Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Vedci prišli s prelomovou metódou, ktorá môže zásadne zmeniť recykláciu lítiovo-iónových batérií. Nový prístup umožňuje, aby samotná batéria dodala energiu potrebnú na svoj rozklad, bez nutnosti zložitých chemických procesov či veľkého množstva externého tepla. Výskumníci využili vlastnú chemickú energiu článku ako zdroj tepla, čím dokázali získať späť až 95 % kľúčových kovov.
Tím výskumníkov popísal, že ide o kontrolovaný proces, pri ktorom sa cielene vyvolá tepelný únik vo vnútri vybitej batérie. Táto samonahrievacia reakcia spôsobí, že batéria sa rozohreje zvnútra a jej komplexné chemické vrstvy sa rozložia na jednoduchšie zložky. Vďaka tomu sa znižuje potreba externých energetických vstupov aj použitie nebezpečných chemikálií.
„Priamy tepelný únik zahrieva batériu tak, aby podporil tepelnú redukciu katódy, čím mení termodynamiku a pomalú kinetiku extrakcie prvkov,“ uvádzajú autori štúdie. Podľa nich je „extrakcia prvkov z použitých lítiovo-iónových batérií považovaná za najzrelejšiu a nevyhnutnú cestu recyklácie“.
Batéria sa pred recykláciou „dobíja“
Kľúčom k úspechu je spôsob, akým vedci ovládajú vnútornú teplotu článku. Pred samotným rozkladom batériu znovu nabijú na presne určenú úroveň. Pri experimentoch s 24 Ah článkom s katódou z niklu, mangánu a kobaltu (NMC) dosiahli po nabití na 70 % kapacity vnútornú teplotu približne 1 100 °C.
Takto vzniknuté teplo sa rovnomerne šíri jadrom batérie a premieňa katódové materiály na jednoduchšie formy kovov alebo oxidov, ktoré sa dajú ľahšie rozpustiť. V porovnaní s klasickými postupmi tak proces výrazne šetrí energiu. Jediným významným energetickým vstupom je elektrina použitá na čiastočné nabitie a spustenie reakcie.

Po ochladení batérie nasleduje jednoduché drvenie a preosievanie, ktoré oddelí väčšie kusy medených a hliníkových fólií. Samotné získavanie materiálov potom prebieha v dvoch fázach. Najprv sa práškový zvyšok premyje vodou, čím sa oddelia rozpustné lítiové soli a získa sa viac ako 60 % lítia. Následne sa použije zriedená kyselina chlorovodíková, ktorá rozpustí zvyšné lítium aj prechodné kovy – nikel, kobalt a mangán.
V článku testovanom pri 70 % nabití sa podarilo získať viac ako 93 % lítia a 95 % ostatných kovov. Zvyškový grafit po lúhovaní obsahoval len minimálne množstvo kovov, čo naznačuje, že by mohol byť opätovne využitý v nových článkoch.
Nová éra ekologickej recyklácie
Nový postup sa zásadne odlišuje od dnešných priemyselných štandardov. Pyrometalurgia síce využíva vysoké teploty nad 1 400 °C, no je energeticky náročná a nešetrná k životnému prostrediu. Hydrometalurgia zas rozpúšťa materiály v silných kyselinách, čo vyžaduje veľké množstvo chemikálií a vytvára kvapalný odpad, ktorý musí byť následne spracovaný.
Nový koncept eliminuje väčšinu týchto krokov. Recyklačný proces je rýchlejší, menej energeticky náročný a podľa štúdie trvá približne 335 minút od začiatku až po úplnú extrakciu materiálov.
Vedci navyše preukázali, že metóda funguje nielen pri článkoch typu NMC, ale aj pri ďalších bežných chemických zloženiach. Pri niektorých variantoch NMC sa podarilo získať viac než 98 % lítia, zatiaľ čo pri batériách bez kobaltu typu LFP (lítium-železo-fosfát) postačilo na získanie približne 87,7 % lítia obyčajné premytie vodou.
Ak sa táto technológia podarí preniesť z laboratórií do priemyselnej praxe, mohla by zásadne znížiť environmentálnu stopu recyklácie batérií – a zároveň ušetriť cenné suroviny, ktoré sú kľúčové pre budúcnosť elektromobility aj obnoviteľných zdrojov energie
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

Bratislavská pizzeria sa zaradila medzi TOP európske podniky. Vybrali ju elitní inšpektori

Tvrdý zásah pre živnostníkov v roku 2026. Tisíce SZČO stoja pred životným rozhodnutím
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
Obrovská fraška Muskovej AI. O teroristickom útoku v Sydney používateľom surovo klamala
Tvrdý bankrot a milióny ľudí v neistote. Slávny výrobca vysávačov skrachoval
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

Bratislavská pizzeria sa zaradila medzi TOP európske podniky. Vybrali ju elitní inšpektori

