Elektromobilita pokračuje v intenzívnom vývoji, elektrických áut sa po celom svete predáva čoraz viac a najviac tomto smere napreduje Čína a Európa. Rovnako ako s príchodom spaľovacích motorov, aj elektrické autá potrebujú výstavbu infraštruktúry či úpravu existujúcej infraštruktúry. Okrem posilnenia energetickej siete sú potrebné aj nabíjačky, o ktoré už zrejme v Česku niet núdze.

Ako totiž upozorňuje portál Ekonews.cz, v Česku sa už nachádza viac nabíjačiek pre elektromobily, ako čerpacích staníc a sú využívané len dve percentá času. Dôvodom je, že sa v Česku nachádza len okolo 18 000 elektrických áut, avšak nabíjačiek je už nainštalovaných 4 000. Nie je to však problém, práve naopak.

Nakoniec prídu

Faktom tak je, že je v dnešnej dobe sieť nabíjačiek pre elektromobily predimenzovaná. Keďže ale predaje elektrických áut rastú, využitie týchto staníc bude postupne stúpať. Je tiež nutné dodať, že značná časť majiteľov elektromobilov nabíja svoje autá doma, čo je najlacnejšie a zároveň najpohodlnejšie.

Hyundai

Česká infraštruktúra pre elektromobily je navyše dobrým argumentom proti kritikom elektromobility, podľa ktorých sú tieto vozidlá pretláčané skôr, než majú štáty vybudovanú potrebnú infraštruktúru. Podľa Radoslava Burkoviča z Asociácie elektromobilového priemyslu dochádza k zahusťovaniu v hneď dvoch smeroch.

Na jednej strane je znižovaná priemerná vzdialenosť medzi nabíjačkami z 50 až 80 km na 30 až 50 km, v mestách dokonca len na pár kilometrov. Zároveň dochádza ja k navyšovaniu počtu nabíjacích stojanov na konkrétnych staniciach, vďaka čomu je možné využiť ich viacerými elektromobilmi naraz.

Slovensko je na tom oveľa horšie

Na druhej strane Slovensko má k dispozícii približne 1 750 nabíjačiek, čo je v porovnaní s Českom, vzhľadom na množstvo elektromobilov a veľkosť územia, dobré číslo. Problémom je však množstvo nabíjačiek na diaľniciach, ktoré je príliš malé. Pre Slovákov je tak dnes bežnou praktikou, že kvôli nabíjaniu musia opustiť diaľnicu a zájsť do blízkeho mesta.

Dôležitý je výkon

Pri verejne dostupných nabíjačkách je však nesmierne dôležitý aj výkon. Kým doma si môže väčšina majiteľov dovoliť pomalé nabíjanie počas noci, od verejných nabíjačiek často vyžadujú vyšší výkon a to najmä na diaľniciach a medzimestských cestách, kde si nemôžu dovoliť stráviť hodiny vyčkávaním na dobitie batérie.

Nabíjacie stanice s vysokým výkonom sú už o niečo vzácnejšie, zároveň však majú tú výhodu, že na nich elektromobily trávia kratší čas a teda sa rýchlejšie striedajú. Práve takéto výkonnejšie nabíjačky sú budované čoraz častejšie, keďže vysoký nabíjací výkon podporuje aj čoraz viac elektromobilov. V minulosti totiž batérie na takéto výkony neboli stavané.

Slovensko, i keď má problémy s pokrytím diaľnic, takisto dostáva čoraz viac nabíjačiek a to aj vysokovýkonných. Len nedávno spustila novú takúto stanicu s niekoľkými stojanmi Tesla, pričom poskytuje nabíjací výkon až do 250 kW. Nejde síce o nabíjačku najnovšej generácie, ktoré má Tesla k dispozícii, avšak napríklad Teslu Model 3 zvládne nabiť z 5 % na 90 % za necelých 40 minút.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú