V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) plánuje nakúpiť 16 batériových elektrických vlakov za 167,3 milióna eur a v hre je aj možnosť ďalších 20 kusov v rámci opcie. Tento zámer vyvolal pozornosť Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) z Ministerstva financií SR, ktorý projekt zhodnotil z pohľadu efektívnosti a prínosov pre životné prostredie.

Podľa ÚHP môžu nové hybridné vlaky zefektívniť prevádzku, zlepšiť komfort cestujúcich a zároveň znížiť environmentálnu záťaž, ak sa použijú správne. Nové hybridné jednotky budú môcť jazdiť na elektrifikovaných tratiach pomocou trakčného vedenia a na neelektrifikovaných úsekoch využijú elektrinu z batérií. ZSSK plánuje nasadiť tieto vlaky najmä v regionálnej doprave na západnom a severnom Slovensku.

Medzi vybranými trasami je aj linka Žilina – Rajec, no práve tú ÚHP odporučil prehodnotiť. Keďže je celá neelektrifikovaná, podľa analytikov by nasadenie batériových vlakov neprinieslo také výhody ako na iných tratiach. Namiesto toho navrhujú linku Nitra – Bratislava, kde by sa efektívnejšie využili možnosti elektrického pohonu.

Je nákup 36 vlakov naozaj potrebný?

„Zníženie environmentálnej záťaže železničnej dopravy je relevantný strategický cieľ a nákup batériových elektrických jednotiek ho pomôže splniť,” uviedol ÚHP vo svojom hodnotení. Dodal, že prínos bude najvýraznejší, ak tieto vlaky nahradia dieselové jednotky na dlhších elektrifikovaných úsekoch.

Analytici z ÚHP považujú obstaranie 16 kusov batériových vlakov za optimálne. Otázniky však visia nad plánom uplatniť opciu na ďalších 20 kusov. Podľa ÚHP by takýto krok mohol zvýšiť prevádzkové náklady bez výrazného prínosu, vyžadovať predĺženie liniek na úseky, kde je dnes obmedzená regionálna doprava, navýšiť počet vozidiel oproti súčasnosti, čo by nemuselo byť efektívne.

Nový vlak Leo Express III, Leo Express

„Uplatnenie opcie na linky zvažované ZSSK alebo prípadne na iné neelektrifikované trate, kde by sa dali využiť s dojazdom do 80 km na batériu, by mohlo zvýšiť prevádzkové náklady bez výrazného prínosu,” konštatuje ÚHP.

Sú investičné náklady primerané?

Podľa ÚHP je výška investičných nákladov primeraná, no ZSSK by mala prehodnotiť kritériá vo verejnom obstarávaní. Analytici odporúčajú uprednostniť vozidlá s nižšími prevádzkovými nákladmi, a to bez zníženia komfortu pre cestujúcich.

Batériové vlaky môžu priniesť viacero výhod ako zníženie emisií v železničnej doprave, nahradenie dieselových jednotiek na trasách, ktoré sú čiastočne elektrifikované, zlepšenie komfortu cestujúcich vďaka modernejším vozidlám, efektívnejšiu prevádzku vďaka kombinácii napájania z trolejí a batérií.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP