Clarkson, Hammond a May žasli nad slovenskou raritou. Náš startup ponúka auto, aké nemá vo svete obdoby
Legendárne trio zo šou The Grand Tour (TGT) a pôvodne z Top Gearu zavítalo aj na Slovensko a počas natáčania novej časti pre Amazon Prime Video odskúšalo aj skutočnú slovenskú raritu. Vyrobil ju startup Patak Motors a svoje okolie zaujme nielen jedinečným vzhľadom.
Retro elektro
Zatiaľ jediný model startupu dostal názov Rodster a spája automobilový dizajn 30. rokov minulého storočia s modernými prvkami ako v technologickej, tak aj estetickej rovine. Rodster je tak z dizajnérskeho hľadiska istotou, keďže sa jedná o v podstate osvedčený vzhľad a ten z módy už nevyjde.
Na rozdiel od áut spred 2. svetovej vojny však Patak Motors sľubuje aj komfort a spoľahlivosť. Pre zabezpečenie čo najvyššieho pohodlia v kombinácii s malými rozmermi ponúka klimatizáciu, nastaviteľné sedadlá, odkladací priestor v prístrojovej doske, držiak na mobilný telefón a tiež 12 V zásuvku s výkonom 55 W – teda všetko, čo sa na malé mestské auto patrí.
Elektrická verzia 1st stage ponúka dojazd 100 km, maximálnu rýchlosť 130 km/h a bez akumulátora váži 400 kg. Startup však dodáva, že sa môžu výsledné parametre od udávaných líšiť kvôli neustálej snahe ich zlepšenia – dojazd teda môže ešte nejaké kilometre získať. Kompaktné rozmery 3360x1360x1395 mm tiež docielili, že s autom zaparkuješ aj na miestach pre motorky.
Ocenil ho aj Clarkson
Medzi nadšencami automobilov dobre známe trio sa pozrelo na verziu Rodsteru so spaľovacím benzínovým motorom, ktorá mú skutočne lahodný a jedinečný zvuk.
„Ako sa vyjadril samotný Jeremy Clarkson: “RODSTER je dizajnovo zaujímavý zo všetkých strán.“ Richarda Hammonda osobitne zaujali tzv. špajdľové kolesá, ktoré sú umiestnené mimo karosérie,“ píše v tlačovej správe Patak Motors. Chvála od pomerne kritického a náročného Clarksona je pritom pre tak mladý startup obzvlášť veľkým povzbudením. „V rozhovore s jeho dizajnérmi a konštruktérmi ocenili originálny dizajn, kompaktnú veľkosť a hlavne – odvahu slovenského výrobcu vystúpiť z radu a ponúknuť malé mestské vozidlo v nekonvenčnom dizajne,“ dodáva startup.
Zvládne aj dlhšie cesty
Patak Motors má v pláne uviesť na trh aj verziu s väčším akumulátorom s kapacitou 20 kWh (namiesto 10 kWh). Táto verzia poskytne dojazd 250 km, čo je postačujúce aj na dlhšie trasy do vzdialenejších miest. Na nabitie postačí jednoduchá domáca 230V zástrčka a 4 až 9 hodín času. Elektrické modely majú maximálnu rýchlosť 130 km/hod, zatiaľ čo model so spaľovacím motorom a automatickou prevodovkou dosahuje rýchlosť až 125 km/hod. Komfort jazdy zvyšuje nezávislé, trojuholníkové odpruženie a pohon zadných kolies.
Vďaka vodičskému oprávneniu B1 a zaradeniu do kategórie ťažkých štvorkoliek (trieda L7eA2), sa v niektorých krajinách môže Rodster riadiť už od 16 rokov. Vodiči takýchto áut však majú na takýchto trasách zásadnú nevýhodu z hľadiska bezpečnosti, keďže trhu, bohužiaľ, dominujú veľké autá triedy SUV. Okrem biednej efektivity áut SUV je zrážka s nimi pre menšie autá často katastrofálna – to je nanešťastie výsledok módy, ktorú SUVčka ovládli a stali sa extrémne populárnymi napriek obrovským nevýhodám.
Napriek rozmerom zaručuje Rodster čo najvyššiu bezpečnosť vďaka čo najdlhšej deformačnej zóne, bezpečnostným pásom a systému ABS. Ale práve autá ako Rodster od slovenského startupu Patak Motors sú azda tým najideálnejším kompromisom medzi pragmatizmom a emóciami. Startup navyše plánuje aj verziu so spaľovacím motorom na benzín, ktorá je zameraná skôr na nadšencov túžiacich po pôžitku z jazdy – udávaná priemerná spotreba je totiž na úrovni 5,6 l na 100 km, čo je porovnateľné s niektorými oveľa väčšími modernými autami.
Je už za rohom
So základným dizajnom započal Patak Motors koncom roku 2020 a v roku 2023 chce spustiť výrobu. Základná verzia má stáť 16 900 € s DPH, čo môže pôsobiť za dvojmiestne auto prehnane. Na druhej strane je ale nutné započítať aj extrémne nízke náklady na prevádzku a následne aj na servis, čím majiteľ zásadne ušetrí.
Kombinácia efektivity blížiacej sa k hromadnej doprave s pohodlím a pôžitkom osobnej dopravy tak nie je len ďalším autom, ale aj životným štýlom spojeným s minimalizmom a túžbou čo najväčšmi sa vzdialiť konzumnej spoločnosti bez toho, aby musel človek obetovať všetko pohodlie.
Zhrnutie cien
Cena benzínového modelu začína na 16 900 € a cena elektrického na 22 900 €. Patak Rodster si môžeľ rezervovať online už teraz na stránke výrobcu so strechou alebo bez nej v 5 výrazných farbách. Rezervačný poplatok je len 500 €.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Na Slovensku odštartovala nová TV stanica. Dá sa pozerať úplne zadarmo a je v HD kvalite
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
Prekvapivá krajina má obrovský záujem o slovenské zbrane. Štát rokuje o kúpe pokročilých systémov
STVR čelí kritike. Obľúbená relácia prišla o kľúčovú funkciu, náhrada ľudí naštvala
Poznáme ceny diaľničných známok pre rok 2026. Mnohých šoférov určite prekvapia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Päť potravín, ktoré ničia tvoj mozog: Lekárka odhalila, čo nikdy neje, preto zostáva mladá a plná energie
Mozgová hmla ťa oberá o schopnosť myslieť. Lekár odhalil štyri jednoduché riešenia
Dvojdňová opica nie je výmysel: Vedci odhalili prečo po tridsiatke trpíš dlhšie. Odporúčajú 4 metódy, ako jej predísť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP