Jedna výnimka od EÚ prešla. Tento druh spaľovákov sa bude predávať aj po roku 2035
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Zákaz predaja áut so spaľovacími motormi od roku 2035 je definitívny. Už pri formovaní tohto návrhu sa ale hovorilo o tom, či sa bude zákaz vzťahovať aj na automobilky s nízkoobjemovou produkciou vozidiel. Portál AutoBlog teraz informuje, že títo výrobcovia dostali zo zákazu predaja spaľovákov výnimku.
V praxi to ale znamená, že autá so spaľovacími motormi si budú užívať iba tí najbohatší. Medzi automobilky s nízkou produkciou sa môžu zaradiť iba tí výrobcovia, ktorí ročne nepredajú viac než 1 000 vozidiel. Asi ti je už jasné, aké značky by do tejto skupiny mohli patriť.
Ide o tie najluxusnejšie automobilky, ktoré vyrábajú extrémne drahé exotické hyperautá, ako napríklad Pagani, Bugatti či Koenigsegg. Do predajného limitu by sa už napríklad nevošlo také Ferrari, ktoré minulý rok predalo vyše 13 000 vozidiel a tiež Lamborghini, ktorý celosvetovo predal cez 9 000 kusov nových áut.
Odborníci z automobilového priemyslu sa ale zhodujú, že návrh zákona mohol vyzerať inak. Aj luxusné automobilky, ktoré ročne predajú viac ako 1 000 vozidiel, mohli dostať výnimku, pričom by za rok mohli predať iba 1 000 spaľovákov a zvyšok by museli byť elektromobily. Takýto krok by bol omnoho efektívnejší nakoľko predaje týchto automobiliek stále môžeme považovať za nízkoobjemové a samotní výrobcovia to môžu považovať za diskrimináciu.
Pravidlá neplatia pre všetkých rovnako
Je pravda, že určité automobily by jednoducho bez spaľovacieho motora stratili celkový šmrnc. Napríklad britská automobilka Morgan, ktorá sa venuje výrobe automobilov s klasickým až oldschoolovým vzhľadom, takisto spadá do skupiny výrobcov, ktorí ročne predajú menej než 1 000 vozidiel, píše Autocar. V tomto prípade je dobé, že tieto autá budú mať aj naďalej spaľovací motor.
V prípade moderných automobiliek, ktorý vyrábajú exotické hyperautá, výnimka zo zákazu predaja až tak logická nie je. Napríklad taký Rimac Nevera je dôkazom, že aj hyperšport môže byť elektrický a že na závodnom okruhu funguje veľmi dobre. Tieto automobilky by sa teda bez problémov mohli transformovať na výrobu elektromobilov.
Súhlasíme, že automobilky, ktoré ročne predajú iba pár desiatok či stoviek vozidiel, prispievajú k znečisťovaniu ovzdušia iba minimálnym podielom, ak berieme do úvahy všetky osobné vozidlá. Pravidlá by ale mali platiť pre všetkých rovnako, inak môže takýto krok, aj keď je myslený dobre, spôsobiť viac konfliktov ako osohu. V tomto prípade to vyzerá tak, že na tých najbohatších sa pravidlá nevzťahujú a že na ekologické ciele doplácajú bežní ľudia.
Návrh pritom v Európskom parlamente prešiel len tesne. Za hlasovalo 340 poslancov, proti bolo 279 a 21 sa hlasovania nezúčastnilo.
Názory odborníkov na zákaz predaja spaľovákov od roku 2035 sa líšia
Zatiaľ čo niektorí odborníci a politici stoja za zákazom predaja spaľovákov, iní tento krok odsudzujú a považujú ho za urýchlený. Dopravný analytik Ján Bazovský sa pre Startitup vyjadril nasledovne:
„Úmysel je síce pekný, len vzhľadom na rozdielnu úroveň ekonomík Európskej únie, realizácia nemusí byť taká jednoduchá. Ťažko povedať, čo bude o 12 rokov. Možno sa podarí objaviť nejaký kombinovaný pohon, ktorý urýchli tento proces a hlavne posunie vozidlá na alternatívny alebo elektrický pohon, na úroveň súčasných vozidiel so spaľovacím motorom, čo sa týka výkonu, rýchlosti, dojazdu.“
V tomto smere má Bazovský pravdu. Adaptácia elektromobility rozhodne nie je v Európe rovnako rýchla. Západné krajiny s vyššou životnou úrovňou prechádzajú na elektrické autá podstatne ľahšie než východné krajiny, kde je životná úroveň nižšia. Inak povedané, pre Slovákov sú elektromobily stále pridrahé.
Ak sa pozrieme na slovenské cesty, veľmi rýchlo si uvedomíme, prečo je u nás počet elektromobilov minimálny. Viaceré dáta odhaľujú, že priemerný vek osobných vozidiel na Slovensku je 14 rokov. Z toho vyplýva, že aj v roku 2050 bude na našich cestách jazdiť stále mnoho áut so spaľovacími motormi, ktoré budú mať práve vek vyše 15 rokov.
Predpovedať však niečo, čo bude o 10 či dokonca 15 rokov je ale nemožné. Elektromobilita napreduje raketovým tempom vpred, zlepšujú sa batérie, pohon, efektivita, nabíjanie a tiež klesajú aj ceny nových elektromobilov.
V roku 2035 môže byť všetko inak a ceny elektromobilov sa môžu dostať na hodnoty prijateľné aj pre Slovákov.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
RECENZIA Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
Ušetríš tisíce eur. Našli sme najlepší spôsob, ako kúpiť jazdený elektromobil
Toto Tesla prepískla. Každý majiteľ Cybertrucku ho musí vrátiť, inak riskuje smrť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Ušetríš tisíce eur. Našli sme najlepší spôsob, ako kúpiť jazdený elektromobil
-
- Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Ušetríš tisíce eur. Našli sme najlepší spôsob, ako kúpiť jazdený elektromobil
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
-
- Majitelia zúria, Cybertruck sa topí v problémoch. Tesla sa uchýlila k drastickému kroku
- Chcú zakázať šoférovanie cez víkend. Európska veľmoc šokovala vodičov
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Volkswagen môže dať spaľovákom zbohom. Dostal sa k technológii, ktorá zmení jeho elektroautá
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
V roku 2024 by sa malo na svete predať 17 miliónov elektrických áut
Zákon o zmenách RTVS prerokujú v stredu
V prvom štvrťroku 2024 sa na elektronickom mýte vybralo vyše 61 miliónov eur
Toto nesmieš zmeškať. Známy meteorický roj dnes dosahuje maximum
Dánsko vyhlásilo rekordný tender na veterné elektrárne na mori
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené