Desať áut vyčistí toľko, čo jeden strom. Vyrobili elektromobil so zápornými emisiami
Primárnym dôvodom, prečo elektromobily začínajú nahrádzať autá so spaľovacími motormi, je ekológia. Elektrické autá totiž pri prevádzke neprodukujú žiadne lokálne emisie. Ako informuje Electrek, holandský tím študentov dokonca vytvoril elektromobil, ktorý pri jazde zachytáva „cudzí“ oxid uhličitý z okolitého vzduchu.
Študenti svoj maximálne ekologický elektromobil pomenovali ZEM (Zero Emission Mobility). Dvojmiestne auto so športovým vzhľadom je však oproti ostatným elektromobilom unikátne tým, že pomocou špeciálnych filtrov dokáže z ovdzušia zachytiť skleníkové plyny ohrievajúce atmosféru.
Desať áut nahradí jeden strom
Ako uvádza portál NL Times, auto dokáže zachytiť až 2 kg CO2 po prejdení zhruba 32 000 km. To sa na prvý pohľad nemusí zdať veľa, no 10 takýchto áut by dokázalo vyfiltrovať ovzdušie rovnako efektívne ako bežný strom.

Líder 35-členného tímu študentov prezradil, že zatiaľ ide iba o prvotný prototyp a v budúcnosti dokážu zachytávanie CO2 určite vylepšiť. Reálnym prínosom však nemusí byť úplné čistenie planéty, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.
Študenti totiž dbali na ekológiu aj pri výrobe samotného auta a cieľom projektu je, aby filter ovzdušia počas prevádzky vozidla vykompenzoval aspoň emisie, ktoré sa vyprodukujú pri samotnej produkcii auta. Chcú tiež ukázať veľkým automobilkám, ako by k elektromobilite mali pristupovať aj oni.
Možná záchrana spaľovákov?
Podobný princíp zachytávania CO2 sa už dnes dá aplikovať aj na autá so spaľovacím motorom. Pri niektorých benzínových či naftových motoroch sa zvykne hovoriť, že filtre pevných častíc sú už tak účinné, že z výfukov vozidla za určitých okolností môže vychádzať čistejší vzduch, ako ten, ktorý auto nasáva uprostred znečistených miest a industriálnych zón.
O takýchto úvahách, na základe niektorých štúdií informuje napríklad Motoring research a podobným porovnaním dieselového pohonu so vzduchom v indickom Dillí sa zaskvel aj bývalý šéf Land Roveru Ralph Speth. Je však otázkou, či hovoríme o CO2, alebo iných pevných časticiach z výfukov áut.

Riešením klimatickej krízy môžu byť obrovské zachytávače CO2
Podobné práčky však už fungujú mimo automobilového priemyslu. Švajčiarska spoločnosť Climeworks AG započala výstavbu najväčšieho zariadenia na priame zachytávanie oxidu uhličitého z ovzdušia na svete, informuje Interesting Engineering. Zariadenie vyrastie na Islande a dostalo prezývku Mammoth (Mamut).
To limit global warming to 1.5°C our technology needs a drastic scale-up, and we are taking it to the next level: The groundbreaking of our newest plant has started. @CarbFix, our CO₂ storage partner, will provide the permanent underground storage of CO₂. pic.twitter.com/glfzmGk1qR
— Climeworks (@Climeworks) June 29, 2022
Podľa tlačovej správy firmy zachytí každoročne až 36 000 ton CO2, pričom chce Climeworks AG do roku 2050 odstraňovať každoročne aspoň milión ton oxidu uhličitého z ovzdušia. Pre porovnanie, ľudstvo každoročne vyprodukuje viac ako 30 miliónov ton CO2 – takýto cieľ preto nie je zanedbateľný.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
