V snahe bojovať s celosvetovými emisiami (niektoré) vlády naplno podporujú prechod na elektromobilitu – sponzorujú nabíjacie stanice, ponúkajú dotácie na elektromobily a dokonca elektromobilom ponúkajú drobné úľavy.

Podľa globálnych dát od EV Volumes, na ktoré ako prvý upozornil portál CleanTechnica, tieto kroky fungujú a elektromobily predstavovali až 12 % všetkých predaných vozidiel za jún 2022.

Ide o nárast až o 65 % oproti číslam z júna minulého roku. O niečo pomalšie rástli predaje plug-in hybridov, ktoré z roka na rok zaznamenali nárast „len“ o 29 %. Plug-in hybridov sa však predáva viac ako áut výhradne na batérie a ich podiel na globálne registrovaných vozidlách predstavoval 16 %.

Jeden rekord za druhým

Ide o vôbec prvý mesiac, kedy elektromobily globálne dosiahli percentuálny podiel v predaji v podobe dvojciferného čísla. Tiež je dôležité spomenúť, že klasické hybridy, teda tie, ktoré sa nemusia nabíjať zo siete, už tretí mesiac za sebou klesajúcú.

Vyzerá to tak, že ľudia preferujú skok od spaľovacích áut rovno k plug-in hybridom alebo elektromobilom. Je to jeden zo signálov toho, že vrchol popularity už má tento typ pohonu za sebou.

Pri pohľade na tabuľku vyššie je jasné, že celosvetovo dominovala Tesla Model Y, ktorej sa podarilo dosiahnuť takmer 100 000 predaných kusov. Zároveň vieme, že v Európe sa dodávky Tesly Model Y začali v plnej miere len nedávno a je teda možné, že za týmto vysokým číslom stoja práve tisíce európskych zákazníkov, ktorí už niekoľko mesiacov čakali na svoj elektromobil čakali.

Najpredávanejšie elektromobily, ktoré kúpiš aj u nás

Celosvetovo sa nedá poprieť to, že za obrovskú časť predaných elektromobilov zodpovedali rôzne ázijské modely, ktoré u nás nie sú dostupné. Ak by sme sa pozreli na predaje výhradne tých modelov, ktoré u nás možno kúpiť, z pomedzi 15 najpredávanejších elektromobilov zostali len štyri.

Nie je vôbec prekvapivé, že v tejto štvorici zotrvávajú dva modely od Tesly, no niekoho môže potešiť, že sa tu nachádza aj model z ponuky nemeckého Volkswagenu, VW ID.4. Na štvrtom mieste potom zostáva už len vydarený Hyundai Ioniq 5.

Teslu „preskočil“ BYD, dáta však treba chápať správne 

Médiami tiež prebehli informácie, že Tesla bola zosadená zo svojho prvenstva čínskym výrobcom BYD. Išlo by tak o vôbec prvý raz od roku 2018, kedy niekto pre populárnu kalifornskú značku predstavoval takto blízku konkurenciu. Predaje automobilky BYD (aj BMW, VW a ďalších) v tabuľke však zahŕňajú aj plug-in hybridy, kým v prípade Tesly ide logicky len o čisté elektromobily.

BYD je tak väčším predajcom „elektrifikovaných“ modelov, no vzhľadom na diskusie o tom, či už sú svet a zákazníci jednotlivých značiek pripravení nadobro opustiť fosílne palivá, to ako ukazovateľ nedáva príliš relevantný pohľad.

Inak povedané, pri očistení o nie až tak revolučné plug-in hybridy je Tesla stále neohrozeným kráľom segmentu.

V prípade, že k elektromobilom pripočítame aj plug-in hybridy, navyše nájdeme medzi 10 najpredávanejšími výrobcami omnoho viac západných značiek. To ukazuje, že plug-in hybridy z globálneho hľadiska ešte nemôžeme ignorovať aj napriek tomu, že u nás ich popularita klesá.

Pre elektromobilistov ide o skvelé správy, pretože tieto predaje sú predzvesťou vylepšení v nabíjacích sieťach, väčšej ponuky modelov a lepšej dostupnosti pre tých, ktorí doteraz nenašli vhodný elektromobil v ich cenovej kategórii. Firmám aj vládam tieto dáta signalizujú, že aktuálny prístup funguje a že ľudia majú o prechod na elektrický pohon jednoznačne záujem.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú