Keď Volkswagen prvýkrát svetu ukázal svoju novú elektrickú vlajkovú loď ID.7, pocity fanúšikov, ale aj odbornej verejnosti, boli veľmi zmiešané. Na jednej strane stáli veľmi solídne parametre dojazdu či nabíjania a na druhej strane to bol pomerne striedmy dizajn, ktorý veľké množstvo ľudí nechával absolútne chladnými.

Môj názor na ID.7 bol veľmi podobný. Akonáhle som ale auto prvýkrát videl naživo, mohol si doň sadnúť a naplno nasať atmosféru v kokpite, sa môj názor na jeho fádny dizajn zmenil o 180 stupňov. V ID.7 som ihneď začal vidieť elegantné manažérske auto, ktoré, ak splní sľubované hodnoty dojazdu aj v reálnej premávke, dokáže hravo zabiť svojho spaľovacieho brata, ktorým je VW Passat a ak by sme sa bavili v ponímaní veľkosti, tak aj VW Arteon.

Mário Šimovič/FonTech

Ja som s elektrickým VW ID.7 jazdil celý mesiac, a tak som dokázal auto preskúmať a otestovať do tých najmenších detailov. Vďaka svojej veľkosti, bohatému batožinovému priestoru a cene musím hneď v úvode skonštatovať, že ID.7 nie je iba skvelým autom pre manažéra, ale aj dokonalým rodinným spoločníkom.

VW inovuje na štýl Tesly

Ako som už uviedol na začiatku, ID.7 je novým elektrickým vlajkovým modelom značky, a tak je pochopiteľné, že do útrob tohto auta sa dostalo to najlepšie, čím aktuálne automobilka disponuje.

Srdcom je stará známa batéria s využiteľnou kapacitou 77 kWh, ktorú nájdeme aj v modeloch ako ID.4 či ID.5. VW ID.7 ale disponuje ďaleko lepšou aerodynamikou a vylepšeným, efektívnejším elektromotorom s výkonom 210 kW, čiže 286 koní. Nový elektromotor, rovnako ako aerodynamika, prispieva k lepšej spotrebe a výsledkom je papierový dojazd 621 km na jedno nabitie.

Mário Šimovič/FonTech

Ak ale nie si fanúšikom sedanov, nezúfaj. Nový vylepšený elektromotor sa dostane aj do modelov ID.4 a ID.5. Volkswagen chce prinášať niektoré zásadné inovácie aj do starších modelov a nebude čakať iba na facelift či novú generáciu, ako tomu bývalo pri spaľovákoch. Podobne to robí aj Tesla a tento prístup VW rozhodne chválim. A koniec koncov, pre tých, ktorým nevonia sedan, tu je ID.7 Tourer, ktorý bude bezpochyby jedným z najlepších aktuálne dostupných kombi na trhu.

Poďme ale späť k ID.7. Tušil som, že papierový dojazd 621 km bude v stále chladnom počasí, ktoré počas testovacieho mesiaca panovalo, asi len ťažko dosiahnuteľný – to by sa moja priemerná spotreba musela držať niekde na úrovni 14,1 kWh/100 km, čo mi neprišlo veľmi realistické.

Najnižšiu hodnotu v skutočnej premávke som dosiahol na okreskách, kde ID.7 jazdila za 17-18 kWh/100 km. Hmotnosť auta na úrovni 2176 kg bolo cítiť najmä v meste. Nech som sa snažil akokoľvek, pod 18 kWh/100 km som sa dostať nevedel. Nutnosť neustáleho rozbiehania sa a uvádzania tejto masy do pohybu si totiž žiada istú daň v podobe vyššej mestskej spotreby.

Nová elektrická vlajková loď VW ID.7

Ak ale má byť ID.7 „zabijakom“ Passatu, dôležité je, ako sa bude správať pri jazde na diaľnici. Pri tempomate nastavenom na 120 km/h bola spotreba 21,2 kWh/100 km a diaľničná 130-ka brala z batérie v priemere 23,2 kWh/100 km.

Jednoduchá matematika hovorí, že plnohodnotným diaľničným tempom prejde VW ID.7 na plnú batériu niečo cez 330 km na jedno nabitie. Zdá sa ti to málo? Vďaka ďalšej geniálnej funkcii VW je tento diaľničný dojazd absolútne dostatočný a ja ti poviem prečo.

Dokonalé nabíjanie vďaka jednému tlačidlu

VW ID.7 totiž podporuje nabíjanie výkonom až 175 kW. Nemecká automobilka našťastie počúva, čo zákazníkom pri elektromobiloch naozaj chýba, a preto do ID.7 integrovala tlačidlo na manuálne zapnutie predohrevu batérie. Téme predohrevu a jeho výhodám vo VW ID.7 sme sa venovali v samostatnom článku, ktorý určite odporúčam prečítať.

Možno to bude znieť hlúpo, ale práve vďaka tomuto tlačidlu som dokázal ID.7 využívať rovnako, ako keby som jazdil spaľovákom. So spaľovákom sa totiž nemusím nijak špeciálne pripravovať na to, keď idem tankovať. Ak sa jednoducho rozhodnem, že na najbližšej benzínke zastavím a natankujem, tankovanie mi zaberie vždy plus-mínus 5 až 10 minút.

Mário Šimovič/FonTech

S elektromobilom, najmä v zime, to ale tak jednoduché nie je. Batériu je dobré na nabíjanie pripraviť, aby sa dokázala nabíjať maximálnym možným výkonom a aby bol čas nabíjania čo najkratší.

Doposiaľ to v autách koncernu VW fungovalo „inteligentne“. Stačilo do navigácie zadať nabíjací bod, kam by som chcel ísť nabíjať, a do príchodu k nabíjačke systém predhreje batériu na ideálnu teplotu. To ale funguje dobre vtedy, ak mám dopredu naplánovanú trasu aj so zastávkami na nabíjanie.

Čo ak sa ale rozhodnem počas jazdy, že na najbližšom odpočívadle si chcem urobiť prestávku na jedlo a kávu? Popritom chcem samozrejme trocha dobiť svoj elektromobil. Nuž, so starším softvérom by som musel na mape pozrieť, ktorá čerpačka či nabíjačka je najbližšie, vybrať ju ako cieľ a dúfať, že batéria sa predhreje.

Mário Šimovič/FonTech

S novým softvérom jednoducho stačí kliknúť na menu manažmentu batérie, stlačiť tlačidlo predohrevu a akumulátor sa začne ihneď pripravovať na nabíjanie. Tu okrem iného vidím, koľko minút sa ešte bude akumulátor zohrievať a aj to, aký maximálny výkon by som dosiahol v danom momente, ak by som auto začal nabíjať.

Obyčajné tlačidlo, taká banalita, ktorá ale zásadné dokáže uľahčiť život s elektromobilom. Ja som ten typ šoféra, ktorý nejde viac ako dve hodiny bez prestávky. Keď som si chcel s ID.7 počas dlhšej jazdy oddýchnuť, jednoducho som si povedal, že tak urobím na najbližšej nabíjačke, zapol som predohrev a do 30 minút som prakticky vždy nabil auto na minimálne 80 %, čo by mi hravo stačilo na ďalšie 2 hodiny diaľničnej jazdy.

Technológie, aké si v koncerne doposiaľ nevidel

Na prvý pohľad fádny interiér mi po mesiaci jazdenia s VW ID.7 začal odhaľovať svoju pravú tvár. Kokpitu jednoznačne dominuje centrálna, vyše 15-palcová dotyková obrazovka. Okrem nej sa po pravici od volantu nenachádza nič iné, teda okrem fyzického tlačidla výstražných smeroviek. Všetko od nastavovania klimatizácie, ventilácie či vyhrievania sedadiel, nastavovania vozidla či zdroja zvuku, sa ovláda cez dotykovú obrazovku.

Mário Šimovič/FonTech

Nová, 4. generácia infotainmentu ale prešla zásadnými vylepšeniami a pridanie tlačidla na predohrev batérie nebolo jedinou zmenou k lepšiemu. Celé menu je vynovené, hore nad hlavnou zobrazovacou plochou sa nachádza menu s modifikovateľnými skratkami k tým najčastejšie používaným funkciám.

Celý systém je mimoriadne rýchly, intuitívny a pre anglicky hovoriacich je k dispozícii aj výborne fungujúce hlasové ovládanie. „Kaplnka“ pred vodičom opäť zobrazuje iba tie najzákladnejšie údaje ako rýchlosť jazdy, kapacita batérie, priemerná spotreba a momentálny výkon motora alebo rekuperácie.

ID.7 dostáva už v základe obrovský head-up displej s rozšírenou realitou, ktorý je famózny. Navigácia v rozšírenej realite je to najlepšie, s čím som sa pri autách stretol. Vďaka veľkému head-up displeju VW premieta navigačné šípky do reálneho sveta a nie do obrazu z kamery podobne, ako to kedysi robil Mercedes či dnes BMW. Informácie v head-up displeji dopĺňa aktívny LED pásik pod čelným sklom. Ak máš odbočiť vpravo, pásik sa ti rozsvieti z ľavej strany smerom doprava, ak vľavo, tak sa pásik rozsvieti zasa opačným smerom.

Mário Šimovič/FonTech

Všetky tieto informácie som dokázal ako vodič vnímať tak „podprahovo“, vlastne som sa ani nesústredil na navigáciu, no zároveň som ju vždy precízne nasledoval. Aj vďaka takýmto vychytávkam je šoférovanie ID.7 veľmi príjemné a absolútne nevyčerpávajúce. Navigácia v rozšírenej realite pritom nie je žiadna novinka, no aj táto funkcia, okrem množstva ďalších, robí VW ID.7 používateľky veľmi príjemným autom.

Interiér pôsobí čisto a „sterilne“ aj vďaka inteligentným výduchom klimatizácie. Samotné výduchy sú veľmi úzke a elegantné, no pozornému oku určite neušlo, že pri nich absentujú akékoľvek hardvérové ovládacie prvky.

ID.7 totiž disponuje inteligentnou klimatizáciou, ktorá sa po novom nastavuje výhradne cez dotykový displej. Ak si hovoríš, že ide o ďalšiu hlúposť a zbytočnosť, ktorá bude iba náročnejšia na samotné nastavovanie, opravím ťa. Inteligentná klimatizácia funguje dokonale a akonáhle som sa s ňou zoznámil a nastavil ju podľa seba, za celý mesiac som na ňu nesiahal, teda okrem zmien teploty. Výduchy sa dajú jedným tlačidlom na dotykovom displeji nastaviť tak, aby vzduch smeroval buď na teba alebo mimo tvojho tela.

Mário Šimovič/FonTech

Taktiež, ak ráno vyrážaš a kokpit je príliš chladný alebo naopak v lete horúci, výduchy začnú robiť pohyby hore a dolu, aby čo najrýchlejšie rozohnali vzduch po kabíne a tým ju rýchlejšie vykúrili, prípadne schladili.

Absolútnym highlightom v danej triede sú inteligentné vyhrievané a ventilované sedadlá, ktoré disponujú funkciou sušenia. Sedadlá majú v sebe zabudovaný senzor merania vlhkosti vzduchu. Ak si do ID.7 sadneš po lyžovačke v mokrých nohaviciach, auto to rozpozná a okamžite zapne funkciu sušenia.

Najlepší je fakt, že všetko funguje inteligentne, bez akýchkoľvek zásahov vodiča. Ja som si auto nastavil na začiatku mesiaca a následne som robil naozaj už len malé zásahy, či už do klimatizácie, vyhrievania volantu, alebo sedadiel.

Prémiový punc autu dodáva úplne nové ambientné osvetlenie, ktoré sa dá vyskladať dvojkombináciou ľubovoľných farieb. Ambientné svetlo je ukryté v dizajnovej lište, nejde teda len o obyčajný pásik.

Mário Šimovič/FonTech

Už tak priestranný interiér ešte prevzdušňuje panoramatická strecha, ktorá disponuje elektronickým zatmavovaním. Klasická roletka tu teda absentuje, no podľa VW dokáže sklo v zatmavenom režime odfiltrovať až 70 % tepla zo slnečných lúčov. V zime je to ale o niečo horšie a cez sklenenú strechu preniká do kabíny oveľa viac chladu.

Elektromobil za cenu spaľováku? S ID.7 bez problémov

VW ID.7 je bezpochyby trefou do čierneho v podaní VW. Nový vlajkový elektromobil dokáže hravo konkurovať spaľovacím modelom z rovnakej triedy. Samozrejme, stále platí, že ak niekto denne jazdí 800 km, ani taký elektromobil, ako je ID.7, zrejme ešte nebude pre neho to pravé orechové, no elektrická novinka už dokáže naplniť potreby drvivej väčšiny motoristov.

A čo jeho cena? Tá je mimoriadne atraktívna. Verzia Limited s akčným bonusom 3 000 eur stojí aktuálne 53 490 €. Za túto cenu dostaneš ID.7 prakticky v plnej výbave. No a ak si skúsiš nakonfigurovať Passat s podobnou výbavou, veľmi rýchlo zistíš, že tieto dve autá majú takmer rovnakú cenovku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú