Automobilky poslali EÚ odkaz: Rešpektujeme zákaz spaľovákov, máme však jeden veľký problém
S informáciami o definitívnom konci výroby áut so spaľovacími motormi sa v posledných mesiacoch roztrhlo vrece. Najväčší šok však prišiel len včera, keď Európsky parlament definitívne zavrhol miernejší návrh, ktorý by výrobcov áut prinútil znížiť emisie zo spaľovákov „len“ o 90 %, čo by umožnilo časť dnešných vozidiel predávať aj naďalej. Nič také však neplatí a o 13 rokov príde pre spaľováky „konečná“.
Automobilky berú na vedomie rozhodnutie Európskeho parlamentu
Popasovať sa s týmto problémom sa však musia nie len nekompromisní odporcovia elektromobility, ktorí aj napriek nepopierateľným výhodam elektrických vozidiel stále idú to svoje, ale aj veľké automobilky.
Ako však najnovšie informuje SITA, Európske automobilky berú na vedomie rozhodnutie Európskeho parlamentu, ktorý podporil revíziu noriem emisií oxidu uhličitého pre nové osobné a ľahké úžitkové automobily. Tento krok by mal viesť k zákazu predaja nových vozidiel so spaľovacími motormi v Európskej únii do roku 2035.

Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) však zároveň varuje, že stanovené ciele sú už teraz mimoriadne náročné a dajú sa dosiahnuť len s masívnou podporou infraštruktúry nabíjania.
„Automobilový priemysel plne prispeje k cieľu uhlíkovo neutrálnej Európy. Ale vzhľadom na nestálosť a neistotu, s ktorou sa každodenne stretávame na celom svete, je akákoľvek dlhodobá regulácia presahujúca toto desaťročie v tomto ranom štádiu predčasná. Namiesto toho je v polovici cesty potrebná transparentná revízia, aby sa definovali ciele po roku 2030,“ uviedol prezident ACEA a generálny riaditeľ BMW Oliver Zipse.
Podľa automobiliek je nevyhnuté v prvom rade vyhodnotiť, či nasadenie nabíjacej infraštruktúry a dostupnosť surovín na výrobu batérií budú počas nadchádzajúceho obdobia schopné zodpovedať pokračujúcemu prudkému nárastu počtu batériových elektrických vozidiel. Zdôraznili, že je zároveň nevyhnutné splniť aj ostatné podmienky potrebné na dosiahnutie nulových emisií.
Sme naozaj pripravení?
Za zmienku tu určite stojí aj fakt, že nedávná analýza EV Readiness Index (informovali sme ťa o nej v samostatnom článku), ktorá skúmala pripravenosť Slovenska a ďalších krajín v EÚ na elektromobilitu, sčasti tieto obavy potvrdzuje.
Tvrdí totiž, že prudký nárast počtu elektromobilov v Európe nejde ruka v ruke so zvyšovaním miest na nabíjanie a nedostatok dostupnej nabíjacej infraštruktúry je tak naďalej hlavnou prekážkou, ktorá bráni zavádzaniu elektrických vozidiel na celom kontinente.

Smutnou správou je aj zistenie, že Slovensko v tejto analýze totálne prepadlo a v pripravenosti sme opäť medzi tromi najhoršími. V tohtoročnom vydaní sa do hodnotenia pripravenosti dostalo 22 krajín Európy.
Na čele tabuľky je neprekvapivo Nórsko, ďalej Holandsko a Veľká Británia, ktorá pri novopostavených a zrekonštruovaných budovách už vyžaduje postavenie nabíjačiek, spoločne s Rakúskom obsadila tretiu priečku.Predposledné miesto patrí Slovensku, o posledné sa delí Česká republika s Poľskom.
Európska komisia predložila návrh na revíziu noriem pre emisie oxidu uhličitého pre nové osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá vlani v júli. Jeho cieľom je prispieť k plneniu cieľov únie v oblasti klímy na roky 2030 a 2050, ako aj priniesť výhody prostredníctvom širšieho zavádzania vozidiel s nulovými emisiami, ako sú lepšia kvalita ovzdušia, či úspory energie a nižšie náklady na vlastníctvo vozidla.
Po odhlasovaní revízie sú poslanci Európskeho parlamentu pripravení začať rokovania s členskými štátmi.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet

Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy

Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu

Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi

Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Hádka skončila smrťou oboch rodičov. Tínedžerku previezli do nemocnice
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Revolúcia v dedení: Štát zásadne mení pravidlá, deti od roku 2027 dostanú menej

Za 72 hodín zarobila 120-tisíc dolárov: Retro telefón zo sekáča premenila na zlatú baňu. „Chytila som blesk do fľaše“

Milujú ho tisíce Slovákov, po roku 2026 ho už nekúpiš. Legendárne auto dostalo v Európe stopku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
Susedná krajina ide do vojny s EÚ. Odmieta uznať jadro ako „zelenú energiu“, chystá veľký zvrat
AKTUÁLNE: Ázijská mocnosť sa stáva spojencom EÚ v kľúčovej oblasti. Do výskumu nalejú 93 miliárd eur
Desí NATO aj spojencov Západu. Večný spojenec Ruska nasadí krutú zbraň a svet je v pozore
Od stolára k ikonickým postavám. Legendárny herec konečne dostane jedno z najvyšších ocenení
Čínska automobilka sa chystá zaplaviť Európu lacnými elektromobilmi. Spúšťa obrovskú ofenzívu
Európskemu štátu došla trpezlivosť. Apple musí zaplatiť ďalšiu mastnú pokutu
Veľké ambície, tvrdý pád. Japonská raketa nezvládla kľúčovú misiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Hádka skončila smrťou oboch rodičov. Tínedžerku previezli do nemocnice
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Revolúcia v dedení: Štát zásadne mení pravidlá, deti od roku 2027 dostanú menej

Za 72 hodín zarobila 120-tisíc dolárov: Retro telefón zo sekáča premenila na zlatú baňu. „Chytila som blesk do fľaše“

