V tomto texte boli použité materiály SITA.

Historicky najúspešnejší Black Friday na Slovensku potvrdil, že online nakupovanie má pred sebou ďalší silný rok. Tržby slovenských e-shopov počas novembrového zľavového ošiaľu rástli tempom, aké sme v domácej e-commerce scéne doteraz nezažili. Podľa dát spoločnosti Shoptet, ktorá technologicky zastrešuje vyše 7 600 slovenských internetových obchodov, dosiahli zákazníci v období Black Friday nákupy v celkovej hodnote 18 miliónov eur. V medziročnom porovnaní ide o výrazný skok z minuloročných 14,5 milióna, teda rast približne o štvrtinu.

Spolu s tržbami rástli aj počty vybavených objednávok. Kým vlani sa počas výpredajového týždňa odbavilo okolo 170-tisíc zásielok, tento rok číslo stúplo na 200-tisíc. „Zákazníci objednávali viac ako v minulosti a priemerná výška zľavy sa pohybovala okolo 20 percent. Zákon zároveň ukladá povinnosť uvádzať najnižšiu cenu, za ktorú bol produkt predávaný v priebehu 30 dní pred akciou, čo ľuďom uľahčuje orientáciu v reálnych zľavách,“ uviedol marketingový riaditeľ spoločnosti Shoptet Ivo Mrena.

Zľavy odštartovali skôr a menia správanie zákazníkov

Obchodníci sa už nespoliehajú len na jeden veľký týždeň. Zľavy sa objavovali už začiatkom novembra, aby e-shopy rozložili logistickú záťaž na dlhšie obdobie a zároveň získali náskok pred konkurenciou. Tento posun nakupujúci rýchlo prijali. „Vidíme, že zákazníci si na zľavové kampane v tomto čase zvykli a často ich využívajú nielen na nákup darčekov, ale aj na bežné potreby. Mnohí cielene čakajú na túto časť roka, aby nakúpili výhodnejšie,“ doplnil Mrena.

Rast sa pritom netýkal len samotného Black Friday týždňa. Celý novembrový mesiac bol pre slovenské e-shopy rekordný. Tržby prekročili 61,9 milióna eur, čo predstavuje 19-percentný medziročný nárast. Objednávok sa nazbieralo takmer 700-tisíc, čo ukazuje, že novembrové kampane sa už stali pevnou súčasťou nákupných návykov.

Čo sa predávalo najviac a ako Slovensko platilo

Trend z predchádzajúcich rokov sa potvrdil aj tento rok. Najžiadanejší bol sortiment pre dom a záhradu. Za nimi nasledovala kozmetika a parfumy, ktoré v predvianočnom období tradične dominujú, a prvú trojicu doplnilo oblečenie a módne doplnky.

Zaujímavý je aj pohľad na spôsoby platenia. Dominancia dobierky na Slovensku síce pomaly slabne, no stále má najväčší podiel. Hneď za ňou nasleduje platba kartou cez Shoptet Pay. Pri transakciách do 100 eur tvoria tieto dve metódy jasnú väčšinu, čo odzrkadľuje dôveru zákazníkov a zároveň jednoduchosť procesu. Pri drahších objednávkach a firemných nákupoch však ľudia častejšie siahajú po bankovom prevode alebo platbe pri osobnom odbere.

V logistike zostáva najdôležitejším hráčom Packeta (Zásielkovňa), ktorá doručila viac než 250-tisíc zásielok pochádzajúcich z e-shopov fungujúcich na platforme Shoptet. Za ňou nasledujú kuriéri GLS a Slovenská pošta. Popularita výdajných miest tak opäť potvrdzuje, že pre mnohých Slovákov je pohodlie pri preberaní tovaru kľúčovým faktorom.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP