Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Rýchlosť nabíjania je jednou z najviac diskutovaných tém okolo elektrických áut. Pri dlhších trasách pochopiteľne chceme, aby sa elektromobil nabil čo najrýchlejšie, a preto sa snažíme trasu plánovať tak, aby sme na nabíjanie zastavili na čo najvýkonnejších nabíjačkách. Výkon nabíjačky ale nie je všetko, o čom sme sa presvedčili na vlastnej koži.

Už niekoľkokrát sme postrehli, že jedno a to isté auto sa pri úplne rovnakých poveternostných podmienkach nabíja na rôznych nabíjačkách rôznymi rýchlosťami.

Batéria pritom bola na nabíjanie pripravená vo všetkých prípadoch prakticky rovnako. Tento fenomén sme sa teda rozhodli preveriť. Skutočne nabíjacia stanica nijak neovplyvňuje nabíjací výkon a nabíjaciu krivku elektromobilu?

Na tento zaujímavý test sme si vybrali Hyundai Ioniq 5, ktorý je postavený na 800 V architektúre a teoreticky sa dokáže nabíjať výkonom až 240 kW. Auto tak dokáže takmer naplno využiť potenciál 350 kW nabíjačky od ZSE, Ionity a tiež 170 kW stanice od GreenWay.

Nabíjacie krivky prezradili detaily

Aby bol test čo najobjektívnejší, počas každého nabíjania sme sa snažili dodržať rovnaké podmienky. Vozidlo bolo nabité na maximálne 20 %, vonkajšia teplota sa pohybovala nad 20 stupňov Celzia a pred samotným nabíjaním sme batériu „pripravili“ minimálne 10-minutovou jazdou.

ZSE Budča

Nabíjacia stanica od ZSE na Budči disponuje maximálnym výkonom až 350 kW, takže má ešte dostatok rezervy na to, aby sa na nej mohol Hyundai Ioniq 5 nabíjať svojimi plnými 240 kW.

ZSE/FonTech

Na stanicu sme dorazili s batériou nabitou na 6 %. Nabitie na 87 % trvalo rovných 27 minút, počas tejto doby sme do batérie „natlačili“ 62,5 kWh energie. Maximálny nabíjací výkon sa vyšplhal na 220,3 kW.

Keď sa pozrieme na nabíjaciu krivku, vidíme, že výkon nabíjania sa prešvihol cez 200 kW sotva na štyri minúty. Následne na takmer štyri minúty klesol iba na 110 kW a potom znovu stúpol, no už iba na 150-160 kW.

GreenWay Avion

Na prvý pohľad znevýhodnená nabíjačka GreenWay pred obchodným domom Avion v Bratislave disponuje výkonom iba 170 kW. Z toho vyplýva, že Hyundai Ioniq 5 nedokáže využiť svoj maximálny nabíjací potenciál a logicky by tak nabíjanie na tejto stanici malo trvať dlhšie než nabíjanie na stanici ZSE.

Opak je ale pravdou. Na nabíjačku GreenWay sme prišli s batériou nabitou na 17 % a nabíjali sme až do 92 %. Na nabíjačke sme strávili 26 minút a za tento čas sme do batérie dodali až 61,2 kWh energie. To je iba o 1,3 kWh menej než na podstatne výkonnejšej nabíjačke od ZSE, no zároveň sme tu pobudli o jednu minútu kratšie.

GreenWay/FonTech

Pevne veríme, že za túto minútu by sme chýbajúcu 1 kWh energie do batérie bez problémov dostali. Ako je teda možné, že Hyundai Ioniq 5 sa nabil rovnako rýchlo aj na nabíjačke s podstatne nižším výkonom?

Všetko odhaľuje nabíjacia krivka. Na stanici GreenWay sme síce dosiahli maximálny nabíjací výkon iba 164,2 kW, no ten bol stabilný od začiatku nabíjacieho procesu až do 50 % SoC. Následne mierne klesol, avšak nad 140 kW sa držal až do 80 % SoC.

Ionity Senec

Žiaľ, zo stanice Ionity pri Senci sa nám nepodarilo získať nabíjaciu krivku, a tak sa musíme držať iba nami nameraných hodnôt. Nabíjanie sme spustili pri batérii nabitej na 10 % a ukončili, keď úroveň nabitia dosiahla 81 % SoC.

Podľa informácií na displeji nabíjacej stanice sme na nej strávili rovných 20 minút a do batérie dodali 55 kWh energie. Výkon nabíjania sa hravo dostal cez 200 kW, v jednom momente sme postrehli, že Hyundai Ioniq 5 sa nabíja výkonom až 211 kW.

Je 350 kW potrebných?

Aby sme teda mohli priamo porovnať nabíjačky, budeme kalkulovať iba s časom nabíjania od 20 % SoC do 80 %. Na stanici GreenWay to Ioniqu trvalo 17-18 minút. Tento čas sme odčítali z priloženej nabíjacej krivky.

Nabíjacia krivka od ZSE nám čas potrebný na nabitie z 20 % na 80 % priamo poskytuje. Na 350 kW stanici to Hyundai Ioniq 5 zabralo rovných 17 minút. V tomto rozmedzí nám z testu najlepšie vyšla nabíjačka Ionity, ktorá zvládla Ioniq 5 nabiť tesne pod 17 minút.

Aký je teda výsledok? Samotná nabíjačka rozhodne má nejaký vplyv na to, ako rýchlo, respektíve s akou krivkou sa na nej elektromobil nabíja. Rozdiel to však nie je veľký, čo sme mohli vidieť pri porovnaní časov všetkých troch nabíjaní.

Ak si ale z dostupných dát vypočítame, koľko kWh energie jednotlivé nabíjačky dodali za 1 minútu nabíjania, zistíme, že menej výkonná GreenWay stanica auto nabíjala rýchlejšie než stanica od ZSE.

Na stanici GreenWay sme získali 2,4 kWh za minútu, na ZSE to boli 2,3 kWh za minútu a na nabíjačke Ionity až 2,8 kWh za minútu nabíjania.

Dôležitým zistením však je, že minimálne v prípade modelu Hyundai Ioniq 5, respektíve Kia EV6, ktorá stojí na rovnakej platforme, nabíjanie na stanici s výkonom 170 kW trvá rovnako dlho, ako na stanici s výkonom nad 250 kW.

Za tento fenomén môže batériový manažment. Ak sa akumulátor chvíľu nabíja výkonom cez 200 kW, softvér následne nariadi na chvíľu znížiť výkon, zrejme preto, aby sa batéria schladila.

Ak sa ale elektromobil nabíja výkonom približne 160-170 kW, batéria sa až tak neprehreje, krivka je stabilnejšia a vo finále je čas potrebný na nabitie rovnaký ako v prípade výkonnejšej nabíjačky.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú