Clarkson, Hammond a May žasli nad slovenskou raritou. Náš startup ponúka auto, aké nemá vo svete obdoby
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Legendárne trio zo šou The Grand Tour (TGT) a pôvodne z Top Gearu zavítalo aj na Slovensko a počas natáčania novej časti pre Amazon Prime Video odskúšalo aj skutočnú slovenskú raritu. Vyrobil ju startup Patak Motors a svoje okolie zaujme nielen jedinečným vzhľadom.
Retro elektro
Zatiaľ jediný model startupu dostal názov Rodster a spája automobilový dizajn 30. rokov minulého storočia s modernými prvkami ako v technologickej, tak aj estetickej rovine. Rodster je tak z dizajnérskeho hľadiska istotou, keďže sa jedná o v podstate osvedčený vzhľad a ten z módy už nevyjde.
Na rozdiel od áut spred 2. svetovej vojny však Patak Motors sľubuje aj komfort a spoľahlivosť. Pre zabezpečenie čo najvyššieho pohodlia v kombinácii s malými rozmermi ponúka klimatizáciu, nastaviteľné sedadlá, odkladací priestor v prístrojovej doske, držiak na mobilný telefón a tiež 12 V zásuvku s výkonom 55 W – teda všetko, čo sa na malé mestské auto patrí.
Elektrická verzia 1st stage ponúka dojazd 100 km, maximálnu rýchlosť 130 km/h a bez akumulátora váži 400 kg. Startup však dodáva, že sa môžu výsledné parametre od udávaných líšiť kvôli neustálej snahe ich zlepšenia – dojazd teda môže ešte nejaké kilometre získať. Kompaktné rozmery 3360x1360x1395 mm tiež docielili, že s autom zaparkuješ aj na miestach pre motorky.
Ocenil ho aj Clarkson
Medzi nadšencami automobilov dobre známe trio sa pozrelo na verziu Rodsteru so spaľovacím benzínovým motorom, ktorá mú skutočne lahodný a jedinečný zvuk.
„Ako sa vyjadril samotný Jeremy Clarkson: “RODSTER je dizajnovo zaujímavý zo všetkých strán.“ Richarda Hammonda osobitne zaujali tzv. špajdľové kolesá, ktoré sú umiestnené mimo karosérie,“ píše v tlačovej správe Patak Motors. Chvála od pomerne kritického a náročného Clarksona je pritom pre tak mladý startup obzvlášť veľkým povzbudením. „V rozhovore s jeho dizajnérmi a konštruktérmi ocenili originálny dizajn, kompaktnú veľkosť a hlavne – odvahu slovenského výrobcu vystúpiť z radu a ponúknuť malé mestské vozidlo v nekonvenčnom dizajne,“ dodáva startup.
Zvládne aj dlhšie cesty
Patak Motors má v pláne uviesť na trh aj verziu s väčším akumulátorom s kapacitou 20 kWh (namiesto 10 kWh). Táto verzia poskytne dojazd 250 km, čo je postačujúce aj na dlhšie trasy do vzdialenejších miest. Na nabitie postačí jednoduchá domáca 230V zástrčka a 4 až 9 hodín času. Elektrické modely majú maximálnu rýchlosť 130 km/hod, zatiaľ čo model so spaľovacím motorom a automatickou prevodovkou dosahuje rýchlosť až 125 km/hod. Komfort jazdy zvyšuje nezávislé, trojuholníkové odpruženie a pohon zadných kolies.
Vďaka vodičskému oprávneniu B1 a zaradeniu do kategórie ťažkých štvorkoliek (trieda L7eA2), sa v niektorých krajinách môže Rodster riadiť už od 16 rokov. Vodiči takýchto áut však majú na takýchto trasách zásadnú nevýhodu z hľadiska bezpečnosti, keďže trhu, bohužiaľ, dominujú veľké autá triedy SUV. Okrem biednej efektivity áut SUV je zrážka s nimi pre menšie autá často katastrofálna – to je nanešťastie výsledok módy, ktorú SUVčka ovládli a stali sa extrémne populárnymi napriek obrovským nevýhodám.
Napriek rozmerom zaručuje Rodster čo najvyššiu bezpečnosť vďaka čo najdlhšej deformačnej zóne, bezpečnostným pásom a systému ABS. Ale práve autá ako Rodster od slovenského startupu Patak Motors sú azda tým najideálnejším kompromisom medzi pragmatizmom a emóciami. Startup navyše plánuje aj verziu so spaľovacím motorom na benzín, ktorá je zameraná skôr na nadšencov túžiacich po pôžitku z jazdy – udávaná priemerná spotreba je totiž na úrovni 5,6 l na 100 km, čo je porovnateľné s niektorými oveľa väčšími modernými autami.
Je už za rohom
So základným dizajnom započal Patak Motors koncom roku 2020 a v roku 2023 chce spustiť výrobu. Základná verzia má stáť 16 900 € s DPH, čo môže pôsobiť za dvojmiestne auto prehnane. Na druhej strane je ale nutné započítať aj extrémne nízke náklady na prevádzku a následne aj na servis, čím majiteľ zásadne ušetrí.
Kombinácia efektivity blížiacej sa k hromadnej doprave s pohodlím a pôžitkom osobnej dopravy tak nie je len ďalším autom, ale aj životným štýlom spojeným s minimalizmom a túžbou čo najväčšmi sa vzdialiť konzumnej spoločnosti bez toho, aby musel človek obetovať všetko pohodlie.
Zhrnutie cien
Cena benzínového modelu začína na 16 900 € a cena elektrického na 22 900 €. Patak Rodster si môžeľ rezervovať online už teraz na stránke výrobcu so strechou alebo bez nej v 5 výrazných farbách. Rezervačný poplatok je len 500 €.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Telekom predstavil novinku, aká tu ešte nebola. Náramne poteší jednu skupinu Slovákov
Okamžite si skontroluj účet. Známa aplikácia Slovákom strháva desiatky eur
prvé dojmy Hrali sme slovenské GTA. Toto musíš vedieť, predtým než si ho kúpiš
Roky čakania sa oplatili. Práve vyšlo slovenské GTA, z ktorého ti padne sánka
Slováci hromžia, zase sa zdražuje. Vláda ruší kľúčovú dotáciu na energie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Ušetríš tisíce eur. Našli sme najlepší spôsob, ako kúpiť jazdený elektromobil
-
- Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Ušetríš tisíce eur. Našli sme najlepší spôsob, ako kúpiť jazdený elektromobil
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
-
- Majitelia zúria, Cybertruck sa topí v problémoch. Tesla sa uchýlila k drastickému kroku
- Chcú zakázať šoférovanie cez víkend. Európska veľmoc šokovala vodičov
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Volkswagen môže dať spaľovákom zbohom. Dostal sa k technológii, ktorá zmení jeho elektroautá
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
V roku 2024 by sa malo na svete predať 17 miliónov elektrických áut
Zákon o zmenách RTVS prerokujú v stredu
V prvom štvrťroku 2024 sa na elektronickom mýte vybralo vyše 61 miliónov eur
Toto nesmieš zmeškať. Známy meteorický roj dnes dosahuje maximum
Dánsko vyhlásilo rekordný tender na veterné elektrárne na mori
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené