Americká legenda zvažuje návrat do EÚ. 4-tonový elektrický Hummer však má zásadný problém
Americký koncern General Motors nie je v našich končinách žiadnou neznámou. Pod tohto giganta patrí napríklad automobilka Chevrolet, ktorá síce z Európy definitívne odišla v roku 2014, no nemálo modelov na našich cestách ešte stretneš. Naopak, zvyšné značky Buick, Cadillac či GMC sú na európskom trhu doslova raritou. Ako však informuje portál InsideEVs, čoskoro by sa situácia mohla zmeniť. Američania totiž chcú na naše cesty priniesť svoje prémiové elektromobily postavené na platforme Ultium.
Ako uviedol aj portál Autonews, GM údajne zvažuje, že do Európy prinesie modely Hummer EV aj Cadillac Lyriq, teda dvojicu luxusných elektromobilov. Na našich cestách ich však čaká jeden zásadný problém.
Vysokú hmotnosť musí vyriešiť nová legislatíva
General Motors vidí v elektromobilite príležitosť, ako si znova podmaniť ďalší veľký trh. Predaje v Európe však môže ovplyvniť vysoká hmotnosť elektromobilov postavených na platforme Ultium.
V prípade elektrického SUV od Cadillac sa ešte pohybujeme v normálnych hodnotách, jeho hmotnosť je niečo málo cez 2,5 tony. Problémom je však Hummer EV s prevádzkovou hmotnosťou cez 4 tony.
Vodiči s bežným B-čkovým vodičákom totiž môžu napríklad na Slovensku šoférovať iba vozidlá s hmotnosťou do 3,5 tony. S bežným vodičským preukazom by si si tak Hummer EV u nás, ale ani nikde inde v Európe nezašoféroval.
Elektromobil až do 4,25 tony
Na stole je legislatíva cestného zákona, ktorá by tento problém vyriešila. Slovenská vláda nedávno prišla s návrhom riešenia a maximálnu dovolenú hmotnosť pri vozidlách s alternatívnymi typmi pohonu navrhla zvýšiť z 3,5 tony až na 4,25 tony.
Novelou zákona by vláda prakticky vyriešila všetky komplikácie spojené s elektromobilitou v tomto smere. Treba však pripomenúť, že v parlamente ešte úprava odhlasovaná nebola, takže si treba chvíľu počkať. V ostatných krajinách je situácia obdobná.
Batéria elektrického auta zväčša váži okolo 600-700 kg, takže ak máš doma karavan s hmotnosťou 1,2 tony a ťaháš ho napríklad s Volkswagenom Touareg, po novom ho už budeš môcť zapriahnuť aj za také ID.4 GTX bez toho, aby si prekročil maximálnu hmotnosť súpravy.
Novela určite prispeje aj k vyššej popularite elektrických dodávok, pri ktorých bola pre mnohých potenciálnych záujemcov limitom práve ich nosnosť. Len pre porovnanie, nedávno testovaný Peugeot e-Expert má maximálne užitočné zaťaženie 1 275 kg, zatiaľ čo klasická spaľovacia odnesie v nákladnom priestore 1 400 kg.
Rozdiel to nie je na prvý pohľad veľký, no v niektorých prípadoch, najmä v nákladnej doprave, môže hrať vyššia nosnosť niečo málo cez 100 kg skutočne veľkú rolu.
V neposlednom rade si budeš môcť s B-čkovým vodičákom na Slovensku zašoférovať aj ohromný Hummer EV, ktorého prevádzková hmotnosť sa vyšplhala až na 4,1 tony. Automobilka si však takéto „prestrelenie“ mohla dovoliť, v USA totiž môžu vodiči s bežným vodičákom šoférovať autá až do hmotnosti 4,5 tony.
GM pripravuje aj „ľudový elektromobil“
Americký koncern General Motors (GM) a japonská automobilka Honda budú spoločne vyvíjať cenovo dostupné elektrické vozidlá. Automobilky tak plánujú rozšíriť svoje partnerstvo, ktoré už zahŕňa modely poháňané plynom, batérie a technológiu autonómneho riadenia. Plánujú vytvoriť novú architektúru založenú na batérii Ultium EV od GM, ktorá sa bude používať predovšetkým pre malé SUV.
Cieľom spoločného projektu je výroba elektrických vozidiel, ktorých cena bude nižšia ako plánovaná cena 30 000 dolárov (27 349,80 eura).
„GM a Honda sa podelia o svoje najlepšie technológie, dizajn a výrobné stratégie, aby mohli dodávať cenovo dostupné a žiadané elektromobily v globálnom meradle vrátane našich kľúčových trhov v Severnej Amerike, Južnej Amerike a Číne,“ uviedla vo vyhlásení generálna riaditeľka GM Mary Barrová.
Spolupráca predstavuje významný krok smerom k demokratizácii elektrických vozidiel, z ktorých väčšina je drahá a mimo dosahu mnohých spotrebiteľov. GM a Honda veria, že spojením síl môžu rýchlejšie znížiť náklady na batérie a vyvinúť elektromobily za ceny, ktoré prekonajú aj lídra na trhu – Teslu.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tradičný materiál prekonáva v dojazde aj cene. Vedci vyvinuli batérie s rekordnou energiou
Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
Stojí menej ako 20-tisíc eur a mieri aj do Európy. Čínska značka predstavila lacný elektromobil
Dostal agresívny dizajn od majstra. Čína pripravuje silnú konkurenciu pre Porsche (FOTO)
Vyriešili večný problém elektromobilov. BMW vyvinulo revolučnú metódu, naleje do nej 10 miliónov eur
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Jedna z najväčších záhad Stonehenge je po 5 000 rokoch „vyriešená“. Vedci tvrdia, že prišli na jeho účel
Lietajúci Santa Claus a strom želaní: Bola som na vianočných trhoch, ktoré lákajú turistov z celého sveta
Škoda za 1 000 000 eur: Požiar v prevádzke známeho reťazca spôsobil závratné škody. Polícia začala trestné stíhanie
Ježiško si tento rok musí utiahnuť opasok. Vieme, koľko minú Slováci na darčeky, oproti Čechom sú skromnejší
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Holanďania majú odvážny plán. Lietadlám dajú pohon budúcnosti už do roku 2026
- Ľudia ich takmer vôbec nekupujú. Stellantis predlžil zastavenie výroby ikonických modelov
- Za elektromobilmi sa idú zblázniť. Ďalšia európska krajina zažíva revolúciu, pomohol geniálny ťah známej automobilky
- Vyriešili večný problém elektromobilov. BMW vyvinulo revolučnú metódu, naleje do nej 10 miliónov eur
- Váži 2,4 tony, má 700 koní a vyzerá ako Ferrari. Unikli zábery nového elektromobilu Xiaomi
-
- Holanďania majú odvážny plán. Lietadlám dajú pohon budúcnosti už do roku 2026
- Ľudia ich takmer vôbec nekupujú. Stellantis predlžil zastavenie výroby ikonických modelov
- Za elektromobilmi sa idú zblázniť. Ďalšia európska krajina zažíva revolúciu, pomohol geniálny ťah známej automobilky
- Vyriešili večný problém elektromobilov. BMW vyvinulo revolučnú metódu, naleje do nej 10 miliónov eur
- Váži 2,4 tony, má 700 koní a vyzerá ako Ferrari. Unikli zábery nového elektromobilu Xiaomi
-
- Za elektromobilmi sa idú zblázniť. Ďalšia európska krajina zažíva revolúciu, pomohol geniálny ťah známej automobilky
- Ľudia ich takmer vôbec nekupujú. Stellantis predlžil zastavenie výroby ikonických modelov
- Slávna značka urýchľuje výrobu. Jej lacný elektromobil ide na dračku, zaznamenal raketový štart
- Emisie zníži o 90 %: V krajine EÚ zavádzajú revolučné palivo, ktoré má zachrániť spaľováky
- Do konca života nabíjaš auto zadarmo. Tesla vytasila zabudnutý stimul, chce rozpredať zásoby
Vláda schválila dôležitý projekt. Vyrieši digitálnu chudobu na Slovensku
Delá, raketomety a drony smrti. Severná Kórea pošle Rusku ďalšie zbrane, má bojový plán
Slováci, pozor. Od januára platí nová vyhláška, výrazne uľahčí prechod k inému operátorovi
Zlé správy z burzy. Ceny energií opäť stúpli, elektrina prekonala magickú hranicu
BMW priznalo vážnu chybu. Viac než 100 áut skončilo na zakázanom trhu, obišli prísne sankcie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Jedna z najväčších záhad Stonehenge je po 5 000 rokoch „vyriešená“. Vedci tvrdia, že prišli na jeho účel
Lietajúci Santa Claus a strom želaní: Bola som na vianočných trhoch, ktoré lákajú turistov z celého sveta
Škoda za 1 000 000 eur: Požiar v prevádzke známeho reťazca spôsobil závratné škody. Polícia začala trestné stíhanie
Ježiško si tento rok musí utiahnuť opasok. Vieme, koľko minú Slováci na darčeky, oproti Čechom sú skromnejší
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené