Český výrobca ťažkých nákladných vozidiel Tatra čoskoro prinesie prvý model s ekologickým pohonom. Vodíková Tatra má podľa informácií Agroportal24h vychádzať z modelu Force, ktorý vo veľkom využívajú napríklad aj hasiči.
Nedávno totiž Tatra predstavila úplne novú generáciu vozidiel rady Force. Stalo sa tak na hasičskom veľtrhu PYROS 2023, nakoľko tento typ vozidiel využívajú hasiči v Čechách a aj na Slovensku.
Ťažké nákladné vozidlá značky Tatra si však nachádzajú svoje uplatnenie aj v iných odvetviach ako napríklad stavebníctvo či ťažiarensky priemysel. Automobilka by chcela svoj prvý vodíkový model poslať do baní a lomov, nakoľko ho chce otestovať v tých najnáročnejších podmienkach.
Vodík je pre Tatru číslo jeden
Vodíkový pohon je pre automobilku väčšou prioritou než napríklad batérie, nakoľko Tatra nechce, aby boli jej vozidlá závislé na nabíjačkách a nabíjacej infraštruktúre. Vodík ako energetický nosič sa dá relatívne jednoducho dopraviť prakticky kamkoľvek, napríklad v podobe mobilnej plniacej stanice.
Pre ťažké nákladné vozidlá, ktoré pracujú v tých najnáročnejších podmienkach aj niekoľko hodín vkuse, je dôležité, aby si so sebou nosili dostatok energie, na čo je vodík ideálny. Prvý funkčný prototyp by sme mali vidieť už na prelome septembra a októbra.
Ťažké vozidlá a vodík idú dohromady
Zatiaľ čo v osobnej doprave je podľa mnohých odborníkov aj laickej verejnosti vodík nie príliš vhodným riešením a oveľa lepšie sú batérie, v ťažiarenskych či iných špeciálnych vozidlách sa zatiaľ vodík javí ako perfektná alternatíva a náhrada nafty.
Dokazuje to aj obrovský ťažiarenský nákladiak spoločnosti Anglo American, ktorý uviedli do testovacej prevádzky v bani v Južnej Afrike a ktorý denne ušetrí tisícky litrov nafty.
Nákladné vozidlo nuGen disponuje až 2 MWh hybridným energetickým úložiskom, ktoré pozostáva z klasických batérií a vodíkových článkov. Samotné batérie pritom dosahujú neuveriteľnú kapacitu 1,2 MWh, respektíve 1 200 kWh. Len pre porovnanie, bežný elektromobil disponuje batériou s kapacitou okolo 60 kWh.
Vozidlo ohromných rozmerov váži neuveriteľných 220 ton a odviesť dokáže až 290 ton nákladu. Plne naložený nákladiak teda môže vážiť viac než 500 ton, informuje portál EnergyVoice.
Nákladiak tak masívnych rozmerov musí mať aj poriadny výkon. Ten dosahuje až 800 kW, teda 1 072 koní. Nový vodíkový model ťažiarenskeho nákladného auta je dokonca výkonnejší ako jeho dieselový predchodca.
Ušetrí stovky litrov paliva denne
Konvenčné dieselové naftové vozidlo takýchto rozmerov dokáže za deň spotrebovať až 3 000 litrov nafty, pričom vygeneruje neuveriteľných osem ton CO2. Spoločnosť plánuje v blízkej budúcnosti nahradiť až 40 dieselových vozidiel novým vodíkovým modelom.
Ambície nadnárodnej spoločnosti Anglo American sú však omnoho vyššie, vodíkovo-batériovými nákladiakmi plánuje nahradiť celú svoju flotilu 400 vozidiel po celom svete.
Nákladné vozidlo nuGen je pritom úplne ekologické. Energia na výrobu zeleného vodíka sa získava z neďalekej solárnej elektrárne a tento vodík sa následne tankuje do nádrží monštruózneho nákladiaka.
Do roku 2030 chce mať spoločnosť Anglo America až 8 svojich baní úplne uhlíkovo neutrálnych a do roku 2040 bude uhlíkovo neutrálna celá spoločnosť.
Nákladiak nuGen je tak zrejme najväčším elektromobilom na svete, respektíve ide o „auto“ s najväčšou batériou. V porovnaní s elektrickými loďami je ale aj toto monštrum iba „drobec“.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
EÚ zlomila palicu nad spaľovákmi. Naleje miliardu eur do elektromobilov, spúšťa gigantickú investíciu
Stačí im len 50 km. Africká krajina ukázala svetu ako vyrieši najväčší problém elektromobilov
Koniec spaľovákov je skoro tu. Elektromobily budú o tisíce eur lacnejšie, nabíjačku dostane každé parkovacie miesto
Európania ho milujú. Ford ukázal nový elektromobil s cenovkou, vďaka ktorej pôjde ako teplé rožky
Európsky štát zaskočil vodičov. Spaľovákom rapídne zvýši daň, zdražie aj prekvapivý pohon
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európsky štát zaskočil vodičov. Spaľovákom rapídne zvýši daň, zdražie aj prekvapivý pohon
- Za 4 mesiace predali 60 000 kusov. Lacný elektromobil nenápadnej automobilky búra trh
- Tesla čelí najväčšiemu škandálu. Zničila prírodu nechutným spôsobom a oklamala celý svet
- Hyundai zaskočil celý svet. Predstavili auto na pohon, ktorý všetci odpísali
- Vyrábajú ich už všetci. Letecká spoločnosť predstavila lacný elektromobil, má skvelé parametre
-
- Európsky štát zaskočil vodičov. Spaľovákom rapídne zvýši daň, zdražie aj prekvapivý pohon
- Za 4 mesiace predali 60 000 kusov. Lacný elektromobil nenápadnej automobilky búra trh
- Tesla čelí najväčšiemu škandálu. Zničila prírodu nechutným spôsobom a oklamala celý svet
- Hyundai zaskočil celý svet. Predstavili auto na pohon, ktorý všetci odpísali
- Vyrábajú ich už všetci. Letecká spoločnosť predstavila lacný elektromobil, má skvelé parametre
-
- Za 4 mesiace predali 60 000 kusov. Lacný elektromobil nenápadnej automobilky búra trh
- Tesla čelí najväčšiemu škandálu. Zničila prírodu nechutným spôsobom a oklamala celý svet
- Nemci sa ho nevzdali. BMW potichu nasadí podceňovaný pohon, získa obrovskú výhodu
- Európsky štát zaskočil vodičov. Spaľovákom rapídne zvýši daň, zdražie aj prekvapivý pohon
- Vyrábajú ich už všetci. Letecká spoločnosť predstavila lacný elektromobil, má skvelé parametre
Slovenské banky čaká zásadná zmena. Zavedú prelomovú inteligenciu proti podvodníkom
Do roku 2035 má byť všetko úplne inak. Slovensko obnovuje leteckú techniku
Družba v Česku netečie. Pripravujú zásoby na horšie časy, čo sa to deje?
Veľtrh Agrosalón a Les 2024: Inovácie a smart riešenia pre ekologickú budúcnosť na jednom mieste
POZOR: Falošní smetiari ohrozujú Slovákov. Nájdeš ich v tomto meste
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené