Konečne máme reálne dáta. „Umrie“ batéria v elektromobile za pár rokov?
Degradácia batérie elektromobilov je dôležitou témou a asi najviac rozdeľuje fanúšikov aj odporcov elektromobility. Na svete už je mnoho štúdií aj skúseností používateľov elektrických áut, pričom väčšina z nich odpovedá na otázku degradácie kladne, a teda, že batéria „prežije“ samotné vozidlo. Téme sa v uplynulých dňoch venovala aj spoločnosť Silver Power Systems (SPS), na čo upozornil portál Autocar.
Firma SPS vyvíja nástroj na monitorovanie zdravia batérie elektromobilov a podľa posledných zistení zaznamenali obrovské rozdiely v degradácii medzi vozidlami, a to dokonca aj v rámci jednej flotily. V praxi to znamená, že zatiaľ čo jedna Tesla Model 3 s nájazdom 200 000 km môže mať zdravie na úrovni 95 %, iná Tesla s rovnakým nájazdom a vekom môže mať zdravie batérie iba 85 %.
Záleží na spôsobe používania
Pete Bishop, zakladateľ a hlavný technologický riaditeľ SPS, uviedol, že rozdiely medzi jednotlivými vozidlami môžu byť až 10 %. Za koniec životnosti batérie sa považuje to, keď klesne jej kapacita pod 80 %. Mnoho ľudí ale stále dokáže plnohodnotne využívať elektromobil aj po tom, čo klesne kapacita batérie pod 80 %, nakoľko ďalší pokles by už mal byť podstatne pomalší.
Po dosiahnutí zdravia batérie na úrovni 70 % sa ale degradácia znova zrýchľuje, takže pre mnohých bude zrejme až táto hranica považovaná za koniec životného cyklu elektromobilu. Rýchlosť degradácie pritom priamo ovplyvňuje počet nabíjacích cyklov ktorý je priamo úmerný počtu najazdených kilometrov a tiež spôsob nabíjania.
Mieru degradácie sleduje aj spoločnosť Geotab, ktorá má k dispozícii online nástroj na sledovanie tejto premennej pri elektromobiloch. Geaotab pritom počíta s časovým horizontom 6,5 roka a miera degradácie niektorých modelov naozaj prekvapila.
Priemer vôbec nie je zlý
Miera degradácie za 6,5 roka pri všetkých sledovaných elektromobiloch je iba 13,5 %. Spoločnosť pritom zozbierala dáta z viac ako 6 000 vozidiel a 24 modelov.
Sivou čiarou je na grafe zobrazená priemerná degradácia, a tak môžeme veľmi jednoducho porovnať, či vybraný model degradoval rýchlejšie, alebo pomalšie. Medzi populárne jazdenky patrí napríklad VW e-Golf. Všetky sledované modelové roky degradovali pomalšie než je priemer.
TOP 5 jazdených elektromobilov pod 20 000 €
Ďalším populárnym modelom na Slovensku je BMW i3. Modelový ročník 2017 ale preukázal veľmi zlé výsledky. Za takmer tri roky batéria tohto modelu stratila viac ako 15 % kapacity. Ostatné ročníky sú na tom podobne ako priemerná degradácia.
Pri Tesle Model 3 boli sledované len ročníky 2018 a 2019. Oba vykazujú nižšiu mieru degradácie než je priemer. Pri tomto porovnaní sa ale neuvádza počet najazdených kilometrov, a teda nevieme, koľko nabíjacích cyklov mali za sebou sledované vozidlá.
Miera degradácie sa líši od auta k autu
Oveľa lepší pohľad na mieru degradácie rôznych elektromobilov poskytujú testy nórskeho Youtubera Bjørna Nylanda, ktorý v jednom zo svojich videí ukázal, o koľko degradovala batéria pri rôznych testovaných modeloch.
Degradácia pri osem ročnej Tesle Model S s nájazdom cez 250 000 km je napríklad nižšia ako degradácia 5,5-ročnej Kia Soul, ktorá najazdila iba 73 000 km a má za sebou dokonca aj menej nabíjacích cyklov.
10-ročné Tesly a Nissany s pôvodnou batériou
Dôkazov, že akumulátor skutočne dokáže v niektorých prípadoch prežiť aj samotné vozidlo, je niekoľko. Na cestách aj dnes jazdia prvé Tesly s pôvodnou batériou. Automobilka Nissan dokonca nedávno zverejnila informáciu, že do dnešných dní spoločnosť zozbierala len malé množstvo batérií z elektromobilov Leaf. Väčšina týchto áut teda stále jazdí a hlavné je to, že jazdí s pôvodným akumulátorom.
Vysokonapäťové akumulátory v prvých Nissanoch Leaf majú aj 12 rokov a ešte stále nie sú úplne na odpis, hoci prvé Nissany Leaf nemali optimálne vyriešené chladenie batérie a degradácia tak bola výrazne vyššia, ako je štandardom dnes.
Aj po skončení životného cyklu auta, ktorý sa odhaduje na zhruba 15-20 rokov, má byť batéria stále funkčná so 60-70 % pôvodnej kapacity. Akumulátor je následne možné ďalej využiť ako úložisko energie v domácnosti alebo vo veľkých energetických centrách.
Elektromobil dokáže jazdiť rovnako dlho ako spaľovák
Dávnejšie sa FonTech.sk rozprával s elektromobilistom Milanom Bahnom, ktorý vlastní prvú generáciu Nissan Leaf a v ktorom má ešte stále pôvodnú batériu. Na otázku, či dokáže elektromobil jazdiť rovnako dlho ako spaľovák, teda 20-30 rokov, nám odpovedal nasledovne:
Pred pol rokom až rokom by som odpovedal opatrnejšie so slovami: asi áno a “mal by”. Dnes sme o rôzne merania novších modelov múdrejší a ja už skalopevne tvrdím, že áno, elektromobil vydrží jazdiť rovnako dlho, ako spaľováky.
S kolegom elektromobilistom jazdiacim na vynikajúcom aute Kia eNiro zbierame údaje mnohých iných modelov. Tento kamarát dokáže cez OBD konektor získať veľmi presné informácie o degradácii a má regulárny postup na meranie tejto hodnoty.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
EÚ zlomila palicu nad spaľovákmi. Naleje miliardu eur do elektromobilov, spúšťa gigantickú investíciu
Stačí im len 50 km. Africká krajina ukázala svetu ako vyrieši najväčší problém elektromobilov
Koniec spaľovákov je skoro tu. Elektromobily budú o tisíce eur lacnejšie, nabíjačku dostane každé parkovacie miesto
Európania ho milujú. Ford ukázal nový elektromobil s cenovkou, vďaka ktorej pôjde ako teplé rožky
Európsky štát zaskočil vodičov. Spaľovákom rapídne zvýši daň, zdražie aj prekvapivý pohon
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európsky štát zaskočil vodičov. Spaľovákom rapídne zvýši daň, zdražie aj prekvapivý pohon
- Za 4 mesiace predali 60 000 kusov. Lacný elektromobil nenápadnej automobilky búra trh
- Tesla čelí najväčšiemu škandálu. Zničila prírodu nechutným spôsobom a oklamala celý svet
- Hyundai zaskočil celý svet. Predstavili auto na pohon, ktorý všetci odpísali
- Vyrábajú ich už všetci. Letecká spoločnosť predstavila lacný elektromobil, má skvelé parametre
-
- Za 4 mesiace predali 60 000 kusov. Lacný elektromobil nenápadnej automobilky búra trh
- Európsky štát zaskočil vodičov. Spaľovákom rapídne zvýši daň, zdražie aj prekvapivý pohon
- Tesla čelí najväčšiemu škandálu. Zničila prírodu nechutným spôsobom a oklamala celý svet
- Nemci sa ho nevzdali. BMW potichu nasadí podceňovaný pohon, získa obrovskú výhodu
- Vyrábajú ich už všetci. Letecká spoločnosť predstavila lacný elektromobil, má skvelé parametre
-
- Za 4 mesiace predali 60 000 kusov. Lacný elektromobil nenápadnej automobilky búra trh
- Tesla čelí najväčšiemu škandálu. Zničila prírodu nechutným spôsobom a oklamala celý svet
- Nemci sa ho nevzdali. BMW potichu nasadí podceňovaný pohon, získa obrovskú výhodu
- Európsky štát zaskočil vodičov. Spaľovákom rapídne zvýši daň, zdražie aj prekvapivý pohon
- Vyrábajú ich už všetci. Letecká spoločnosť predstavila lacný elektromobil, má skvelé parametre
Slovenské banky čaká zásadná zmena. Zavedú prelomovú inteligenciu proti podvodníkom
Do roku 2035 má byť všetko úplne inak. Slovensko obnovuje leteckú techniku
Družba v Česku netečie. Pripravujú zásoby na horšie časy, čo sa to deje?
Veľtrh Agrosalón a Les 2024: Inovácie a smart riešenia pre ekologickú budúcnosť na jednom mieste
POZOR: Falošní smetiari ohrozujú Slovákov. Nájdeš ich v tomto meste
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené