Elektromobily víťazia v zime nad spaľovákmi, majú obrovskú výhodu. Bežným motorom škodí
Najväčšia európska automobilová asociácia, známa ako ADAC, prichádza s prekvapivým porovnaním elektrických áut a vozidiel so spaľovacími motormi. Na svojej webovej stránke asociácia poukazuje na zásadnú nevýhodu klasických spaľovákov, ktorá sa prejavuje predovšetkým v zime a spôsobuje nielen vyššiu spotrebu, ale tiež opotrebenie – elektromobily jej pritom odolávajú.
Problematický studený štart
ADAC v správe upozorňuje predovšetkým na studený štart spaľovacích motorov, pri ktorom majú majitelia tendenciu nechať ich na voľnobehu zahriať. V skutočnosti však práve počas takéhoto pomalého zahrievania dochádza k vyššiemu opotrebeniu a navyše vyššej spotrebe paliva, keďže sa motor aj tak často nedokáže zahriať na prevádzkovú teplotu dostatočne rýchlo.
Po štyroch minútach takejto prevádzky pri vonkajšej teploty -10 °C dochádza k zahriatiu motorového oleja len na -7 °C. Vykurovací systém v interiéri po takejto dobe vytvára teplotu len 13 °C, avšak auto medzitým stihlo spotrebovať 100 ml paliva. Studená prevádzka môže byť problematická aj pre elektromobil, avšak pre batériu, nie pre elektromotory.
Zásadným rozdielom je však možnosť zahriatia batérie pomocou elektrickej energie bez toho, aby došlo k jej opotrebeniu. Ak navyše vozidlo čaká na nabíjačke, je možné batériu predhriať aj bez toho, aby klesol dojazd. Ideálnym riešením je parkovanie vo vykurovanej garáži, čo je však možné len pre hŕstku majiteľov áut – väčšina rodín má navyše viac než jedno vozidlo.
Už aj s lepším dojazdom
Dojazd elektrických áut sa neustále zlepšuje a to dokonca aj v zimných podmienkach. Nedávno to dokázala čínska automobilka Nio, ktorej model ET7 dokázal aj pri teplote pod bodom mrazu uraziť vzdialenosť cez 1 000 km, pričom teplota v interiéry bola udržiavaná na príjemných 20 °C. Elektromobily s takýmto extrémnym dojazdom sú zatiaľ raritou, avšak vďaka pokroku v batériových technológiách sa môžu v blízkej budúcnosti stať normou.
Hrozí aj pokuta
ADAC tiež varuje aj pred rizikom pokuty za to, že majiteľ nechá auto so spaľovacím motorom zbytočne naštartované. Cieľom je eliminácia hluku a zbytočných emisií, ktoré motory pri takejto prevádzke produkujú, avšak na Slovensku sa zatiaľ vodiči takýchto pokút báť nemusia.
Aj keď majú elektromobily výhodu jednoduchšieho predhriatia batérie a rýchlejšie vykúrenie interiéru, zásadnou nevýhodou je zase fakt, že na to musia spotrebovať elektrickú energiu uloženú v batérii. Spaľovací motor na vykurovanie využíva teplo, ktoré je vytvárané počas spaľovacieho procesu ako vedľajší produkt.
Takto vyzerá demontáž a oprava batérie Škody Enyaq
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko má nového milionára: Od rozprávkových 120 miliónov ho delilo jedno číslo
Druhým príjmom si môžeš aj uškodiť: Zarábať popri práci neznamená mať peniaze len na vlastné výdavky (ODBORNÍK)
Smrteľná hubová infekcia ohrozuje Európu: „Skutočnosť je už dosť desivá,“ varujú odborníci
Pracovná revolúcia: Skupine Slovákov chcú politici pridať 12 dní dovolenky
Obľúbená dovolenková destinácia Slovákov končí s nedeľným predajom. Vieme, ako budú prevádzky fungovať
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Ďalší majiteľ naletel Muskovým klamstvám. Toto sa stalo s Cybertruckom, ktorý mal „plávať“
- Spaľováky len ticho závidia. Slováci si môžu elektromobil nabiť úplne zadarmo
-
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
- Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
- Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
V európskej krajine došlo k výbuchu skladu. Úrady varujú ľudí pred jedovatým oblakom
Slováci kupujú jazdenky rýchlejšie. Pozri sa, ktoré miznú zo stránok ako prvé
Ministerstvo dopravy uzavrie zmluvu za vyše 6 miliónov eur. Dostane úplne nový systém
Slovensko riskuje zlyhanie aj energetickú nestabilitu. Riziko závislosti rastie
Vedci vytvorili betón z moču. Môže nahradiť pieskovec aj cement
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko má nového milionára: Od rozprávkových 120 miliónov ho delilo jedno číslo
Druhým príjmom si môžeš aj uškodiť: Zarábať popri práci neznamená mať peniaze len na vlastné výdavky (ODBORNÍK)
Smrteľná hubová infekcia ohrozuje Európu: „Skutočnosť je už dosť desivá,“ varujú odborníci
Pracovná revolúcia: Skupine Slovákov chcú politici pridať 12 dní dovolenky
Obľúbená dovolenková destinácia Slovákov končí s nedeľným predajom. Vieme, ako budú prevádzky fungovať
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené