V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Nadnárodná automobilová spoločnosť Stellantis a čínsky výrobca batérií CATL oznámili ambiciózny projekt v hodnote 4,1 miliardy eur. Ich zámerom je vybudovať veľkú továreň na výrobu batérií pre elektromobily v španielskej Zaragoze. Tento strategický krok posilní pozíciu oboch spoločností na rýchlo rastúcom trhu s elektrickými vozidlami v Európe a podporí tak snahy o udržateľnosť a inovácie v automobilovom priemysle.

Pre realizáciu projektu vznikol spoločný podnik, v ktorom Stellantis a CATL vlastnia rovnaké podiely, presnejšie  teda 50 %. Predstavitelia spoločností očakávajú, že továreň začne s výrobou do konca roku 2026. Kapacita závodu by mohla dosiahnuť 50 gigawatthodín (GWh) ročne, čo je dostatok energie na pohon státisícov elektrických vozidiel. Všetko závisí od vývoja dopytu po elektromobiloch v Európe a od podpory európskych a španielskych úradov.

Spoločný podnik pre udržateľnú budúcnosť

Predseda predstavenstva Stellantis John Elkann označil projekt za významný krok vpred. „Spoločný podnik prinesie inovatívnu výrobu batérií do španielskeho závodu, ktorý je už teraz lídrom v oblasti čistej a obnoviteľnej energie,“ povedal Elkann a vyzdvihol podporu španielskych úradov, ktoré zohrali kľúčovú úlohu pri realizácii projektu.

Predseda a generálny riaditeľ CATL Robin Zeng navštívil v pondelok Madrid, kde sa stretol s predsedom vlády Pedrom Sánchezom. Toto stretnutie zdôrazňuje význam spolupráce medzi vládami a súkromným sektorom pri podpore transformácie automobilového priemyslu smerom k ekologickým riešeniam. Španielsko, ktoré má ambície stať sa lídrom v oblasti obnoviteľnej energie a elektromobility, považuje projekt za dôležitý impulz pre svoju ekonomiku a zelené ciele.

Stellantis

Stellantis a jeho partnerstvá v Európe

Pre Stellantis, ktorý vznikol spojením spoločností PSA Group a Fiat Chrysler, nejde o prvý veľký projekt v oblasti batérií. Spoločnosť je hlavným investorom v spoločnom podniku ACC (Automotive Cells Company), ktorý prevádzkuje spolu s nemeckým Mercedesom a francúzskou ropnou spoločnosťou TotalEnergies. ACC nedávno spustil výrobu v gigatovárni vo Francúzsku, avšak plány na rozšírenie ďalších dvoch tovární v Taliansku a Nemecku sa pozastavili kvôli nižšiemu dopytu po elektromobiloch.

Investícia v Španielsku je dôkazom, že spoločnosť hľadá príležitosti na posilnenie svojej pozície v elektromobilovom sektore a na podporu prechodu k obnoviteľným zdrojom energie. Mesto Zaragoza bolo pre projekt vybrané vďaka svojej strategickej polohe a dobrej infraštruktúre. Región je už známy svojou angažovanosťou v oblasti obnoviteľnej energie. Robí to z neho ideálne miesto pre továreň zameranú na ekologickú výrobu. Okrem toho prinesie projekt do regiónu nové pracovné miesta a podporí miestnu ekonomiku.

nabíjanie elektromobilu
Unsplash/Markus Spiske

Budúcnosť trhu s elektromobilmi

Elektrické vozidlá zohrávajú kľúčovú úlohu v boji proti klimatickej zmene a redukcii emisií skleníkových plynov. Očakáva sa, že dopyt po elektromobiloch v Európe bude v najbližších rokoch narastať, pričom EÚ presadzuje prísne normy pre znižovanie emisií. Projekty, ako je  napríklad tento, budú hrať zásadnú úlohu pri zabezpečení dostatku batérií pre tento rozvíjajúci sa trh. Investícia Stellantis a CATL do továrne na batérie v Zaragoze predstavuje dôležitý krok vpred pre elektromobilitu v Európe.

Tento projekt zároveň posilní hospodársku spoluprácu medzi európskymi a ázijskými partnermi. Španielska vláda, Stellantis a CATL chcú vybudovať závod, ktorý bude symbolom inovácií a ekologickej výroby, čím prispejú k transformácii celého automobilového priemyslu. S očakávaným rastom dopytu po elektromobiloch môže byť tento projekt základom pre ďalší rozvoj udržateľnej dopravy v Európe.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú