Má 29 asistentov a obrovský priestor. Renault stvoril vycibrené SUV, jeho famózna spotreba a cena ma dostala
S novými modelmi od Renaultu sa v poslednom období doslova roztrhlo vrece a ja som bol nadšený, keď som sa dozvedel, že do kategórie kompaktných SUV, respektíve crossoverov pribudne novinka s názvom Renault Symbioz. Už samotný názov naznačuje jeho zameranie – spojenie mestského života a dobrodružstva. V momente, ako som si ho prvýkrát vyskúšal, vedel som, že toto auto v sebe skrýva obrovský potenciál.
Francúzska automobilka pri nových modeloch jednoznačne posilnila svoj dizajnový rukopis. S poslednými autami si všímam výraznejšie línie, viac dynamiky a atraktívnejšiu siluetu. Toto všetko stelesňuje aj Symbioz, ktorý na mňa zapôsobil sviežim, takmer športovým vzhľadom. Cením si, že Renault nezabúda ani na praktickú stránku svojich modelov, ktorú v Symbioze charakterizuje najmä obrovský vnútorný priestor.
Jediná motorizácia s obdivuhodnou spotrebou
Symbioz sa zatiaľ predáva v jedinej pohonnej verzii E-Tech full hybrid 145. Ako napovedá označenie, ide o 145-koňový 4-valcový benzínový agregát 1,6, ktorý je doplnený o elektromotor. Auto neoslní extrémnym výkonom, no to ani nebolo jeho zámerom. V Symbioze dominuje dôraz na nízku spotrebu.
Renault Symbioz E-Tech funguje naozaj efektívne. Automobilka využíva 4+2 multimódovú prevodovku, kde štyri stupne patria spaľovacej jednotke a ďalšie dva elektromotoru. Ten nielenže pomáha pri plynulých rozjazdoch a cúvaní, ale v meste dokáže plnohodnotne poháňať auto zhruba 8 km.
Batéria s kapacitou 1,26 kWh sa pravidelne dobíja, buď rekuperáciou, alebo z benzínového motora. V zime som teda v meste dokázal jazdiť za približne 7,5 l/100 km, no priznám sa, že auto robilo krátke trasy a pred každou z nich som asi 5 minút iba stál na parkovisku a rozmrazoval čelné sklo.
Verím, že ak by som nemusel auto takto drasticky vykurovať, spotreba by sa pohybovala na úrovni do 7 l/100 km. Letná kombinovaná spotreba na prvých jazdách dosiahla 4,5 l/100 km, čo ma milo prekvapilo. Na diaľnici pri rýchlosti 125-135 km/h sa spotreba zastavila na rovných 8 l/100 km.
Ako som už uviedol, zatiaľ je k dispozícii iba jedna motorizácia, no podľa inžinierov 145-koňový hybridný agregát dokáže uspokojiť drvivú väčšinu bežných vodičov, pričom poskytne dostačujúcu dynamiku a skvelú spotrebu. Nie je však vylúčené, že časom prídu aj iné kombinácie motorov.
Každý, kto hľadá kompaktné SUV, pravdepodobne túži po vyššom sedení a priestrannej kabíne. Symbioz ma v tomto smere nesklamal. Zadná lavica sa dá posúvať o 16 cm, takže ak mám v kufri viac batožiny, posuniem ju dopredu a hravo tam natlačím objem okolo 624 litrov. Ak prevážam pasažierov na zadných sedadlách, posuniem lavicu dozadu a aj tak mi stále ostane 492 litrov v kufri, čo je vysoko nad priemerom v tomto segmente.
Interiér navyše pôsobí vzdušne vďaka veľkej panoramatickej streche Solarbay. Tá umožňuje plynulo meniť svoju priehľadnosť. Dokáže byť kompletne číra a pustiť dnu teplé slnečné lúče, alebo sa stlačením tlačidla zatmaviť a obmedziť prienik svetla. Inžinieri tvrdia, že ani v horúcich dňoch nebude dochádzať k prehrievaniu interiéru, keďže strecha prepúšťa hlavne svetlo a väčšinu tepla zachytáva, respektíve ho dnu neprepustí. Za túto inováciu si však priplatíš okolo 1 500 €, pričom základ zahŕňa klasickú kovovú strechu bez strešného okna. Záleží teda na preferenciách a rozpočte.
„Plný kufor“ asistentov
Čo sa týka technológií, Symbioz je nabitý až 29 asistenčnými systémami. Patrí sem adaptívny tempomat, ktorý sleduje dopravné značky a mapové podklady. Skvelou vychytávkou je samostatné tlačidlo, ktorým si viem veľmi rýchlo prepnúť auto do personalozvaného režimu asistentov. Ja som si hneď nastavil, aby sa mi vyplo upozorňovanie na prekročenie rýchlosti a tiež asistent prevencie proti vybočeniu z jazdného pruhu.
Najúspornejšie kompaktné SUV, aké si v aktuálne môžeš kúpiť
Jedna vec ma však dosť sklamala, a tou je kvalita kamier. Mám síce 360-stupňový kamerový systém, no zadná kamera má naozaj mizerné rozlíšenie. Párkrát som sa pri cúvaní pristihol, že neviem rozoznať, či je za autom človek, alebo nejaký menší predmet. Parkovacie senzory však fungujú spoľahlivo, takže som to vždy vyriešil kombináciou kamery a senzorov. To ale nie je ospravedlnenie, moderné auto musí mať v roku 2025 rozhodne lepši obraz, ako má Symbioz.
Ovládanie infotainmentu v aute je nemenej dôležité, pretože som už zažil viacero pomalých a chaotických rozhraní. Tu však Renault stavil na openR link, ktorý beží na platforme Android Automotive. Znova to zopakujem, toto je asi ten najlepší krok, aký mohol Renault urobiť.
Pripojenie k online navigácii, Google službám či obchodu s aplikáciami je plynulé, displej reaguje svižne a rozhranie je prehľadné. K dispozícii cez 50 rôznych aplikácií, od hudobných streamovacích služieb až po webový prehliadač, ktorý je, pochopiteľne, blokovaný počas jazdy. S prehliadačom sa ale v aute otvárajú prakticky neobmedzené možnosti a ty si na displeji môžeš užiť sledovanie YouTube či Netflixu, samozrejme, iba na parkovisku.
Kvalitný audiosystém v aute je pre mňa tiež dôležitý a preto ma potešila prítomnosť Harman Kardon. Deväť reproduktorov má vopred nastavených päť rôznych zvukových režimov.
Štyri výbavové stupne začínajúce pod 30 000 €
I keď je interiér viac menej plastový, nepôsobí to lacno. Zaujímavým prvkom je napríklad látkový poťah na prístrojovej doske. Ak si chceš dopriať o niečo luxusnejšie vyhotovenie, môžeš siahnuť po vyššej výbave, či už Esprit Alpine so športovými dekoráciami, alebo ikonickejšej Iconic, kde by mal byť interiér ešte o stupeň elegantnejší.
Symbioz sa ponúka v štyroch úrovniach výbavy. Pre toho, komu ide o čo najlepší pomer cena/výkon, je tu základný Evolution. Na druhej strane stojí vrcholný Iconic, ktorý ponúka takmer všetko, čo si možno priať v aute tejto triedy. Uprostred je verzia Esprit Alpine ladená viac športovo.
Základná cena začína 28 250 € a aj tá najvyššia výbava sa v pohodlí zmestí pod 34-tisíc. Pri dnešných cenách v segmente kompaktných SUV je to rozhodne konkurencieschopná cena.
Zhodnotenie
Renault Symbioz vo mne zanechal veľmi pozitívny dojem. Páči sa mi, ako automobilka prepojuje mestskú praktickosť a dizajnovú príťažlivosť s dobrodružným duchom, ktorý sa od crossoverov tak trocha očakáva. Je to auto, ktoré poskytuje priestranný interiér, moderné technológie, a vycibrený hybridný pohon s výbornou spotrebou.
Nie je to žiadny športovec, takže ak niekto túži po ostrom výkone, Symbioz nebude pre neho to pravé orechové. Jediným veľkým sklamaním je asi len obraz z parkovacích kamier. Všetky ostatné aspekty, od variability priestoru po plynulé prepojenie s Google službami, hodnotím na výbornú.
Ak teda uvažuješ o kúpe crossoveru s dôrazom na nižšiu spotrebu, sympatický dizajn a bohatú porciu asistenčných systémov, Symbioz môže byť pre teba ideálny kandidát. A v prípade, že sa rozhodneš pre vyššie stupne výbavy, získaš takmer luxusné auto s technológiami, ktoré nie sú štandardom ani v autách o triedu vyššie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla Y dostáva tvrdú konkurenciu. Nové SUV Mazda EZ-60 stavia na gigantický displej a šokujúcu cenu
Investujeme na istotu: Európska únia daruje Afrike obrovské peniaze, chce aby sa stala energetickým lídrom
Stovky koní za „pár šupov“. Toto je 5 lacných jazdeniek, s ktorými sa nehorázne zabavíš
Nemecký automobilový priemysel sa rúca. Veľká mená prichádzajú o miliardy eur a tisíce pracovných miest
Zabudni na drahé servisy. Toto je TOP 5 najspoľahlivejších áut na Slovensku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Spánkové apnoe má nového nepriateľa. Masívna európska štúdia odhalila prekvapivé spojenie
Zo 764 eur na iba 305 eur mesačne: Štát v roku 2026 zníži dávku v nezamestnanosti viac než o polovicu
SCHVÁLENÉ: Vláda odklepla novelu, živnostníci nebudú platiť transakčnú daň
Putinova nová karta: Balkán ako odvrátenie pozornosti Európy a test jednoty Západu. Lavrov chce prehodnotiť Daytonské dohody
Babišova vláda sa bez partnerov rozpadá ako sen. Čo ukazujú posledné predvolebné prieskumy v Česku?
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Zabudni na drahé servisy. Toto je TOP 5 najspoľahlivejších áut na Slovensku
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Nemecký automobilový priemysel sa rúca. Veľká mená prichádzajú o miliardy eur a tisíce pracovných miest
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Zabudni na drahé servisy. Toto je TOP 5 najspoľahlivejších áut na Slovensku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
- Tento SUV hybrid je ako z iného sveta: Má dojazd 1 500 kilometrov a neuveriteľnú cenu
Prepustili až 10 000 ľudí: Automobilový gigant, pôsobiaci aj na Slovensku, drasticky znížil výrobu
Slováci masívne bojujú s rakovinou. Najnovšie štatistiky odhalili hrozivú pravdu o chorobe
Svet sa musí pripraviť, chystá sa čínsky elektromobilový šok. BYD odhalil brutálny plán expanzie
Ďalšia IT kauza na obzore? Slovensko plánuje digitalizáciu za 68 miliónov eur, odborníci sú pohoršení
Vedci skúmali živočíchy a ostali v nemom úžase. Evolúcia ľudstva mala prebiehať úplne inak
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP