Český výrobca ťažkých nákladných vozidiel Tatra čoskoro prinesie prvý model s ekologickým pohonom. Vodíková Tatra má podľa informácií Agroportal24h vychádzať z modelu Force, ktorý vo veľkom využívajú napríklad aj hasiči.
Nedávno totiž Tatra predstavila úplne novú generáciu vozidiel rady Force. Stalo sa tak na hasičskom veľtrhu PYROS 2023, nakoľko tento typ vozidiel využívajú hasiči v Čechách a aj na Slovensku.
Ťažké nákladné vozidlá značky Tatra si však nachádzajú svoje uplatnenie aj v iných odvetviach ako napríklad stavebníctvo či ťažiarensky priemysel. Automobilka by chcela svoj prvý vodíkový model poslať do baní a lomov, nakoľko ho chce otestovať v tých najnáročnejších podmienkach.
Vodík je pre Tatru číslo jeden
Vodíkový pohon je pre automobilku väčšou prioritou než napríklad batérie, nakoľko Tatra nechce, aby boli jej vozidlá závislé na nabíjačkách a nabíjacej infraštruktúre. Vodík ako energetický nosič sa dá relatívne jednoducho dopraviť prakticky kamkoľvek, napríklad v podobe mobilnej plniacej stanice.
Pre ťažké nákladné vozidlá, ktoré pracujú v tých najnáročnejších podmienkach aj niekoľko hodín vkuse, je dôležité, aby si so sebou nosili dostatok energie, na čo je vodík ideálny. Prvý funkčný prototyp by sme mali vidieť už na prelome septembra a októbra.
Ťažké vozidlá a vodík idú dohromady
Zatiaľ čo v osobnej doprave je podľa mnohých odborníkov aj laickej verejnosti vodík nie príliš vhodným riešením a oveľa lepšie sú batérie, v ťažiarenskych či iných špeciálnych vozidlách sa zatiaľ vodík javí ako perfektná alternatíva a náhrada nafty.
Dokazuje to aj obrovský ťažiarenský nákladiak spoločnosti Anglo American, ktorý uviedli do testovacej prevádzky v bani v Južnej Afrike a ktorý denne ušetrí tisícky litrov nafty.
Nákladné vozidlo nuGen disponuje až 2 MWh hybridným energetickým úložiskom, ktoré pozostáva z klasických batérií a vodíkových článkov. Samotné batérie pritom dosahujú neuveriteľnú kapacitu 1,2 MWh, respektíve 1 200 kWh. Len pre porovnanie, bežný elektromobil disponuje batériou s kapacitou okolo 60 kWh.
Vozidlo ohromných rozmerov váži neuveriteľných 220 ton a odviesť dokáže až 290 ton nákladu. Plne naložený nákladiak teda môže vážiť viac než 500 ton, informuje portál EnergyVoice.
Nákladiak tak masívnych rozmerov musí mať aj poriadny výkon. Ten dosahuje až 800 kW, teda 1 072 koní. Nový vodíkový model ťažiarenskeho nákladného auta je dokonca výkonnejší ako jeho dieselový predchodca.
Ušetrí stovky litrov paliva denne
Konvenčné dieselové naftové vozidlo takýchto rozmerov dokáže za deň spotrebovať až 3 000 litrov nafty, pričom vygeneruje neuveriteľných osem ton CO2. Spoločnosť plánuje v blízkej budúcnosti nahradiť až 40 dieselových vozidiel novým vodíkovým modelom.
Ambície nadnárodnej spoločnosti Anglo American sú však omnoho vyššie, vodíkovo-batériovými nákladiakmi plánuje nahradiť celú svoju flotilu 400 vozidiel po celom svete.
Nákladné vozidlo nuGen je pritom úplne ekologické. Energia na výrobu zeleného vodíka sa získava z neďalekej solárnej elektrárne a tento vodík sa následne tankuje do nádrží monštruózneho nákladiaka.
Do roku 2030 chce mať spoločnosť Anglo America až 8 svojich baní úplne uhlíkovo neutrálnych a do roku 2040 bude uhlíkovo neutrálna celá spoločnosť.
Nákladiak nuGen je tak zrejme najväčším elektromobilom na svete, respektíve ide o „auto“ s najväčšou batériou. V porovnaní s elektrickými loďami je ale aj toto monštrum iba „drobec“.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
Revolúcia odštartovala. Spustili výrobu prelomovej batérie bez lítia
Na nabitie prejde iba 80 km. Česi testujú nový vlak na baterky
Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
Veľká sieť čerpacích staníc na Slovensku končí. Toto bude náhrada
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Efektivitou preráža strop. Postavili ničiteľa spaľovákov, ktorý rozprášil aj monopost F1
- Revolúcia odštartovala. Spustili výrobu prelomovej batérie bez lítia
- Na nabitie prejde iba 80 km. Česi testujú nový vlak na baterky
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
-
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Efektivitou preráža strop. Postavili ničiteľa spaľovákov, ktorý rozprášil aj monopost F1
- Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
- Revolúcia odštartovala. Spustili výrobu prelomovej batérie bez lítia
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
-
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
Nepochopíš, ako si existoval bez nej. Vďaka novinke YouTube sa už nikdy nebudeš nudiť
Platforma Voice of Europe sa dostane na sankčný zoznam EÚ
Televízia al-Džazíra spoznala svoj osud v štáte Izrael. Vláda rozhodla takto
Na budove fakulty záhradníctva SPU vznikla zelená strecha
Pád vetroňa v Martine podľa záchranárov neprežil zhruba 60-ročný muž
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené