KATASTROFA: Bratislava medzi najhoršími v EÚ. V najdôležitejšom aspekte elektromobility dopadla strašne
Pokiaľ nebudú mať vodiči kde nabíjať svoje elektromobily, je jasné, že si dobrovoľne elektrické auto nikdy nekúpia. Špeciálne potrebujú dobrú infraštruktúru obyvatelia veľkých a hlavných miest, pretože väčšina z nich nemá možnosť auto nabíjať doma za plotom rodinného domu. Nová štúdia Uswitch však odhaľuje, že naša Bratislava sa nachádza v TOP 10 najhoršie vybavených miest, čo sa týka nabíjačiek.
Štúdia totiž skúma hustotu nabíjacej infraštruktúry vzhľadom na rozlohu mesta a aj napriek tomu, že Bratislava patrí k tým menším európskym hlavným mestám, nabíjacia infraštruktúra tu vychádza ako katastrofálna.
Naše hlavné mesto sa nachádza na desiatej priečke od konca. Podľa štúdie sa totiž v Bratislave nachádza iba 76 nabíjacích bodov, čo v prepočte vychádza na 0,21 nabíjačky/km2. V prepočte na počet obyvateľov je to už o niečo lepšie a v tomto smere doháňame aj niektoré mestá s TOP 10 najlepšie pripravených metropol.
Bratislava má 0,17 nabíjačky na 1 000 obyvateľov, čo je v prepočte jedna na zhruba 5 800 obyvateľov.
Líder zrejme nikoho neprekvapí
Absolútne najhoršie na tom je mesto Sofia. Hlavné mesto Bulharska má iba 15 nabíjacích bodov, čo vychádza na 0,01 nabíjačky/km2 a 0,01 nabíjačky na 1 000 obyvateľov. V tomto meste tak zdieľa jednu nabíjačku až 100 000 ľudí.
V porovnaní s lídrom tohto rebríčka, ktorým je Oslo, však výrazne zaostávajú všetky ostatné krajiny. V hlavnom meste Nórska nájdeme až takmer 2 500 nabíjačiek pre elektromobily. Vzhľadom na rozlohu pripadá na 1 km2 zhruba 5,5 nabíjačky.
V prepočte na 1 000 obyvateľov sú to takmer 4 nabíjačky, to znamená, že jednu nabíjačku v Osle zdieľa 250 obyvateľov. To je výrazne lepšie pokrytie aj za druhým najlepšie pripraveným mestom na elektromobilitu, ktorým je Londýn. Ten má až skoro 5 000 nabíjacích bodov, no vzhľadom na väčšiu rozlohu mu pripadá 1,16 nabíjačky na km2.
Bratislave nepomôže ani nový projekt na Landererovej ulici
Nedávno sme informovali, že v Bratislave začal rásť najmodernejší nabíjací HUB v Európe, ktorý bude priamo v srdci mesta na Landererovej ulici. Stavba bude okrem šestice ultrarýchlych nabíjacích bodov s výkonom až 350 kW disponovať aj jednopodlažnou budovou, v ktorej zákazníci nájdu kaviareň, obchod a miesto na oddych.
To však nijako výrazne nezvýši hustotu nabíjacej infraštrukúry. Ako uviedol v staršom rozhovore pre FonTech.sk Peter Badík, riaditeľ spoločnosti GreenWay Infrastructure, na to, aby sa zlepšila nabíjacia infraštruktúra v mestách, musí byť hlavným iniciátorom samotné mesto. Zatiaľ je to však presne naopak a mestská, či skôr štátna byrokracia celý rozvoj iba brzdí.
„Aby sa stavala nabíjacia infraštruktúra v mestách, je dôležité, aby to ľudia chceli. Niektoré aktivity pri výstavbe nabíjačiek v mestách musia urobiť samosprávy a pokiaľ na ne ľudia netlačia, je to veľmi ťažké. Samozrejme, vo vedení samospráv môžu byť aj osvietení ľudia, ktorí tieto kroky podnikajú z vlastnej iniciatívy, no pokiaľ nevidia pre koho to majú robiť, je to naozaj ťažké,“ uvádza Badík.
Druhá vec je, že mesto sa musí samé rozhodnúť, že chce budovať nabíjaciu sieť a musí zabezpečiť koordináciu. Mesto sa musí spojiť s poskytovateľmi nabíjacích staníc. My veľmi radi postavíme v meste nabíjačku pre ľudí, no nemôžeme to robiť na vlastnú päsť. Pre každú jednu nabíjačku by sme si museli vybavovať stavebné povolenie, čo môže trvať aj dva roky. Mesto to má v tomto smere jednoduchšie. Môže všetko pripraviť a potom zavolať poskytovateľov, nech nabíjaciu stanicu nainštalujú. Všade vo svete to takto funguje, mestá sú tým „drive-om“, ktoré iniciujú výstavbu nabíjacej siete.
Znova by som to prirovnal k cyklodoprave. Kým sa nestane pre mestá prioritou ekologická doprava, teda cyklodoprava, kým sa nezačnú stavať cyklochodníky, ľudia sa jednoducho nezačnú pridávať. V Bratislave už cyklodoprava funguje pomerne dobre, dnes sme omnoho ďalej, ako sme boli pred 5 rokmi a o 5 rokov zasa budeme ďalej než sme dnes. Tento princíp však musia prijať mestá aj na úrovni elektromobility, uviedol tiež v našom rozhovore.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Automobilová revolúcia v Rusku? Číňania pohltili trh, do roku 2030 má byť až tretina áut EV
Z Európy ich už nič nevyženie. Čínska automobilka prevzala moc nad známym nemeckým gigantom
Mnohí vodiči nemajú ani tušenie. Pre túto kurióznu dopravnú značku môžeš dostať pokutu až 135 €
Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
K Zemi mieri záhadný objekt poháňaný jadrovým pohonom, tvrdí astronóm z Harvardu. Pripúšťa mimozemský pôvod
Fyzioterapeuti odporúčajú 7 cvikov, ktoré predpovedajú dlhovekosť. Posilňujú svaly a znižujú riziko osteoporózy
Meteorológovia v pohotovosti: Mohutný hurikán Erin mieri do Európy. Jeho silu pocítime aj na Slovensku
Antikoncepcia prepisuje „mapu mozgu“. Nová štúdia odhalila, že tabletky znižujú našu jedinečnosť
Populárna potravina z tvojej kuchyne zlepšuje kvalitu spánku a zdravie srdca: Stačí 1 kus denne
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Automobilová revolúcia v Rusku? Číňania pohltili trh, do roku 2030 má byť až tretina áut EV
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
- Mnohí vodiči nemajú ani tušenie. Pre túto kurióznu dopravnú značku môžeš dostať pokutu až 135 €
-
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Mnohí vodiči nemajú ani tušenie. Pre túto kurióznu dopravnú značku môžeš dostať pokutu až 135 €
- Benzín a nafta sú minulosťou. Čerpacia stanica prestala predávať fosílne palivá, nabiješ tu už len elektromobil
- Z Európy ich už nič nevyženie. Čínska automobilka prevzala moc nad známym nemeckým gigantom
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Nemalá strata: Ukrajinské vojenské letectvo prišlo o ďalší z cenných lietajúcich strojov
Európska mocnosť sa obáva AI. Tretina verí, že im zoberie prácu v blízkej budúcnosti
Maličký ostrovný štát má problém, ktorý sa nedá zastaviť. Sopku zachvátili 30-metrové gejzíry lávy
Japonci prišli s prelomovým objavom: Budúcnosť ľudí s Downovým syndrómom sa dá zvrátiť
Ministerstvo investícií spúšťa novú výzvu pre digitalizáciu. Uchádzači si môžu siahnuť až na 2,2 milióna eur
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP