Mercedes už testuje batérie, ktoré zmenia svet. Ponúknu dojazd vyše 1 000 kilometrov na 1 nabitie
Mercedes-Benz sa púšťa do odvážneho kroku, ktorý by mohol zásadne zmeniť svet elektromobility. Nemecká automobilka už niekoľko mesiacov testuje elektrické vozidlá poháňané pevnými, takzvanými solid-state – batériami, ktoré sľubujú dojazd vyše 1 000 kilometrov na jedno nabitie. A čo je dôležitejšie, tieto testy sa už odohrávajú priamo na cestách, nie len v laboratóriách. Na testy upozornil portál Electrek.
Sériová výroba čoskoro
Prvé vozidlo s týmto typom batérie nasadil Mercedes na britské cesty ešte vo februári tohto roka. Ide o upravený prototyp luxusného elektrického modelu EQS, ktorý bol vybavený úplne novým akumulátorovým systémom vyvinutým v spolupráci s Mercedes AMG High-Performance Powertrains, teda tou istou jednotkou, ktorá stojí za úspechmi značky vo Formule 1.
Na vývoji batérie sa Mercedes spája s americkou spoločnosťou Factorial Energy, ktorá sa špecializuje na solid-state technológie. Výsledkom tejto spolupráce je batéria s názvom Solstice, ktorá bola verejne predstavená v septembri. Táto technológia má priniesť približne 25-percentné zlepšenie dojazdu v porovnaní s bežnými lítiovo-iónovými batériami.
V praxi to znamená, že ak súčasný model Mercedes EQS 450+ ponúka dojazd približne 820 kilometrov podľa WLT, nová verzia s pevnou batériou by sa mohla dostať až na hranicu 1 000 kilometrov. To je vzdialenosť, ktorá by pri bežnej jazde vystačila napríklad na cestu z Bratislavy až do Paríža bez potreby nabíjania.
„Očakávame, že túto technológiu prinesieme do sériovej výroby ešte pred koncom tohto desaťročia,“ vyhlásil Markus Schäfer, vedúci vývoja v Mercedes-Benz, počas nedávneho podujatia v Kodani. Pre nemecký magazín Automobilwoche zároveň dodal, že prvé autá s pevnými batériami by mohli byť dostupné už pred rokom 2030.
Potenciál vidia aj ostatní
Mercedes vidí v tejto technológii nielen riešenie problémov s dojazdom, ale aj kľúč k výraznému zníženiu nákladov na batérie. Schäfer pritom otvorene priznal, že súčasné batérie nie sú do budúcnosti udržateľné a „v jadre je potrebná nová chémia“. Nové batérie preto využívajú sulfidový pevný elektrolyt, ktorý má byť bezpečnejší a energeticky efektívnejší než tradičné kvapalné roztoky.
Okrem Mercedesu pracuje na zavedení solid-state batérií viacero ďalších automobiliek. Spoločnosť Factorial spolupracuje aj s koncernmi Hyundai a Stellantis, pričom cieľom všetkých je zaviesť túto technológiu do bežnej prevádzky do roku 2030. K rovnakému cieľu smerujú aj giganti ako Volkswagen, BMW, Toyota, Nissan či Honda. A netreba zabúdať na čínskych lídrov BYD a CATL, ktorí už dnes ovládajú svetový trh s batériami a intenzívne investujú aj do solid-state riešení.
Zaujímavou novinkou je aj vyjadrenie zástupcu značky MG, ktorý tento týždeň uviedol, že model MG4 by mohol byť prvým globálne predávaným elektromobilom s tzv. semi-solid-state batériou, teda prechodnou formou medzi tradičnými a plne pevnolátkovými akumulátormi.
Vývoj sa teda zrýchľuje a zdá sa, že to, čo bolo donedávna vnímané ako „svätý grál“ elektromobility, sa už čoskoro môže stať realitou na bežných cestách. Mercedes-Benz týmto krokom dáva jasne najavo, že budúcnosť elektromobility nebude iba o dojazde, ale aj o efektivite, bezpečnosti a udržateľnosti batériových technológií.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
Česká automobilka šokuje. Takto bude vyzerať nová Škoda Octavia
CATL uvádza revolučné batérie Shenxing Pro pre Európu. 478 km dojazdu pribudne za 10 minút nabíjania
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slávna kozmetická značka sa topí v sťažnostiach. Slováci márne čakajú na svoje online nákupy, firma ich ignoruje
Známy americký aktivista Charlie Kirk je mŕtvy, uviedol Trump. Bol zastrelený pred zrakmi fanúšikov
Veľká uzávierka D1: Významné zmeny paralyzujú dopravu na 3 dni
Konsolidácia v praxi: Ministri si na pár mesiacov uberú z platov desiatky eur, od apríla si ale reálne prilepšia o stovky
Fico nepodporí prijatie ďalších sankcií proti Rusku: Bruselu kladie podmienky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
iPhony a Androidy si konečne rozumejú. Veľký operátor spustil Slovákom roky vytúženú funkciu
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP