Odporcovia elektromobility sa častokrát ohrádzajú tým, že rozmach elektromobilov položí súčasnú elektrickú sieť, nakoľko nebudeme mať dostatok energie na ich nabíjanie. Netreba ale zabúdať, že elektrina sa spotrebúva aj pri spracovaní ropy na pohonné hmoty. Množstvo energie, ktoré sa pri tomto procese spotrebuje, ťa zarazí. Na tému upozornil InsideEVs.

Pri elektromobiloch je energetická efketivita pohonnej sústavy podstatne vyššia ako pri autách so spaľovacím motorom. Inými slovami, elektromobil je účinnejší, nakoľko pri spaľovaní benzínu a nafty vzniká predovšetkým teplo, ktoré je z väčšej časti nežiadúce a musíme ho z motoru odvádzať.

To ale nie sú jediné straty energie pri autách so spaľovacími motormi. Portál Edison sa pozrel na spotrebu energie pri výrobe a prenose benzínu či nafty. Len pri rafinácii ropy sa spotrebuje toľko elektrickej energie, čo by stačilo na prevádzku malého mestského elektromobilu.

Benzín „stojí“ viac elektriny ako je spotreba elektromobilu

Úplne presná spotreba elektrickej energie pri výrobe benzínu a nafty sa spočítať nedá, nakoľko by sa tu muselo kalkulovať s veľmi veľa premennými. Pohonné hmoty totiž na benzínky dovážajú nákladné autá, tie takisto spaľujú naftu a podobných zdrojov strát energie je široká škála. Získať teda definitívnu hodnotu je takmer nemožné.

Avšak iba hrubý výpočet s vynechaním detailov, ktoré by výslednú spotrebu energie pri spracovaní ropy ešte zvýšili, nám prezrádza fakt, že elektrické autá asi iba ťažko položia energetickú sieť, nakoľko pri výrobe a dodávke benzínu pre jedno auto sa spotrebuje asi toľko elektriny, ako pri nabíjaní priemerného elektromobilu.

Pixabay

Pri rafinácii sa ropa zahrieva na viac ako 400 stupňov. Energia sa tu tak znova stráca v podobe tepla. Kvapaliny je potrebné následne prečerpávať a to takisto spotrebováva elektrickú energiu.

Podľa viacerých štúdií sa na výrobu jedného litra paliva spotrebuje zhruba 1,58 kWh elektrickej energie. Ak to vynásobíme šiestimi, keďže bežne je spotreba spaľovacieho auta na úrovni 6 l/100 km, dostaneme sa na 9,5 kWh za 100 kilometrov prevádzky.

Komplexnejší pohľad na túto tému vo videu Jaroslava Kapša:

Bežné elektromobily majú dlhodobú priemernú spotrebu nanajvýš 20 kWh/100 km, takže len výroba benzínu spotrebuje polovicu elektrickej energie, ktorá by stačila na poháňanie elektromobilu. Väčšina menších elektromobilov pritom ľahko dosahuje spotrebu len okolo 14 kWh/100 km.

Prenos potrubím je rovnako náročný

Ropa k nám do Európy prúdi ropovodmi, no na to, aby v nich mohla tiecť, sú potrebné čerpadlá. V spomínanom článku na portáli Edison sa uvádza, že ropovod z prístavu v Marseille do regiónu Rýn-Neckar je dlhý 769 km a nachádza sa na ňom 34 čerpadiel s príkonom 1 600 až 2 000 kW. Ich ročná spotreba by tak mala dokopy predstavovať 100 GWh energie.

Pixabay

Ak by sme pritom počítali, že priemerný elektromobil má spotrebu 17,5 kWh/100 km a za rok najazdí 12 500 km, za túto dobu spotrebuje 2 200 kW elektrickej energie. Takýto krátky ropovod teda za rok spotrebuje toľko elektriny ako cca 45 000 elektromobilov. No a podobných, dokonca dlhších ropovodov máme v Európe hneď niekoľko.

Elektromobil môže byť vo finále menej náročný na elektrickú energiu

Ako sme uviedli už na začiatku, dostať s k dokonale presným číslam je pri tejto téme náročné, no už len pri rafinácii a preprave surovej ropy do jednotlivých rafinérií sa spotreba elektrickej energie približuje k spotrebe energie elektromobilov.

Tu ešte nie sú započítané energetické straty pri preprave pohonných hmôt na jednotlivé čerpacie stanice, kam sa prepravujú buď kamiónmi, alebo vlakmi, pokojne aj elektrickými.

freepik

Vo finále tak môže byť elektromobil už dnes energeticky menej náročný. Ak sa potom bavíme o produkcii emisií, je na tom spaľovák ďaleko horšie. A čo produkcia emisií tepelnými elektrárňami? Rovnakú „špinavú“ energiu čerpajú rafinérie aj elektromobily. Spaľovák ale navyše produkuje emisie aj počas prevádzky a tu je už elektrické auto úplne čisté.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú