Európska veľmoc hlási koniec veľkej podpory elektromobility, jeden druh „eko-áut“ vyradí úplne
Nemecko sa chystá zásadne znížiť dotácie na elektromobily a podporu plug-in hybridov dokonca čoskoro zruší úplne, informuje Automotive News Europe. Stopka pre hybridný elektricko-spaľovací pohon má prísť dokonca už v tomto roku, čo je skôr, než naznačovali pôvodné plány.
Už od budúceho roka
Plne akumulátorové elektromobily potom majú prísť až o tretinu vládnych dotácií počnúc od budúceho roka, píše Electrek. Momentálne príspevky vo výške 6 000 € sa tak znížia na 4 000 € a v roku 2024 a 2025 klesnú dokonca len na 3 000 €, teda celkovo o polovicu.
Kým dotácie pre plug-in hybridy úplne skončia už tento rok, úplný koniec príspevkov na plnohodnotné elektromobily by podľa toho, čo tvrdí The Driven, prísť po roku 2025. Ministerstvo argumentuje tým, že sa chce zamerať na podporu ekológie a plug-in hybridy viac podporu nepotrebujú, pretože sa už naštartoval trh.
Nesúhlasí s tým však VDA, lobby automobilovej výroby zastrešujúca 620 spoločností, podľa ktorej môže takéto rozhodnutie zásadne ohroziť navyšovanie predajov elektrických áut a ignoruje realitu nemeckých spotrebiteľov. Proti tomuto rozhodnutiu sa dokonca postavila aj nemecká Strana zelených, podľa ktorej prispievajú k dosiahnutiu klimatických cieľov aj plug-in hybridy.
Tie však časť odborníkov vôbec nevidí ako riešenie aktuálnej klimatickej krízy, keďže stále obsahujú aj tradičný spaľovací agregát a nikdy tak nebudú úplne bez emisií. Dobrým príkladom je napríklad Veľká Británia, ktorá chce predaje čistých spaľovákov zakázať už v roku 2030, no hybridy podobný osud čaká len o päť rokov neskôr, teda v roku 2035.
Problém pre spotrebiteľov aj ďalší problém
Ako ďalej dodáva Hildegard Muellererová z VDA, dotácie sú viazané ku dňu dodania automobilu. Pre spotrebiteľov tak vzniká nepríjemná situácia, keďže si kvôli aktuálnym dlhým čakacím dobám na elektromobily nemôžu byť istí, či im vláda dotáciu vôbec udelí, alebo budú nútení prichystať si o niekoľko tisíc eur viac.
„Musíme zatraktívniť prechod na tieto vozidlá tak veľmi, ako je to len možné a patrične ich dotovať,“ tvrdí Bernd Reuther, hovorca Slobodnej demokratickej strany Nemecka. Bolo to pritom práve Nemecko a Francúzsko, ktoré pred niekoľkými mesiacmi spustili obzvlášť štedré dotácie elektromobilov.
Tie v niektorých prípadoch spôsobili, že si mohol záujemca zaobstarať elektromobil úplne zadarmo. Vo Francúzsku mohli ľudia získať dotáciu vo výške až 12 000 €, v Nemecku 9 000 € a obzvlášť vtedy narástol záujem o elektrický Renault Zoe, hoci je podľa kontroverzných hodnotení najmenej bezpečným autom za posledných 10 rokov.
Na Slovensku zaostávajú
Medzitým sú u nás, na Slovensku, dotácie prakticky neexistujúce a zásadne tak zaostávame za množstvom iných európskych krajín. Koncom roka 2021 došlo k odloženiu druhého kola dotácií na elektromobily o ďalší rok, pričom to prvé sa konalo ešte v roku 2019 a skončilo neslávnym fiaskom, kedy sa rozchytali už po pár minútach.
Trh nezabije
Pravdou je, že trh elektrických a elektrifikovaných vozidiel už prešiel dostatočnou premenou a zrušenie dotácií ho nezničí, dôjde len k miernemu zbrzdeniu. Peniaze je navyše možné využiť na oveľa efektívnejšiu podporu, keďže elektromobily neznižujú emisie tak veľmi, ako by ekosystém potreboval.
Nie je navyše možné kompletne prejsť na elektrické vozidlá bez zásadnej zmeny infraštruktúry a absolútnemu prechodu na obnoviteľné zdroje. Či si nemecká vláda tento krok rozmyslí, alebo ho aplikuje v plnom znení, zatiaľ ostáva otázne. Vysoké dotácie na elektromobily majú aj v susednom Rakúsku.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla Cybertruck konečne prichádza do Európy. Má to ale háčik
Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
Posledná záchrana pred bankrotom. Slávneho výrobcu elektromobilov má odkúpiť veľká automobilka
Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
Väčší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a nižšia cena. Tesla má batériu, ktorá zmení elektromobily
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Efektivitou preráža strop. Postavili ničiteľa spaľovákov, ktorý rozprášil aj monopost F1
- Kritická situácia v Tesle. Musk začal hromadne vyhadzovať ľudí
- Tesla Cybertruck konečne prichádza do Európy. Má to ale háčik
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
-
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Efektivitou preráža strop. Postavili ničiteľa spaľovákov, ktorý rozprášil aj monopost F1
- Tesla Cybertruck konečne prichádza do Európy. Má to ale háčik
- Posledná záchrana pred bankrotom. Slávneho výrobcu elektromobilov má odkúpiť veľká automobilka
-
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Posledná záchrana pred bankrotom. Slávneho výrobcu elektromobilov má odkúpiť veľká automobilka
Známa továreň na hoaxy končí. Po 2 rokoch porušovania pravidiel mu zrušili kanál
Vedci prinášajú viacero prelomových objavov, týkajú sa žilnatiny listov aj Alzheimera
Vo vlakoch bude o niečo bezpečnejšie. ZSSK spustila nový projekt
iPhone už nie je tak populárny. Apple zaznamenal prepad predajov, chcú to zmeniť
O hlasovací preukaz v eurovoľbách možno požiadať aj cez aplikáciu Voľby.Digital
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené