Americká legenda zvažuje návrat do EÚ. 4-tonový elektrický Hummer však má zásadný problém
Americký koncern General Motors nie je v našich končinách žiadnou neznámou. Pod tohto giganta patrí napríklad automobilka Chevrolet, ktorá síce z Európy definitívne odišla v roku 2014, no nemálo modelov na našich cestách ešte stretneš. Naopak, zvyšné značky Buick, Cadillac či GMC sú na európskom trhu doslova raritou. Ako však informuje portál InsideEVs, čoskoro by sa situácia mohla zmeniť. Američania totiž chcú na naše cesty priniesť svoje prémiové elektromobily postavené na platforme Ultium.
Ako uviedol aj portál Autonews, GM údajne zvažuje, že do Európy prinesie modely Hummer EV aj Cadillac Lyriq, teda dvojicu luxusných elektromobilov. Na našich cestách ich však čaká jeden zásadný problém.
Vysokú hmotnosť musí vyriešiť nová legislatíva
General Motors vidí v elektromobilite príležitosť, ako si znova podmaniť ďalší veľký trh. Predaje v Európe však môže ovplyvniť vysoká hmotnosť elektromobilov postavených na platforme Ultium.
V prípade elektrického SUV od Cadillac sa ešte pohybujeme v normálnych hodnotách, jeho hmotnosť je niečo málo cez 2,5 tony. Problémom je však Hummer EV s prevádzkovou hmotnosťou cez 4 tony.
Vodiči s bežným B-čkovým vodičákom totiž môžu napríklad na Slovensku šoférovať iba vozidlá s hmotnosťou do 3,5 tony. S bežným vodičským preukazom by si si tak Hummer EV u nás, ale ani nikde inde v Európe nezašoféroval.
Elektromobil až do 4,25 tony
Na stole je legislatíva cestného zákona, ktorá by tento problém vyriešila. Slovenská vláda nedávno prišla s návrhom riešenia a maximálnu dovolenú hmotnosť pri vozidlách s alternatívnymi typmi pohonu navrhla zvýšiť z 3,5 tony až na 4,25 tony.
Novelou zákona by vláda prakticky vyriešila všetky komplikácie spojené s elektromobilitou v tomto smere. Treba však pripomenúť, že v parlamente ešte úprava odhlasovaná nebola, takže si treba chvíľu počkať. V ostatných krajinách je situácia obdobná.
Batéria elektrického auta zväčša váži okolo 600-700 kg, takže ak máš doma karavan s hmotnosťou 1,2 tony a ťaháš ho napríklad s Volkswagenom Touareg, po novom ho už budeš môcť zapriahnuť aj za také ID.4 GTX bez toho, aby si prekročil maximálnu hmotnosť súpravy.
Novela určite prispeje aj k vyššej popularite elektrických dodávok, pri ktorých bola pre mnohých potenciálnych záujemcov limitom práve ich nosnosť. Len pre porovnanie, nedávno testovaný Peugeot e-Expert má maximálne užitočné zaťaženie 1 275 kg, zatiaľ čo klasická spaľovacia odnesie v nákladnom priestore 1 400 kg.
Rozdiel to nie je na prvý pohľad veľký, no v niektorých prípadoch, najmä v nákladnej doprave, môže hrať vyššia nosnosť niečo málo cez 100 kg skutočne veľkú rolu.
V neposlednom rade si budeš môcť s B-čkovým vodičákom na Slovensku zašoférovať aj ohromný Hummer EV, ktorého prevádzková hmotnosť sa vyšplhala až na 4,1 tony. Automobilka si však takéto „prestrelenie“ mohla dovoliť, v USA totiž môžu vodiči s bežným vodičákom šoférovať autá až do hmotnosti 4,5 tony.
GM pripravuje aj „ľudový elektromobil“
Americký koncern General Motors (GM) a japonská automobilka Honda budú spoločne vyvíjať cenovo dostupné elektrické vozidlá. Automobilky tak plánujú rozšíriť svoje partnerstvo, ktoré už zahŕňa modely poháňané plynom, batérie a technológiu autonómneho riadenia. Plánujú vytvoriť novú architektúru založenú na batérii Ultium EV od GM, ktorá sa bude používať predovšetkým pre malé SUV.
Cieľom spoločného projektu je výroba elektrických vozidiel, ktorých cena bude nižšia ako plánovaná cena 30 000 dolárov (27 349,80 eura).
„GM a Honda sa podelia o svoje najlepšie technológie, dizajn a výrobné stratégie, aby mohli dodávať cenovo dostupné a žiadané elektromobily v globálnom meradle vrátane našich kľúčových trhov v Severnej Amerike, Južnej Amerike a Číne,“ uviedla vo vyhlásení generálna riaditeľka GM Mary Barrová.
Spolupráca predstavuje významný krok smerom k demokratizácii elektrických vozidiel, z ktorých väčšina je drahá a mimo dosahu mnohých spotrebiteľov. GM a Honda veria, že spojením síl môžu rýchlejšie znížiť náklady na batérie a vyvinúť elektromobily za ceny, ktoré prekonajú aj lídra na trhu – Teslu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dojazd 600 km a veľa miesta. Mitsubishi predstavilo nový elektromobil pre Európu, cena však zarazí
Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
MIMORIADNE: Polícia zadržala známeho podnikateľa. Je podozrivý zo zločinu voči maloletým
Milované jedlá Slovákov rozkladajú mozgové bunky. Už po týždni sa objavujú výpadky pamäti
Investovanie sa predraží. Odvody správcovských spoločností na Slovensku stúpnu až 3,5-násobne
Andrej Danko končí vo funkcii: SNS má nového šéfa klubu
Laserový štít je realitou: Izrael spustil Iron Beam, najpokročilejšiu zbraň sveta
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Vydrží až milión kilometrov. Číňania vymysleli pre Európanov nesmrteľnú batériu do elektromobilov
- Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Poľsko sa výrazne vojensky vyzbrojuje. Do konca roka chce posilniť svoju kľúčovú zónu
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP