Slovensko investuje do batériových vlakov. Experti majú vážne pochybnosti
V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) plánuje nakúpiť 16 batériových elektrických vlakov za 167,3 milióna eur a v hre je aj možnosť ďalších 20 kusov v rámci opcie. Tento zámer vyvolal pozornosť Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) z Ministerstva financií SR, ktorý projekt zhodnotil z pohľadu efektívnosti a prínosov pre životné prostredie.
Podľa ÚHP môžu nové hybridné vlaky zefektívniť prevádzku, zlepšiť komfort cestujúcich a zároveň znížiť environmentálnu záťaž, ak sa použijú správne. Nové hybridné jednotky budú môcť jazdiť na elektrifikovaných tratiach pomocou trakčného vedenia a na neelektrifikovaných úsekoch využijú elektrinu z batérií. ZSSK plánuje nasadiť tieto vlaky najmä v regionálnej doprave na západnom a severnom Slovensku.
Medzi vybranými trasami je aj linka Žilina – Rajec, no práve tú ÚHP odporučil prehodnotiť. Keďže je celá neelektrifikovaná, podľa analytikov by nasadenie batériových vlakov neprinieslo také výhody ako na iných tratiach. Namiesto toho navrhujú linku Nitra – Bratislava, kde by sa efektívnejšie využili možnosti elektrického pohonu.
Je nákup 36 vlakov naozaj potrebný?
„Zníženie environmentálnej záťaže železničnej dopravy je relevantný strategický cieľ a nákup batériových elektrických jednotiek ho pomôže splniť,” uviedol ÚHP vo svojom hodnotení. Dodal, že prínos bude najvýraznejší, ak tieto vlaky nahradia dieselové jednotky na dlhších elektrifikovaných úsekoch.
Analytici z ÚHP považujú obstaranie 16 kusov batériových vlakov za optimálne. Otázniky však visia nad plánom uplatniť opciu na ďalších 20 kusov. Podľa ÚHP by takýto krok mohol zvýšiť prevádzkové náklady bez výrazného prínosu, vyžadovať predĺženie liniek na úseky, kde je dnes obmedzená regionálna doprava, navýšiť počet vozidiel oproti súčasnosti, čo by nemuselo byť efektívne.
„Uplatnenie opcie na linky zvažované ZSSK alebo prípadne na iné neelektrifikované trate, kde by sa dali využiť s dojazdom do 80 km na batériu, by mohlo zvýšiť prevádzkové náklady bez výrazného prínosu,” konštatuje ÚHP.
Sú investičné náklady primerané?
Podľa ÚHP je výška investičných nákladov primeraná, no ZSSK by mala prehodnotiť kritériá vo verejnom obstarávaní. Analytici odporúčajú uprednostniť vozidlá s nižšími prevádzkovými nákladmi, a to bez zníženia komfortu pre cestujúcich.
Batériové vlaky môžu priniesť viacero výhod ako zníženie emisií v železničnej doprave, nahradenie dieselových jednotiek na trasách, ktoré sú čiastočne elektrifikované, zlepšenie komfortu cestujúcich vďaka modernejším vozidlám, efektívnejšiu prevádzku vďaka kombinácii napájania z trolejí a batérií.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
NASA a Európa prepisujú históriu. Na Mesiac dostali niečo, čo nedokázal nikto pred nimi
Nič lepšie nevyrobili. Porsche chystá nový vlajkový model s extrémnym výkonom
Harry Potter je na prahu kolapsu. Nový seriál je obrovským hazardom, môže skončiť ako Pán prsteňov
Je absolútne neheknuteľná. Čína spustí o 2 roky technológiu, ktorá radikálne zmení vedu a svet
Ferrari si patentovalo motor, ktorý rúca fyziku. Legendárna V12 sa vracia s technológiou z iného sveta
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovenský milionár reaguje na kriminalitu na Devíne: Ponúka riešenie, ak sa zapojí 100 domácností
Samuel študoval na Oxforde: „S učiteľmi sme chodili na obedy. Formálnosť slovenských škôl mi príde ako z iného sveta“
Bežne dostupný liek ti pomôže pri problémoch s pamäťou, ukazuje prelomová štúdia
Z vesmíru prichádza každých 125,5 minúty záhadný signál. Vedcom sa podarilo nájsť jeho zdroj
Matovič z Chorvátska: „Všetci hovoria, že stojíme pred vilou Roberta Fica.“ Premiér tvrdenie odmieta
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Netflix prerazil vlastné dno. Ľudia sú znechutení, nič horšie vraj ešte nenatočil
- Rusko a USA nechápu. Európske veľmoci nás budú chrániť jadrovými zbraňami, majú plán
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý rúca fyziku. Legendárna V12 sa vracia s technológiou z iného sveta
- Na jedno nabitie prežije civilizáciu. Nová čínska batéria využíva trik, ktorý závidí aj Západ
- Je absolútne neheknuteľná. Čína spustí o 2 roky technológiu, ktorá radikálne zmení vedu a svet
-
- Najväčší jadrový reaktor Európy má vážny problém. Uniklo 100 000 litrov rádioaktívnej kvapaliny
- Rusko a USA nechápu. Európske veľmoci nás budú chrániť jadrovými zbraňami, majú plán
- Západ nechápe. Nová zbraň Číny vyzerá ako zo sci-fi a dokáže rozpútať celosvetový chaos
- Plasty už nebudú problém. Vedci objavili lacný spôsob, ktorý je efektívnejší než tradičná recyklácia
- Na Slovensku sa bude natáčať veľkofilm. Uzavrú frekventované diaľnice a zaplatia nám milióny eur
-
- Vojenskí experti prišli s víťazným plánom: Nad Ukrajinou bude lietať stovka európskych stíhačiek
- Tesla sa rúti do záhuby. Prišla o šialených 800 miliárd, takto reagoval Elon Musk
- Najväčší jadrový reaktor Európy má vážny problém. Uniklo 100 000 litrov rádioaktívnej kvapaliny
- Fosílne palivá môžu skončiť. V Číne objavili kľúčový prvok pre čistú energiu, majú ho milióny ton
- Nič podobné svet nevidel. Nový systém dokáže ničiť drony s extrémnou presnosťou
Archeológovia objavili záhadnú „Červenú princeznú“. Zuby mala potreté jedom
Obchodná vojna ničí BMW. Slabý dopyt signalizuje ešte horší rok 2025
Slovensko investuje do batériových vlakov. Experti majú vážne pochybnosti
Wall Street v červených číslach. Prepad desí investorov, experti vidia šancu
Ukrajinské drony udreli na Rusko. Zničená infraštruktúra a výpadky energie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovenský milionár reaguje na kriminalitu na Devíne: Ponúka riešenie, ak sa zapojí 100 domácností
Samuel študoval na Oxforde: „S učiteľmi sme chodili na obedy. Formálnosť slovenských škôl mi príde ako z iného sveta“
Bežne dostupný liek ti pomôže pri problémoch s pamäťou, ukazuje prelomová štúdia
Z vesmíru prichádza každých 125,5 minúty záhadný signál. Vedcom sa podarilo nájsť jeho zdroj
Matovič z Chorvátska: „Všetci hovoria, že stojíme pred vilou Roberta Fica.“ Premiér tvrdenie odmieta
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené