Zákaz predaja spaľovákov od roku 2035 je definitívny. Európsky parlament s konečnou platnosťou schválil nový zákon, no niektoré jeho detaily budú ešte stále upravované. Portál Gearrice informoval, že poslanci sa začínajú pohrávať s myšlienkou nového, ešte prísnejšieho termínu, od ktorého jedna skupina motoristov už auto so spaľovacím motorom nekúpi.

Elektromobily už dnes tvoria značný podiel predajov nových áut v Európe. Až 12,1 % predaných áut na v EÚ bolo čisto elektrických. Medziročný nárast v rámci Európskej únie predstavuje 28 %, čiže tempo elektrifikácie sa výrazne zrýchľuje.

Je teda celkom reálny predpoklad, že Európa by do roku 2035 mohla plynule prejsť k čisto elektrickým vozidlám, no jedna skupina motoristov ich zrejme bude musieť začať kupovať oveľa skôr.

Firmy by mali na elektromobily presedlať už v roku 2030

Niektorí poslanci totiž začínajú presadzovať návrh, že na firemné vozidlá by sa mal zákaz predaja spaľovákov vzťahovať už od roku 2030. Tento krok má okrem iného prispieť k tomu, že v roku 2035 bude naplnený elektromobilmi aj trh jazdených vozidiel, nakoľko firmy väčšinou využívajú svoje autá v priemere 4 roky.

Portál Electrickevozy.cz uvádza, že podiel dopytu po nových autách medzi súkromnou a firemnou sférou v Európe je 3:7. Firmy teda nakupujú viac ako dvojnásobne viac nových áut, preto môžu najvýraznejšie ovplyvniť znižovanie CO2 postupným prechodom na elektrické autá.

Paradoxom je, že vo veľa prípadoch elektromobily v súčasnej dobe absolútne nevyhovujú potrebám firemených vozidiel. Napríklad takí obchodní zástupcovia, ktorí denne najazdia stovky kilometrov, si nemôžu dovoliť nabíjať svoje elektrické auto počas dňa niekoľko desiatok minút.

Situácia s nabíjacou infraštruktúrou sa ale do roku 2030 výrazne zlepší a rovnako sa zlepšia aj schopnosti elektromobilov. Je teda otázne, či by bol takýto krok ranou pre firmy, alebo by im to až tak neuškodilo a trh sa skôr pozitívne naplní lacnejšími elektromobilmi z druhej ruky.

Jedna skupina dostala výnimku zo zákazu predaja spaľovákov

Na jednej strane chcú europoslanci sprísniť pravidlá pre určitú skupinu, a na druhej iným udelia výnimku, vďaka ktorej sa budú môcť spaľováky predávať aj po roku 2035.

Už pri formovaní návrhu sa hovorilo o tom, či sa bude zákaz vzťahovať aj na automobilky s nízkoobjemovou produkciou vozidiel.

V praxi to znamená, že autá so spaľovacími motormi si budú užívať iba tí najbohatší. Medzi automobilky s nízkou produkciou sa môžu zaradiť iba tí výrobcovia, ktorí ročne nepredajú viac než 1 000 vozidiel. Asi ti je už jasné, aké značky by do tejto skupiny mohli patriť.

Ide o tie najluxusnejšie automobilky, ktoré vyrábajú extrémne drahé exotické hyperautá, ako napríklad Pagani, Bugatti či Koenigsegg. Do predajného limitu by sa už napríklad nevošlo také Ferrari, ktoré minulý rok predalo vyše 13 000 vozidiel a tiež Lamborghini, ktorý celosvetovo predal cez 9 000 kusov nových áut.

Ferrari/Lamborghini (úprava redakcie)

Odborníci z automobilového priemyslu sa ale zhodujú, že návrh zákona mohol vyzerať inak. Aj luxusné automobilky, ktoré ročne predajú viac ako 1 000 vozidiel, mohli dostať výnimku, pričom by za rok mohli predať iba 1 000 spaľovákov a zvyšok by museli byť elektromobily. Takýto krok by bol omnoho efektívnejší nakoľko predaje týchto automobiliek stále môžeme považovať za nízkoobjemové a samotní výrobcovia to môžu považovať za diskrimináciu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú