Známy vyhľadávač a sprostredkovateľ ubytovania Booking.com varuje pred explóziou cestovných podvodov. Podľa spoločnosti došlo k nárastu podvodov takmer o 900 %. Dôvodom je širšie využitie umelej inteligencie. Informoval o tom portál BBC.

Booking zaznamenal zvýšené množstvo podvodov, ktoré využívajú taktiku s názvom „phishing“.

Nárast o stovky percent

Podľa šéfky pre internetovú bezpečnosť Marnie Wilkingovej zaznamenala spoločnosť Booking za posledných 18 mesiacov nárast útokov až o 500 až 900 %.

Wilkimgová sa vyjadrila, že došlo najmä k mimoriadne výraznému nárastu phishingu, odkedy sa na trh dostali generatívne nástroje AI, napríklad ChatGPT. „Samozrejme, máme phishing od úsvitu e-mailu, ale nárast začal krátko po spustení ChatGPT,“ povedala Wilkingová pre portál BBC.

Šéfka pre internetovú bezpečnosť pre Booking taktiež uviedla, že útočníci určite používajú AI na spustenie útokov. Tieto útoky v podstate napodobňujú e-maily, ktoré by zaslal Booking. Vďaka AI sa to teraz podvodníkom darí oveľa lepšie ako kedykoľvek predtým.

Falošné rezervácie

Podvodníci sa snažia od dovolenkárov vylákať údaje o karte tým, že im posielajú falošné internetové rezervačné odkazy. Tieto odkazy však vyzerajú veľmi presvedčivo. Stránky ako Booking či Airbnb sú pre podvodníkov lákavé najmä preto, lebo umožňujú ľuďom uviesť svoje vlastné miesta, kde je možné sa ubytovať.

Keď niekto za takéto ubytovanie zaplatí, podvodníci zmiznú bez stopy a kupujúceho ponechajú bez miesta na pobyt. V niektorých prípadoch sa dokonca pokúsia ľudí obrať o ešte viac peňazí a to tým, že im odosielajú ďalšie správy.

Ako informuje portál kryptomagazin.sk, to, že boli cestujúci oklamaní, častokrát zistia až po príchode do destinácie. Mnohí to zistia vo chvíli, keď prídu na miesto, kde by mali byť ubytovaní a vtedy sa dozvedia, že adresa vôbec neexistuje. Ak už aj ubytovanie je skutočné, hotel či penzión neeviduje platbu dovolenkárov.

Takéto podvody fungujú už veľmi dlhú dobu. V minulosti ich však bolo ľahšie odhaliť, pretože obsahovali gramatické či pravopisné chyby. S príchodom AI sa však toto odhaľovanie podvodov skomplikovalo.

AI Bookingu pomáha

O tom, ako AI podvodníkom uľahčuje prácu, informovala Marnie Wilkingová na konferencii o technológiách Collision v Toronte.

AI sťažuje odhalenie podvodov, pretože by mohla vytvárať realistické obrázky a oveľa presnejší text vo viacerých jazykoch. Z toho dôvodu Wilkingová vyzvala hotely a cestujúcich, aby používali dvojfaktorovú autentifikáciu. Táto ochrana totiž zahŕňa dodatočnú bezpečnostnú kontrolu.

Napríklad zadanie bezpečnostného kódu, ktorý je zaslaný na telefón. Dvojfaktorová autentifikácie je podľa Wilkingovej najlepší spôsob boja proti phishingu. Rovnako tak na konferencii apelovala na ľudí, aby boli naďalej obozretní pri klikaní na rôzne odkazy.

Na druhú stranu však umelá inteligencia pomáha aj priamo spoločnosti Booking. Podľa šéfky pre internetovú bezpečnosť dokáže spoločnosť vďaka AI rýchlejšie odstrániť falošné hotely, ktoré sa pokúšali oklamať ľudí. „Nastavili sme modely umelej inteligencie, aby sme ich odhalili a buď im zablokovali, aby sa tam dostali, alebo to odstránime skôr, ako dôjde k akejkoľvek rezervácii,“ povedala.

Ako sa chrániť?

Pre BBC sa taktiež vyjadrila Jane Hawkes, odborníčka na spotrebiteľov špecializujúca sa na cestovný ruch. Podľa nej je podstatným krokom prevencia zo strany sprostredkovateľov ubytovania. Poskytovatelia cestovných služieb by mali cestujúcich informovať o tom, že sa podvody dejú a taktiež ich oboznámiť s tým, ako minimalizovať riziko.

To, či nejde o podvod, by si podľa Hawkesovej mali hlavne dovolenkári overiť sami. „Skontrolujte, či sú kontaktné údaje ľahko dostupné na webových stránkach a či existuje telefónne číslo – mnohé podvodné stránky ho zámerne nemajú,“ povedala Haweksová. Taktiež odporúčala rezervovať si pobytové balíky, namiesto toho, aby sa ubytovanie a letenky kupovali oddelene.

Samotná stránka Booking.com informuje na svojich stránkach, že od zákazníkov nikdy nebude vyžadovať zadávanie údajov z platobnej karty alebo darčekového poukazu cez e-mail, SMS či telefón. Rovnako na svojej stránke apelujú, že ak sa zákazník domnieva, že sa stal obeťou online podvodu, môže Booking kontaktovať prostredníctvom stránky v sekcii Služby zákazníkom.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú