Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Kvalita hernej grafiky sa v poslednej dekáde dramaticky zmenila a dnes máme k dispozícii špičkovo vyzerajúce tituly, ktoré vedia svojou kvalitou ohromiť. A potom tu je engine, ktorý predstavuje budúcnosť hrania na minimálne ďalšiu najbližšiu dekádu, no hráčom dokáže vytrieť zrak už dnes.

Reč je práve o nedávno prezentovanom Unreal Engine 5, ktorý ukazuje svoj potenciál v jednom z najlegendárnejších titulov kinematografie. Kombinácia zvučného mena, známych tvárí Matrixu a dychberúcej grafiky dokáže odpáliť dekel aj tomu najnáročnejšiemu hráčovi. Po zahraní demo verzie Matrix Awakens si bude každý priať, aby Epic vyrukoval s plnohodnotnou verziou. To sa, žiaľ, ale nikdy nestane.

Matrix Awakens je totiž nie je hrou v pravom zmysle slova, ale technologickou ukážkou vzrušujúcich možností, akoby raz herné tituly mohli vyzerať. Nenájdeš tu žiadny príbeh a všetka pozornosť mieri na prvotriedne a nevídané grafické efekty, v ktorých je ťažké rozoznať hru od reality. My sme sa pozreli na to, ako toto ospevované demo vyzerá na PlayStation 5 a čo vlastne znamená pre samotný herný svet.

Sánka na zemi

Už v prvých minútach strávených s virtuálnymi podobizňami staršieho a mladého Keanu Reevesa v úlohe Nea spolu s Trinity (Carrie-Anne Moss) bolo jasne vidieť, že Unreal Engine 5 dokáže podať grafiku tak verne, že miestami pôsobí ako samotný film.

Demo svoju krátku, no intenzívnu púť štartuje pútavými dialógmi, ktoré sa rázom premenia na ostrú prestrelku s agentami, v ktorej hráč preberá do rúk zbraň a užíva si kaskadérske kúsky, perfektné efekty výstrelov, vybuchujúcich áut či vrtuľníka.

FonTech

Niekoľko minút strávených intenzívnym strieľaním tak len potvrdzuje enormný potenciál Unreal Enginu 5, ktorý už aj v tejto demonštračnej ukážke podal ohromujúci výsledok. Výbuchy do bodky rešpektujú zákony fyziky, pôsobia uveriteľne a realisticky.

V jednom momente sa demo chytá ikonickej scény Matrixu a spomaľuje výstrel guľky zo zbrane, ktorý spôsobí pompéznu explóziu celého mosta. To všetko si hráč môže pozrieť v spomalenom režime, aby videl i ten najmenší detail náboja predtým, ako všetko dookola vybuchne.

Žiaľ, je nutné podotknúť, že okrem krátkej ukážky hrateľnosti nás Warner Bros. so štúdiom Epic Games ďalej nepúšťajú a po absolvovaní úvodných scén sa hráč ocitá v otvorenom svete Mega City, ktoré si však môže pozrieť skutočne zblízka.

NEPREHLIADNI
VIDEO: Z grafiky a spracovania dekel na streche. Herný Matrix prináša niečo, čo doteraz svet ešte nikdy nevidel

Demo mu tak dá jasne pocítiť, že ide skôr o hranie konceptu, než akejkoľvek verzie hry pred vydaním. Dôkazom toho je tiež občasný prepad fps, ktorý je citeľný, no vôbec nie výrazný.

Prehliadka mesta sa začína stále na tom istom mieste, neexistuje tu žiadne ukladanie hry ani ďalšie prvky, na ktoré si zvyknutý z iných titulov. Tvorcovia jednoducho hodia hráča do Mega City a čakajú, ako bude reagovať. Jedinú „voľnú ruku“ má v kradnutí áut, pri ktorých môže otestovať jazdnú mechaniku, ale aj nárazové zóny a deformácie, ktoré sú skutočne impozantné.

https://www.youtube.com/watch?v=Pz32Vz8d-yc

Napriek „mŕtvemu“ a nepresnému ovládaniu je po náraze do prekážky viditeľná prepracovaná deformačná zóna s pokrčenými plechmi, ktorá spôsobí ako vystrihnutá zo skutočných bezpečnostných testov. To, ako veľmi sa auto pri náraze poškodí, záleží aj od konkrétneho vozidla.

Väčšie poškodenie sa paradoxne prejaví na obyčajnom SUV než napríklad na luxusnom a rýchlom Porsche. Úroveň poškodenia sa líši podľa vozidiel, no týmto zdanlivo nezmyselným krokom chceli tvorcovia zrejme demonštrovať rozdielne možnosti a rozsah poškodenia u áut.

https://www.youtube.com/watch?v=aEZK_rATG4c

Jazda voľným štýlom prekvapuje ohromnými detailmi okolia, ktoré sa doslova odrážajú zo všetkých strán. Špičkový ray-tracing dopĺňa detailné vypracovanie každého elementu, ktorý je tvorený obrovským počtom polygónov. V deme sa pritom podľa dostupných informácií nachádza až 7 000 budov, z toho každá tvorená až 1 000 assetmi a každý z nich môže tvoriť až 1 milión polygónov.

Stále sa však bavíme len o budovách, do ktorých môže hráč nazrieť v dronovom režime a odhaliť rôznorodosť jednotlivých izieb. Nejde o žiadne jednoduché 2D zlátaniny v štýle „aby tam niečo bolo“, ale o skutočné 3D priestory a detaily. Pri pohľade do budov tak môžeme vidieť bežné obývacie izby a v iných sa zasa objavujú kancelárske priestory. Prízemia sú potom zväčša vybavené vstupnými halami alebo priestormi s automatmi.

Herný priestor je však vymedzený a z Mega City niet cesty či mosta do okolitých lokalít, ktoré sú viditeľné už z diaľky. Napriek tomu je tu ale dosť priestoru na to, aby sa hráč mohol kochať a opakovane si zatvárať sánku pri špičkovej grafike a detailoch mesta.

Samotné mesto má rozlohu zhruba 15,8 km2. Obsahuje 260 km ciest, 512 km chodníkov, 1 248 križovatiek, 17 000 simulovaných vozidiel v doprave. Taktiež tu možno nájsť viac než 40 000 zaparkovaných áut. K tomu sa pridáva aj 35 000 tzv. MetaHuman obyvateľov mesta a chodcov, 7 000 budov a skoro 28 000 pouličných lámp.

S prostredím sa hráč navyše môže vyhrať aj v simulácii, ktorá mu umožňuje v reálnom čase meniť polohu osvetlenia mesta, ako aj hustotu dopravy, zaparkovaných áut či davu postáv premávajúcich sa po uliciach. Aby im tvorcovia priblížili aj technickú stránku hry, v simulácii odhaľujú „pozadie“ revolučnej grafiky a hráč si môže detailne pozrieť okolitý svet a objekty.

VEĽKÁ GALÉRIA ZÁBEROV Z HRY: 

Aj takéto krátke demo tak dokáže byť skvelým zážitkom, ktorý si užije každý hráč. Matrix Awakens navnadí aj tých najnáročnejších gamerov na to, čo ich s Unreal Enginom 5 čaká v nasledujúcich rokoch.

Samozrejme, že z tohto enginu budú ťažiť nielen hry, ale aj filmy, no práve pre herné tituly predznamenáva začiatok novej éry, ktorá definitívne zmení budúcnosť hrania. Všetky detailné ukážky z demo verzie si môžeš pozrieť v priloženej galérii a na videách.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú