Keď sa povie elektrický pohon, väčšine ľudí prídu na um elektromobily, kolobežky, ťahače či hračky na diaľkové ovládanie. Azda nikomu ani len nenapadla predstava elektrického či hybridného tanku, ktorý by bol nasadený do ostrého boja. Napriek tomu sa austrálska armáda s touto myšlienkou pohráva, pričom výhody nie sú len v obrovskej úspore za pohonné hmoty.
Elektromobily sú vo všeobecnosti vnímané ako skvelá príležitosť k zníženiu produkcii oxidu uhličitého a hlavne sa odbremeniť od využívania fosílnych palív, ktorých zásoby pomaly ale isto dochádzajú. Pre niekoho je to zas z etického či politického potešia. Austrálska armáda je však v tomto smere oveľa pragmatickejšia. Elektrické a hybridné tanky by mohli zachrániť životy.
Úspora paliva je len bonusom
Elektrické a hybridné vozidlá nie sú v armáde žiadnou novinkou. Svoje miesto tu majú pyrotechnické roboty, bežné vozidlá či vojenské transportéry. Takto poháňané tanky sú novinkou, pričom s touto myšlienkou sa pohráva hneď niekoľko štátov, predovšetkým Austrália. Podľa majora Matthewa Wooda nemajú technológie na báze nafty v automobilovom priemysle žiadnu budúcnosť.
Je to z dôvodu neustále prísnejších emisných noriem Európskej únie. Napríklad taká Toyota sa zaviazala, že do roku 2020 zastaví výrobu vznetových motorov a v budúcnosti ráta len s pohonom hybridným, elektrickým a taktiež s technológiou palivových článkov.
Aj takéto elektrické vozidlá sa využívajú v armáde
Podľa jeho slov, je aj v záujem austrálskych obranných síl, aby sa do budúcnosti pozerali na elektrické, hybridné a autonómne vozidlá, ktorých výhody siahajú ďaleko za palivovú úspornosť. Napriek pomalému zavádzaniu elektromobilov v krajine verí, že armáda by v tomto smere bola úspešnejšia – píše portál The Driven.io.
Potenciál v alternatívnom pohone je predovšetkým v záchrane ľudských životov, nakoľko by už nemuseli ďalej prebiehať nebezpečné prepravy paliva, ktoré je nutné na prevádzku vozidiel so spaľovacím motorom. Napríklad taký bojový tank T-14 Armata má výkon približne 1500 koní, no na prejdenie 100 km spotrebuje až 200 litrov paliva. A to je len jedno vozidlo.

V prípade elektrických a hybridných technológií je jednoduchšia údržba a navyše sa takéto vozidlá môžu bez problémov brodiť vo vode. Navyše sa môžu takéto vozidlá rýchlejšie prispôsobiť novým trendom a dajú sa viac modifikovať. Nehovoriac o úspore miesta odstránením obrovského motoru a nádrže.

Vyradenie dieselových agregátov však ani zďaleka nehrozí. Aj v prípade nasadenia nových pohonov by dieselové jednotky slúžili na výrobu elektrickej energie pre elektrický pohon. Aj v takomto prípade je potrebné spotrebovať určité množstvo paliva, no tento objem by ani zďaleka nedosahoval súčasné hodnoty. Navyše by sa mohla využívať energia z obnoviteľných zdrojov či malých jadrových reaktorov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily

Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet

Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy

Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu

Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

MIMORIADNE: Karlos Vémola skončil v nemocnici. Jeho zdravotný stav sa po kriminálnej razii prudko zhoršil

Vráti sa ruský plyn do Európy? Brusel posiela Kremľu jasný signál, do hry vstupujú aj USA

Dôchodkový vek sa láme. Rok 2026 prinesie posledné ročníky starej tabuľky a nový automat

Karlos Vémola je obvinený zo závažnej trestnej činnosti. Hrozí mu až 18 rokov za mrežami

Má ich doma väčšina Slovákov. Expertka na upratovanie odhalila 5 vecí, ktoré by si nikdy nekúpila
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
Slováci si neuvedomujú, že to môže vybuchnúť. Odborník varuje pred „elektronickým“ zlozvykom domácností
Katastrofa je zabudnutá. Ázijsky štát znova spustí najväčšiu jadrovú elektráreň na svete
Slováci dôverujú umelej inteligencii viac než expertom. Výsledky prieskumu šokovali
Známa sociálna sieť má zarobené na problém. Jej algoritmy vraj spôsobili tragédiu v Poľsku
Budú mať lasery, rakety a hypersonické zbrane. USA vyvinie najsmrteľnejšie hladinové bojové lode
Zvolili prešibanú stratégiu. Obľúbené značky Slovákov si udržali silnú pozíciu na automobilovom trhu
Susedná krajina ide do vojny s EÚ. Odmieta uznať jadro ako „zelenú energiu“, chystá veľký zvrat
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

MIMORIADNE: Karlos Vémola skončil v nemocnici. Jeho zdravotný stav sa po kriminálnej razii prudko zhoršil

Vráti sa ruský plyn do Európy? Brusel posiela Kremľu jasný signál, do hry vstupujú aj USA

Dôchodkový vek sa láme. Rok 2026 prinesie posledné ročníky starej tabuľky a nový automat

Karlos Vémola je obvinený zo závažnej trestnej činnosti. Hrozí mu až 18 rokov za mrežami

