Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
Plug-in hybridy boli dlhé roky považované za ideálne prechodné riešenie medzi spaľovacími motormi a plne elektrickými autami. V teórii ponúkajú to najlepšie z oboch svetov, teda jazdu na elektrinu v meste a spaľovací motor na dlhšie cesty. V praxi to však tak ideálne nie je a Európska únia si to začína uvedomovať.
Už v tomto roku sa začali tieto vozidlá hodnotiť oveľa prísnejšie a od januára 2026 bude ešte horšie, najmä čo sa týka regulácií ich emisií CO₂. Dôsledok? Plug-in hybridy sa v priebehu niekoľkých rokov môžu zmeniť zo žiadaného produktu na okrajový fenomén, uvádza Heide.de.
Blíži sa nečakaný koniec hybridov?
Plug-in hybridy majú na papieri nízke emisie CO₂, spravidla pod 50 gramov na kilometer, čo pomáha automobilkám plniť emisné limity pre celé flotily. Lenže práve tento benefit sa začína rozplývať. V roku 2025 vstúpili do platnosti nové normy Euro 6e a následne Euro 6e FCM, ktoré sprísňujú metodiku výpočtu emisií.
Kľúčovým faktorom je takzvaný „utility factor“ (predpokladaná miera jazdy na elektrinu). Tento faktor sa od januára 2025 výrazne sprísnil, čo bude znamenať, že vozidlo s rovnakým elektrickým dojazdom ako dnes bude mať na papieri omnoho vyššie emisie.
Príkladom môže byť nový VW Golf eHybrid, ktorý síce ponúka 143 km elektrického dojazdu podľa WLTP, no aj tak sa môže stať, že bude mať horšie emisie než jeho predchodca Golf GTE s polovičným dojazdom. Podľa nemeckého odborníka z ICCT Jana Dornoffa: „Z roku 2026 budú mať zmysel len PHEV s výrazne vyšším elektrickým dojazdom. Je otázne, či sa automobilkám viac oplatí investovať do vývoja takýchto hybridov, alebo rovno zvýšiť podiel čisto elektrických áut.“
Regulačný šok môže poškodiť trh
Automobilky a odborné združenia varujú, že zmena metodiky bez prechodného obdobia môže zničiť dôveru v túto technológiu. Plug-in hybridy podľa nich nie sú prekážkou, ale aktívnou súčasťou cesty k elektromobilite. Ak ich EÚ cez noc odstrihne od výhod, môže to podľa odvetvia narušiť investície, spomaliť dekarbonizáciu a priniesť negatívne dopady aj na trh práce.
Druhé sprísnenie výpočtu príde už v roku 2027 pre novotypované modely a v roku 2028 pre všetky novo registrované PHEV. Aby sa dostali na dnešnú úroveň emisií, budú musieť mať takmer štvornásobný elektrický dojazd. To je technicky aj finančne náročné a čoraz menej výrobcov je ochotných do toho investovať. Už teraz popredné automobilky dali miliardy eur do vyvíja plug-in hybridných technológií, no EÚ by im takýmto nečakaným krokom podpílila konár, ako aj sebe z hľadiska rozvoja elektromobility vo všetkých kľúčových regiónoch.
Dni plug-in hybridov sú možno spočítané
Z pohľadu priemernej flotily musí od roku 2025 každý nový automobil vykazovať o 15 % menej CO₂ ako vozidlá medzi rokmi 2021 – 2024. V roku 2030 sa tento cieľ zvýši až na 55 %, čo sa dá zvládnuť prakticky len s elektrickými vozidlami.
Výhod plug-in hybridov zároveň ubúda aj z pohľadu bežných vodičov. Kým kedysi sa plne elektrické autá borili s krátkym dojazdom, slabým výkonom či nulovou ťažnou kapacitou, dnes sa situácia rýchlo mení. Tesla Model Y utiahne 1,6 tony, nový VW ID Buzz GTX až 1,8 tony a elektrické SUV Kia EV9 dokonca 2,5 tony. K tomu sa pridáva pokrok v nabíjacích technológiách, kedy sú batérie schopné nabíjania výkonom 4C a zvládnu doplniť energiu z 10 na 80 % už za 10 minút.
V konečnom dôsledku však rozhodne ekonomika. Výroba batériových elektromobilov sa vďaka veľkým objemom znižuje, komponenty sú lacnejšie a údržba jednoduchšia. Oproti tomu PHEV majú komplikovanú konštrukciu, dve hnacie sústavy a teda aj vyššie servisné náklady. Pre mnohých majiteľov bude ďalšia kúpa plug-in hybridu jednoducho nedávať zmysel. Zdá sa teda, že dlhoročná popularita plug-in hybridov sa blíži k svojmu logickému záveru.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
Automobilová revolúcia v Rusku? Číňania pohltili trh, do roku 2030 má byť až tretina áut EV
Z Európy ich už nič nevyženie. Čínska automobilka prevzala moc nad známym nemeckým gigantom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Fyzioterapeuti odporúčajú 7 cvikov, ktoré predpovedajú dlhovekosť. Posilňujú svaly a znižujú riziko osteoporózy
Za mesiac si zarobíš 300 eur navyše. Takto som pri investovaní využila umelú inteligenciu
Populárna potravina z tvojej kuchyne zlepšuje kvalitu spánku a zdravie srdca: Stačí 1 kus denne
Mladá miliardárka Lucy Guo: Budíček o 5:30, dvojitý tréning a minimum prestávok zo mňa spravili úspešnú ženu
Pozemok za 4 300 eur: Štát predáva nepotrebný majetok za cenu ojazdeného auta
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Automobilová revolúcia v Rusku? Číňania pohltili trh, do roku 2030 má byť až tretina áut EV
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
- Mnohí vodiči nemajú ani tušenie. Pre túto kurióznu dopravnú značku môžeš dostať pokutu až 135 €
-
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Mnohí vodiči nemajú ani tušenie. Pre túto kurióznu dopravnú značku môžeš dostať pokutu až 135 €
- Benzín a nafta sú minulosťou. Čerpacia stanica prestala predávať fosílne palivá, nabiješ tu už len elektromobil
- Z Európy ich už nič nevyženie. Čínska automobilka prevzala moc nad známym nemeckým gigantom
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
Streamer zomrel počas 12-dňového maratónu. Francúzsky regulátor priznáva právnu dieru
Nemalá strata: Ukrajinské vojenské letectvo prišlo o ďalší z cenných lietajúcich strojov
Európska mocnosť sa obáva AI. Tretina verí, že im zoberie prácu v blízkej budúcnosti
Maličký ostrovný štát má problém, ktorý sa nedá zastaviť. Sopku zachvátili 30-metrové gejzíry lávy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP