V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Nemecká automobilová skupina BMW oznámila, že jej zisk za rok 2024 výrazne klesol, a to najmä v dôsledku slabnúceho dopytu v Číne a rastúceho obchodného napätia. Spoločnosť zároveň varovala, že rok 2025 bude pre automobilový priemysel plný neistôt, pričom veľkú rolu zohrá potenciálne zavedenie nových ciel zo strany USA. TASR o tom informuje na základe správ AFP a RTTNews.

BMW zaznamenalo vo 4. štvrťroku 2024 pokles čistého zisku o 40,9 % na 1,55 miliardy eur oproti 2,61 miliardy eur v rovnakom období predchádzajúceho roka. Zisk pred úrokmi a zdanením (EBIT) sa znížil o 57,3 % na 1,88 miliardy eur z 4,41 miliardy eur.

EBIT marža klesla z 8,6 % na 5,8 %, tržby dosiahli 36,42 miliardy eur, čo je pokles o 15,2 % z 42,97 miliardy eur. Dodávky automobilov sa znížili o 2,9 % na 696 697 kusov, zatiaľ čo dodávky motocyklov vzrástli o 5,9 % na 46 949 kusov.

Neľahký rok pre BMW

Za celý rok 2024 čistý zisk klesol o 36,9 % na 7,7 miliardy eur, tržby sa znížili sa o 8,4 % na 142,4 miliardy eur, dodávky automobilov majú pokles o 4 % na 2 450 854 kusov. Pokles dopytu v Číne, ktorá je pre BMW kľúčovým trhom, a globálne ekonomické spomalenie sa odrazili na výsledkoch.

Navyše, konkurencia na trhu s elektromobilmi sa zintenzívňuje, čo BMW núti investovať do inovácií a infraštruktúry, čím sa zvyšujú náklady. BMW sa rozhodlo znížiť dividendu. Kmeňové akcie budú vo výške dividendy 4,30 eura na akciu (minulý rok to bolo 6 eur), pri prioritných akciách bude dividenda klesne na 4,32 eura oproti predchádzajúcim 6,02 eura.

Mário Šimovič/FonTech

Spoločnosť tiež plánuje spätný odkup akcií do výšky 10 % existujúceho kapitálu počas nasledujúcich piatich rokov. Tento krok môže byť reakciou na pokles hodnoty akcií, pričom spätné odkupy zvyčajne zvyšujú cenu zostávajúcich akcií na trhu.

Výzvy v roku 2025

BMW varovalo, že rok 2025 prinesie ďalšie výzvy, pričom kľúčovým faktorom bude obchodná politika Spojených štátov. Americký prezident Donald Trump pohrozil zavedením 25 % ciel na dovoz automobilov z Európskej únie. Pre BMW by to znamenalo výrazný zásah, keďže USA sú jedným z najväčších exportných trhov pre nemecké automobilky.

„Veľa bude závisieť od rýchlo sa meniacej obchodnej politiky,” uviedla spoločnosť vo vyhlásení. Clá by mohli zvýšiť ceny áut na americkom trhu, znížiť konkurencieschopnosť európskych značiek, oslabiť dopyt po luxusných modeloch, ktoré BMW vyváža do USA.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP