson, Hammond a May žasli nad slovenskou raritou. Náš startup ponúka auto, aké nemá vo svete obdoby
Legendárne trio zo šou The Grand Tour (TGT) a pôvodne z Top Gearu zavítalo aj na Slovensko a počas natáčania novej časti pre Amazon Prime Video odskúšalo aj skutočnú slovenskú raritu. Vyrobil ju startup Patak Motors a svoje okolie zaujme nielen jedinečným vzhľadom.
Retro elektro
Zatiaľ jediný model startupu dostal názov Rodster a spája automobilový dizajn 30. rokov minulého storočia s modernými prvkami ako v technologickej, tak aj estetickej rovine. Rodster je tak z dizajnérskeho hľadiska istotou, keďže sa jedná o v podstate osvedčený vzhľad a ten z módy už nevyjde.
Na rozdiel od áut spred 2. svetovej vojny však Patak Motors sľubuje aj komfort a spoľahlivosť. Pre zabezpečenie čo najvyššieho pohodlia v kombinácii s malými rozmermi ponúka klimatizáciu, nastaviteľné sedadlá, odkladací priestor v prístrojovej doske, držiak na mobilný telefón a tiež 12 V zásuvku s výkonom 55 W – teda všetko, čo sa na malé mestské auto patrí.
Elektrická verzia 1st stage ponúka dojazd 100 km, maximálnu rýchlosť 130 km/h a bez akumulátora váži 400 kg. Startup však dodáva, že sa môžu výsledné parametre od udávaných líšiť kvôli neustálej snahe ich zlepšenia – dojazd teda môže ešte nejaké kilometre získať. Kompaktné rozmery 3360x1360x1395 mm tiež docielili, že s autom zaparkuješ aj na miestach pre motorky.
Ocenil ho aj Clarkson
Medzi nadšencami automobilov dobre známe trio sa pozrelo na verziu Rodsteru so spaľovacím benzínovým motorom, ktorá mú skutočne lahodný a jedinečný zvuk.
„Ako sa vyjadril samotný Jeremy Clarkson: “RODSTER je dizajnovo zaujímavý zo všetkých strán.“ Richarda Hammonda osobitne zaujali tzv. špajdľové kolesá, ktoré sú umiestnené mimo karosérie,“ píše v tlačovej správe Patak Motors. Chvála od pomerne kritického a náročného Clarksona je pritom pre tak mladý startup obzvlášť veľkým povzbudením. „V rozhovore s jeho dizajnérmi a konštruktérmi ocenili originálny dizajn, kompaktnú veľkosť a hlavne – odvahu slovenského výrobcu vystúpiť z radu a ponúknuť malé mestské vozidlo v nekonvenčnom dizajne,“ dodáva startup.
Zvládne aj dlhšie cesty
Patak Motors má v pláne uviesť na trh aj verziu s väčším akumulátorom s kapacitou 20 kWh (namiesto 10 kWh). Táto verzia poskytne dojazd 250 km, čo je postačujúce aj na dlhšie trasy do vzdialenejších miest. Na nabitie postačí jednoduchá domáca 230V zástrčka a 4 až 9 hodín času. Elektrické modely majú maximálnu rýchlosť 130 km/hod, zatiaľ čo model so spaľovacím motorom a automatickou prevodovkou dosahuje rýchlosť až 125 km/hod. Komfort jazdy zvyšuje nezávislé, trojuholníkové odpruženie a pohon zadných kolies.
Vďaka vodičskému oprávneniu B1 a zaradeniu do kategórie ťažkých štvorkoliek (trieda L7eA2), sa v niektorých krajinách môže Rodster riadiť už od 16 rokov. Vodiči takýchto áut však majú na takýchto trasách zásadnú nevýhodu z hľadiska bezpečnosti, keďže trhu, bohužiaľ, dominujú veľké autá triedy SUV. Okrem biednej efektivity áut SUV je zrážka s nimi pre menšie autá často katastrofálna – to je nanešťastie výsledok módy, ktorú SUVčka ovládli a stali sa extrémne populárnymi napriek obrovským nevýhodám.
Napriek rozmerom zaručuje Rodster čo najvyššiu bezpečnosť vďaka čo najdlhšej deformačnej zóne, bezpečnostným pásom a systému ABS. Ale práve autá ako Rodster od slovenského startupu Patak Motors sú azda tým najideálnejším kompromisom medzi pragmatizmom a emóciami. Startup navyše plánuje aj verziu so spaľovacím motorom na benzín, ktorá je zameraná skôr na nadšencov túžiacich po pôžitku z jazdy – udávaná priemerná spotreba je totiž na úrovni 5,6 l na 100 km, čo je porovnateľné s niektorými oveľa väčšími modernými autami.
Je už za rohom
So základným dizajnom započal Patak Motors koncom roku 2020 a v roku 2023 chce spustiť výrobu. Základná verzia má stáť 16 900 € s DPH, čo môže pôsobiť za dvojmiestne auto prehnane. Na druhej strane je ale nutné započítať aj extrémne nízke náklady na prevádzku a následne aj na servis, čím majiteľ zásadne ušetrí.
Kombinácia efektivity blížiacej sa k hromadnej doprave s pohodlím a pôžitkom osobnej dopravy tak nie je len ďalším autom, ale aj životným štýlom spojeným s minimalizmom a túžbou čo najväčšmi sa vzdialiť konzumnej spoločnosti bez toho, aby musel človek obetovať všetko pohodlie.
Zhrnutie cien
Cena benzínového modelu začína na 16 900 € a cena elektrického na 22 900 €. Patak Rodster si môžeľ rezervovať online už teraz na stránke výrobcu so strechou alebo bez nej v 5 výrazných farbách. Rezervačný poplatok je len 500 €.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
TEST: Vymenila som iPhone za najlacnejší Android. Už pri zapnutí prišiel šok, to však nebolo to najhoršie
Vodíkový ťahač, kat plastov aj riešenie pre elektromobily. 3 slovenské projekty spustili revolúciu proti klimatickej kríze
Slovákov čakajú veľké zmeny. Markíza chystá správy, aké Slovensko ešte nevidelo
Máš doma staré konzoly a elektroniku? Slováci majú unikátnu možnosť sa jej zbaviť a zarobiť stovky eur
Vláda chystá likvidačný zákon. Ak prejde, pokute sa už nikdy nevyhneš
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Bývalý šéf Googlu s majetkom 21 miliárd eur: „Možno sa blížime k bodu, keď budeme môcť žiť večne“
Unikli prvé infomácie z rokovania Ukrajincov s Rusmi: „Požiadavky odtrhnuté od reality“
Miliónový podvod v Petržalke: „Hanbím sa za to, ale nevrátim to naspäť.“ Starosta končí po odhalení zamestnanca
Na východe Slovenska došlo k zrážke vlaku s človekom, na mieste zasahujú záchranné zložky
Slovenský spevák ADONXS, ktorý v Eurovízii 2025 reprezentoval Česko, nepostúpil do finále
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vedci našli „trójskeho koňa“ v ovzduší aj vo vode. Prenáša do živých organizmov jedovaté látky
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
- Zabudol si si kúpiť diaľničnú známku a aj tak si išiel na cestu? Takto sa vyhneš pokute
- Kraľujú v rebríčkoch spoľahlivosti. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
-
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Vedci našli „trójskeho koňa“ v ovzduší aj vo vode. Prenáša do živých organizmov jedovaté látky
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
- Zabudol si si kúpiť diaľničnú známku a aj tak si išiel na cestu? Takto sa vyhneš pokute
- Nezastaví ho sneh a porazí aj ľad. Elektrický Range Rover prekvapil skeptikov v extrémnom teste
-
- Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
Slovensko chystá adresné dotácie energií. Finančnú pomoc dostanú tieto domácnosti
Vedci objavili neviditeľný fenomén: Ľudské telá vyžarujú zvláštne svetlo, ktoré mizne po smrti
TikTok čelí podozreniam z porušenia predpisov. Európe môže zaplatiť miliardy
Ďalšia vyspelá krajina Európy rúca jadrové tabu. Po 20 rokoch povoľuje výstavbu nových reaktorov
Budú nám závidieť. Na Slovensku vznikne batériové úložisko budúcnosti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Bývalý šéf Googlu s majetkom 21 miliárd eur: „Možno sa blížime k bodu, keď budeme môcť žiť večne“
Unikli prvé infomácie z rokovania Ukrajincov s Rusmi: „Požiadavky odtrhnuté od reality“
Miliónový podvod v Petržalke: „Hanbím sa za to, ale nevrátim to naspäť.“ Starosta končí po odhalení zamestnanca
Na východe Slovenska došlo k zrážke vlaku s človekom, na mieste zasahujú záchranné zložky
Slovenský spevák ADONXS, ktorý v Eurovízii 2025 reprezentoval Česko, nepostúpil do finále
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené