Slovenskom sa šíri nová vlna nebezpečných telefonátov, ktoré majú jediný cieľ – pripraviť ľudí o peniaze či citlivé údaje. Útočníci kombinujú psychologický tlak, technológie a premyslené schémy. Operátori už evidujú stovky prípadov a varujú, aby ľudia na takéto hovory nereagovali.

Dve podvodné schémy

Prvá schéma sa začína nevinným telefonátom, ktorý sa často tvári ako prichádzajúci z rakúskeho čísla. Automatizovaný hlas navádza obeť, aby si pridala kontakt do aplikácie WhatsApp. Komunikácia následne pokračuje na Telegrame, kde podvodníci ponúknu „brigádu z domu“.

Na začiatku ide len o klikanie na reklamy alebo lajkovanie príspevkov, dokonca aj s menšou finančnou odmenou, aby všetko pôsobilo dôveryhodne. Následne prichádza ponuka registrácie na falošnej investičnej platforme s prísľubom vysokých výnosov. Obeť začne posielať menšie čiastky – od pár eur, postupne až po tisíce. Reálne prípady ukazujú, že ľudia takto prišli aj o 15 000 eur. Podvodníci si často vypýtajú aj osobné údaje, vrátane občianskeho preukazu.

Druhý typ podvodu je ešte nebezpečnejší. Podvodníci predstierajú, že chcú obeti vyplatiť zisk z investície. Podmienkou je nainštalovanie aplikácie na vzdialený prístup, napríklad HopToDesk. Ak obeť súhlasí, útočníci získajú kontrolu nad jej zariadením. Od bankových aplikácií cez heslá až po osobné dokumenty.

Technológia NFC im umožňuje preniesť údaje o platobnej karte, zaplatiť ňou na diaľku alebo vybrať peniaze z bankomatu. Priemerná strata sa v týchto prípadoch pohybuje okolo 3 000 eur.

hacker anonymous a upozornenie na mobile
Freepik (Úprava redakcie)

Čo hovoria banky a operátori

Podvodníci môžu získať kontrolu nad celým zariadením vrátane bankových aplikácií, hesiel a ďalších citlivých údajov,“ upozorňuje Ján Adamovský zo Slovenskej sporiteľne.

Orange potvrdzuje, že zaznamenal nárast tzv. spoofingových hovorov, keď si útočník zmení číslo tak, aby pôsobil dôveryhodne. Často ide o slovenské alebo rakúske čísla. „Odporúčame na neznáme neprijaté hovory nereagovať, čísla si zablokovať a ak zaznie podozrivá ponuka alebo požiadavka na údaje, okamžite hovor ukončiť,“ uviedla hovorkyňa Orangeu Alexandra Piskunová.

Aj O2 potvrdzuje, že ide o podvod. „Automatizovaný hlas vás môže navádzať, aby ste si pridali neznáme číslo do WhatsAppu. Nerobte to,“ varuje operátor. Telekom a 4ka zatiaľ podrobnosti nekomentovali.

Ako sa chrániť

Banky aj operátori sa zhodujú na základných pravidlách:

  • Neinštalovať aplikácie na pokyn cudzej osoby.

  • Neposkytovať vzdialený prístup k zariadeniu.

  • Neprikladať kartu k mobilu na pokyn niekoho iného.

  • Neposielať peniaze výmenou za prísľub rýchleho zárobku.

  • Nikdy nezdieľať PIN alebo prihlasovacie údaje do bankovníctva.

  • Pri podozrení kontaktovať banku alebo políciu.

Podvodníci hľadajú stále nové spôsoby, ako zneužiť dôveru ľudí. Najlepšou ochranou ostáva obozretnosť – neklikať, neinštalovať, neveriť nereálnym ponukám.

Čítajte viac z kategórie: Cyber

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP