Určite si veľmi dobre pamätáš na to, kedy na trh vstúpila prvá Dacia Spring. Bola to síce lacná vstupenka do sveta elektromobility, ale úprimne, mala toľko kompromisov, že si človek často kládol otázku, či to za tie peniaze naozaj stojí. Teraz však prichádza facelift na rok 2025 a poviem ti, Dacia si dala záležať. Takmer všetko, čo ma na prvej generácii štvalo, je teraz preč. Poď sa so mnou pozrieť, čo všetko sa zmenilo a prečo by si mal zvážiť práve túto „mestskú električku“.

V recenzii sa dozvieš:

  • Ako jazdí Spring po facelifte
  • Čo automobilka vylepšila a kde kompromisy zostali
  • Aké sú spotreby v rôznych podmienkach
  • Čo prináša nový Spring po technickej a technologickej stránke

Moderný facelift, ktorý si všimneš

Hneď na prvý pohľad je jasné, že Spring prešiel omladzovacou kúrou. Už to nie je to „lacné“ auto, ktoré skôr pôsobí ako čínska hračka. Nová predná maska, svetlá, detaily na karosérii – všetko pôsobí dospelejšie, robustnejšie a úprimne, aj o dosť atraktívnejšie. Jasné, stále je to malý mestský crossover, ale ostrejšie tvary karosérie ho opticky zväčšujú.

Mário Šimovič/FonTech

V interiéri je posun ešte citeľnejší. Tvrdé plasty tu síce stále nájdeš, ale celkový dojem je o úroveň vyššie. Pribudla mäkčená lakťová opierka, nové odkladacie priestory a biele či medené dekory, ktoré rozbíjajú monotónnosť. Najväčším posunom vpred je ale prítomnosť plnohodnotného digitálneho prístrojového štítu. Zabudni na tie polo-analógové budíky, ktoré si na slnku nevedel prečítať. Teraz je všetko krásne ostré a čitateľné za každých podmienok.

Infotainment, za ktorý by sa nehanbil ani Duster

Jedna z vecí, ktoré ma na prvej generácii Springu najviac iritovali, bol infotainment. Teraz tu však nájdeš systém, ktorý poznáš z nového Dusteru – a to je úplne iný level. Veľký displej, rýchle reakcie, jas aj na priamom slnku a hlavne bezdrôtové Apple CarPlay a Android Auto. Pripojíš mobil, všetko funguje ako má, a keď si chceš pustiť navigáciu alebo hudbu, je to otázka pár sekúnd.

Mário Šimovič/FonTech

Jediné, čo mi občas liezlo na nervy, bola zvláštna logika systému. Napríklad keď mi cez CarPlay hrala hudba a do toho sa spustili dopravné informácie z rádia, tak sa jednoducho všetko prekrývalo. Žiadne stíšenie, žiadna priorita. Verím však, že toto sa dá vyriešiť softvérovým updatom.

Digitálny prístrojový štít som už spomínal, ale zaslúži si ešte jednu pochvalu. Okrem toho, že je skvele čitateľný, zobrazuje aj dojazd v troch režimoch – mesto, kombinácia a diaľnica. A tie prepočty sú prekvapivo presné. Konečne vieš, na čom si, a nemusíš tipovať, či dôjdeš na nabíjačku alebo skončíš s nulou.

Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší

Dostatočný výkon aj nabíjanie

Pod kapotou sa toho veľa nezmenilo – stále tu máme batériu s kapacitou 26,8 kWh (využiteľných 25 kWh) a elektromotor s výkonom 65 koní (48 kW). V meste ti to úplne stačí, zrýchlenie je citeľne lepšie ako predtým a maximálka sa posunula na 130 km/h. To je presne to, čo mi na prvej generácii chýbalo – už sa nemusíš báť ani krátkej diaľnice.

Mário Šimovič/FonTech

Opäť je tu aj možnosť rýchleho DC nabíjania. Ak plánuješ jazdiť aj mimo mesta, určite si priplať tých 600 €. Nabíjanie výkonom 34 kW nie je síce žiadny rekord, ale z 20 na 80 % to zvládneš za 35 minút, čo je na takéto auto úplne v pohode. Nabíjací port je síce stále vpredu a otvára sa len zvnútra auta čo je fakt nepraktické.

AC nabíjanie ide do 7 kW, čo je na domácu zásuvku alebo wallbox úplne postačujúce. Z domácej zásuvky to trvá do 11 hodín, s wallboxom okolo 4 hodín. Trojfázová nabíjačka by potešila, ale v tejto cenovej kategórii je takýto kompromis úplne v poriadku.

Mäkký podvozok, ktorý oceníš v meste

Spring je typický mestský elektromobil. Podvozok je extrémne mäkký, doslova sa kolíše – niekedy až tak, že v zákrutách som sa cítil trocha neisto. Ale vieš čo? V meste je to paráda. Rozbité cesty, retardéry, jamy – všetko prejdeš veľmi komfortne bez nejakých otrasov.

Mário Šimovič/FonTech

Ovládanie je však príjemné, posilňovač riadenia sa vracia do stredovej polohy a auto pôsobí oveľa vyladenejšie než predchodca. Pribudol tempomat, ktorý mi v prvej generácii veľmi chýbal, a je to presne ten detail, ktorý ti spríjemní každodenné dochádzanie do práce či na nákupy.

Musím však spomenúť aj jeden z najhorších technických detailov, aké som kedy videl – ručná brzda umiestnená pod lakťovou opierkou. Keď chceš zatiahnuť brzdu, musíš najprv zdvihnúť opierku, alebo ísť rukou krkolomne okolo nej. Nechápem, ako toto mohlo prejsť do sériovej výroby. Rozumiem, že v rámci šetrenia asi nebol priestor na elektronickú ručnú brzdu, no aj tá mechanická sa určite dala umiestniť nejak lepšie.

Mário Šimovič/FonTech

Mestský kráľ spotreby

Dacia Spring bola vždy extrémne úsporná a nový facelift to len potvrdzuje. V meste jazdíš za 11–12 kWh/100 km, čo je naozaj výborné. Ak máš ľahkú nohu, vieš ísť aj pod 11 kWh/100 km. Na diaľnici je to už horšie – pri 120 km/h som nameral 19,7 kWh/100 km, pri 130-ke až 22 kWh/100 km. To znamená, že pri maximálnej rýchlosti prejdeš ledva 120–130 km. Na dlhé trasy to teda nie je, ale na mestské a prímestské jazdenie je to úplne v pohode.

Mário Šimovič/FonTech

Veľmi sa mi páči, že Dacia ukazuje dojazd zvlášť pre mesto, kombináciu a diaľnicu. A tie čísla na displeji naozaj sedia s realitou – žiadne prehnané optimistické odhady.

Cenník

Zákazníci si môžu vybrať z troch výbavových stupňov a dvoch verzií elektrického motora. Základná verzia ESSENTIAL je vybavená motorom electric 45 a stojí 16 900 €, pričom zvýhodnená cena je 13 520 €.

Stredná výbava EXPRESSION s výkonnejším motorom electric 65 je dostupná za 18 900 €, so zvýhodnenou cenou 15 120 €.

Najvyššia výbava EXTREME, taktiež s motorom electric 65, je v cenníku za 19 900 €, pričom zvýhodnená cena predstavuje 15 920 €.

Zhodnotenie

Ak hľadáš cenovo dostupný, úsporný a jednoduchý elektromobil do mesta, Spring po facelifte je konečne dôstojná voľba. Za tie peniaze dostaneš auto, ktoré už nemá zásadné kompromisy v technológiách, infotainmente ani v komforte. DC nabíjanie je podľa mňa povinný príplatok, ak chceš občas vyraziť mimo mesta alebo chceš nabíjať rýchlejšie.

Mário Šimovič/FonTech

Na dlhé trasy Spring stále nie je, malá batéria je v tomto prípade jasným limitom. Ale ako druhé (alebo tretie) auto do rodiny, firemný elektromobil alebo auto na každodenné dochádzanie do práce a rozvoz detí je to ideál.

Áno, stále tu sú kompromisy v materiáloch, niektoré technické riešenia sú vyslovene zvláštne (ahoj, ručná brzda), ale za tú cenu nič lepšie nekúpiš. Ak vieš, čo od Springu čakať, budeš spokojný. Ak chceš univerzálne auto na všetko, musíš siahnuť hlbšie do vrecka.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP