V tomto texte boli použité materiály SITA.

Slovenský automobilový priemysel, dlhodobo označovaný za základný pilier ekonomiky, čelí sérii výziev, ktoré môžu v nasledujúcich rokoch zásadne ovplyvniť jeho postavenie v Európe. Ako upozorňuje CNBC, kombinácia amerických ciel, čínskej konkurencie a zhoršujúceho sa podnikateľského prostredia môže spôsobiť, že krajina stratí časť svojej reputácie „európskeho Detroitu“.

Odkaz úspechu ohrozený

Automobilová výroba tvorí približne 11 % slovenského HDP, polovicu priemyselnej produkcie a približne desatinu všetkých pracovných miest. Na relatívne malom území pôsobia štyri veľké automobilky – Volkswagen, Stellantis, Kia a Jaguar Land Rover. Do portfólia čoskoro pribudne aj Volvo, ktoré pri Košiciach plánuje továreň na elektromobily, a v Šuranoch rastie nová investícia do výroby batérií.

Podľa analytika Mateja Horňáka zo Slovenskej sporiteľne je však slovenský automobilový sektor mimoriadne zraniteľný. „Až 4 % slovenského exportu smerujú do USA, pričom 80 % z toho tvoria autá. Nové clá preto predstavujú okamžité riziko,“ uvádza.

Aj keď Spojené štáty a Európska únia v lete dosiahli dohodu o znížení ciel na 15 %, náklady zostávajú vysoké a podľa odborníkov môžu výrazne ovplyvniť konkurencieschopnosť slovenských fabrík.

automobilka
Simon Kadula/Unsplash

Čínska konkurencia a slabá vládna podpora

Popri amerických clách prichádza aj tlak z Ázie. Lacnejšie elektromobily z Číny postupne prenikajú na európske trhy, čo komplikuje postavenie tradičných výrobcov. Slovensko navyše v posledných rokoch prehralo niekoľko súťaží o nové elektrické modely – napríklad Volkswagen či Stellantis ich pridelili iným krajinám.

Zuzana Peláková z think-tanku Globsec pripomína, že problémom je aj slabá vládna stratégia. „Nedostatok cielenej podpory a rast daní spôsobujú, že Slovensko je pre investorov menej atraktívne,“ hovorí.

Zvýšenie firemných daní, konsolidačné opatrenia či zavedenie transakčnej dane podľa nej zhoršujú podnikateľské prostredie. Kritika smeruje aj k postoju vlády Roberta Fica k vojne na Ukrajine, ktorý podľa analytikov zvyšuje geopolitické riziká a odrádza zahraničný kapitál.

Priemysel má stále šancu

Napriek problémom Slovensko podľa odborníkov ešte nie je na ceste k osudu amerického Detroitu, ktorého automobilová sláva zanikla pred desaťročiami. Nové investície, ako napríklad závod Volvo, dokazujú, že krajina si stále udržiava silné postavenie v rámci Európy.

„Automobilový priemysel zostáva významným motorom slovenskej ekonomiky. Otázkou je, či dokážeme udržať tempo s transformáciou smerom k elektromobilite,“ uzatvára Peláková.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP