Ministerstvo pôdy, infraštruktúry, dopravy a turizmu Japonska (MLIT) oznámilo ambiciózny projekt nazvaný autoflow road. Ide o trojprúdový automatizovaný koridor, ktorý sa bude nachádzať v strede už existujúcej diaľnice. Tento koridor má fungovať ako logistický dopravný systém bez vodičov, čím sa výrazne zvýši efektivita prepravy tovaru.

Yuri Endo, zástupca riaditeľa MLIT, vysvetlil princíp projektu. Musia prísť s inovatívnym prístupom k cestnej infraštruktúre. Cieľom je vyhradiť priestor na logistiku, ktorý bude fungovať na báze 24-hodinovej automatizovanej prevádzky bez obsluhy. Označenie dopravníková cesta je skôr  metaforou, ktorá odkazuje na automatizovaný a plynulý pohyb a prepravu nákladu. O téme informoval portál IFL Science.

Ako to bude vyzerať?

Podľa animácií zverejnených MLIT bude koridor umiestnený v tuneli priamo uprostred diaľnice. Vnútri sa budú pohybovať autonómne vozidlá, ktoré pripomínajú veľké prepravné boxy na kolesách. Tieto vozidlá budú schopné prepravovať tovar rýchlosťou približne 30 km/h. Automatizácia sa nebude týkať len pohybu nákladu. Systém zabezpečí dokonca aj nakladanie a vykladanie tovaru, a to všetko s pomocou špeciálnych robotických zariadení.

Každý z prepravných boxov má rozmery približne 1,8 × 1,1 × 1,1 metra, čo umožní prepravu rôzneho tovaru. Prvá fáza projektu sa zameria na 100-kilometrový úsek medzi rušnými mestami, kde je hustá premávka. Testovacia prevádzka je naplánovaná na rok 2027 a dokončenie projektu sa očakáva v polovici 30. rokov. Po úplnom sprevádzkovaní by mal koridor zvládnuť prepravu dokonca až 140 000 ton tovaru denne.

tunel, tma, svetlo
Pixabay

Riešenie nedostatku vodičov

Jedným z hlavných dôvodov realizácie projektu je zníženie závislosti od ľudskej pracovnej sily. Japonsko sa totiž potýka s veľkým nedostatkom vodičov. Súvisieť to môže aj so starnutím populácie a v neposlednom rade so sprísnením pracovných zákonov. Tento model, ktorý sa snažia zabudovať do svojho systému, by mohol byť inšpiráciou aj pre iné krajiny, ktoré čelia podobným problémom.

Okrem riešenia logistických výziev projekt prispieva aj k zníženiu emisií a efektívnejšiemu využívaniu dopravnej infraštruktúry. Japonsko tak opäť dokazuje, že patrí medzi lídrov v inováciách a technológiách.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú