V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Na palube nákladnej lode Morning Midas, ktorá sa nachádzala približne 480 kilometrov juhozápadne od mestečka Adak na americkej Aljaške, vypukol v stredu rozsiahly požiar. Plavidlo prepravovalo približne 3000 vozidiel, z toho až 800 elektromobilov. Podľa informácií agentúry Reuters, na ktoré sa odvoláva aj TASR, musela byť celá posádka evakuovaná. Situácia bola natoľko vážna, že sa 22 námorníkov nedokázalo s ohňom vysporiadať vlastnými silami a loď museli núdzovo opustiť.

Nákladná loď Morning Midas vyplávala 26. mája z čínskeho prístavného mesta Jen-tchaj s cieľom doraziť do mexického prístavu Lázaro Cárdenas. Loď plávala pod vlajkou Libérie a patrí spoločnosti Zodiac Maritime. Po niekoľkých dňoch plavby sa z jej paluby začal valiť dym a následne vypukol požiar. Posádka podľa dostupných informácií reagovala okamžite, no bez úspechu. Požiar bol rozsiahly a komplikovaný, pravdepodobne pre prítomnosť lítium-iónových batérií v elektromobiloch.

Núdzová evakuácia

Po zlyhaní pokusu o uhasenie plameňov bolo rozhodnuté o evakuácii celej posádky. Tá prebehla pomocou neďalekej obchodnej lode, ktorá zareagovala na núdzový signál Morning Midas, a za asistencie americkej pobrežnej stráže. Na miesto boli okamžite vyslané záchranné plavidlá, ktoré monitorovali situáciu a zabezpečovali priestor. Vzhľadom na odľahlosť miesta a vzdialenosť od pevniny bola evakuácia komplikovaná, no podľa informácií spoločnosti Zodiac Maritime sa podarilo zachrániť všetkých 22 členov posádky bez zranení.

Prípad Morning Midas znovu otvára diskusiu o rizikách, ktoré predstavuje preprava elektromobilov na mori. Lítium-iónové batérie, ktoré poháňajú väčšinu moderných elektrických vozidiel, sú extrémne horľavé a ak dôjde k ich poškodeniu alebo prehrievaniu, môžu sa samovoľne vznietiť. Takéto požiare sa veľmi ťažko hasia, pričom hrozí aj opätovné vznietenie aj niekoľko dní po prvotnom uhasení. Riziko ešte zvyšuje skutočnosť, že autá sú naskladané vo vrstvách na niekoľkých palubách, to komplikuje prístup aj rozšírenie požiaru.

U.S. Coast Guard/ Air Station Kodiak/ AP

Paralely s tragickými udalosťami z minulosti

Tento incident nie je prvý svojho druhu. V roku 2022 sa pri Azorských ostrovoch potopila nákladná loď Felicity Ace, ktorá prevážala viac ako 4000 luxusných automobilov značiek Porsche a Bentley. Požiar vypukol podobným spôsobom, pravdepodobne v dôsledku samovznietenia jednej z batérií elektromobilu, a trval niekoľko dní, až kým sa loď úplne nepotopila. Odhadovaná škoda sa pohybovala v stovkách miliónov eur.

Zodiac Maritime zatiaľ neposkytla podrobnosti o značkách či konkrétnych modeloch áut, ktoré boli na lodi Morning Midas. Vzhľadom na trasu plavby sa predpokladá, že išlo o vozidlá čínskej výroby, určené na vývoz do Latinskej Ameriky. Prípadný únik látok z batérií alebo palív do oceánu môže navyše predstavovať environmentálne riziko, ktoré bude predmetom vyšetrovania.

Horiaca loď s elektromobilm.

Americká pobrežná stráž monitoruje situáciu, priority sú jasné

Americká pobrežná stráž potvrdila, že na miesto incidentu boli vyslané viaceré jednotky, ktorých úlohou je zabezpečiť priestor, zhodnotiť riziko ekologických škôd a pripraviť plán ďalšieho postupu. Prvotné kroky budú zamerané na lokalizáciu a stabilizáciu požiaru. Zároveň bude dôležité určiť, či je loď schopná ďalšej plavby alebo hrozí jej potopenie.

Požiar na Morning Midas oživuje obavy odborníkov, ktorí dlhodobo upozorňujú na riziká spojené s masívnou prepravou elektromobilov. Ako rastie dopyt po týchto vozidlách, rastie aj potreba ich prepravy, a teda aj pravdepodobnosť incidentov. Potrebné bude nielen zlepšenie bezpečnostných štandardov, ale aj vyhodnotenie toho, ako efektívne a bezpečne takéto prepravy realizovať v budúcnosti.

Zatiaľ sa čaká na detailné vyšetrovanie príčiny požiaru, no je isté, že incident Morning Midas vstúpi do diskusie o námornej bezpečnosti a preprave moderných technológií ako jeden z kľúčových varovných príkladov.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP