Dve automobilové veľmoci sa snažia naštartovať svoju ekonomiku aj prostredníctvom štedrých dotácií na nákup elektromobilov. Tie sú v niektorých prípadoch až také štedré, že za kúpu nového elektrického auta nezaplatíš vôbec nič. Téme sa venoval portál Bloomberg.

Lepší čas na kúpu elektromobilu v niektorých krajinách tu ešte nebol. Štedré dotácie najmä v Nemecku a Francúzsku spôsobili, že predajcovia elektrických áut nestíhajú obsluhovať všetkých zákazníkov a až takto vysoký záujem o nové elektromobily ich absolútne zaskočil.

Nie je sa čomu diviť, napríklad vo Francúzsku môžeš získať kombináciou štátnej dotácie, zľavy od automobilky a šrotovného na staré auto odpočet až ohromných 12 000 €. Predaj najpopulárnejšieho elektromobilu v krajine, modelu Renault Zoe, sa tento rok až zdvojnásobil. V Nemecku sa následne vyšplhali štátne dotácie až na sumu 9000 € a predajcovia zaznamenali enormný záujem o lacný elektromobil od Renaultu.

Flickr

Počas 20 dní od sprístupnenia štedrej dotácie prejavilo o toto auto záujem celkovo 3000 Nemcov, pričom 300 z nich rovno podpísalo zmluvy. Štedrými dotáciami sa obe krajiny snažia opätovne naštartovať svoju ekonomiku, keďže počas pandémie koronavírusu sa záujem o autá prepadol približne o 50 %.

Zatiaľ čo vo Francúzsku sa podarilo zvýšiť dopyt na 1,2 %, Nemecko iba zmiernilo pokles na 32 %. Okrem snahy naštartovať ekonomiku pomáha podpora na nákup elektromobilov splniť aj záväzok Európskej únie na znižovanie emisií, informuje NewsABC.

Aj v týchto prípadoch však platí, že ak chceš získať lacný elektromobil prakticky zadarmo, musíš splniť niekoľko podmienok. Pre bežného spotrebiteľa je to takmer nemožné a autá zadarmo tak môžu získať zväčša iba firmy, ktoré ich budú využívať ako služobné vozidlá.

Renault

Bežný spotrebiteľ ale vie získať nové auto na lízing.. Ako príklad možno uviesť verziu, kedy si zákazník kúpi elektrický Smart EQ v Nemecku iba za 9,90 € mesačne.

Záujem o elektromobily je teda enormný, problém zrejme predstavuje iba ich vyššia cenovka oproti autám so spaľovacími motormi.

Aké sú vlastne dotácie v Nemecku?

Nemecká kancelárka už dávnejšie predstavila 130-miliardový balík pomoci nemeckým firmám a zamestnancom s jasným cieľom. Nemecko, ako jedna z kľúčových ekonomík EÚ, by sa mala z koronakrízy spamätať medzi prvými. Podľa agenúry Reuters sa Nemci okrem podpory vzdelávania či kultúrnych podujatí a mimovládnych organizácií zamerali aj na obnoviteľné zdroje energie a znižovanie emisií v automobilovom priemysle.

Pre elektrické autá s cenovkou pod 40 000 €, kam patria napríklad Opel Corsa-e, BMW i3 alebo Volkswagen ID.3, dostanú občania dotáciu vo výške 9000 €. Plug-in hybridy s rovnakou cenovkou dostanú o niečo nižšiu dotáciu 6750 €, no oproti autám so spaľovacím motorom je to stále veľa.

Nemecká vláda, pravdepodobne pod tlakom predajcov, ktorí nemajú v skladoch miesto, má v úmysle podporiť aj predaj spaľovákov. Na kúpu tohto vozidla dostanú Nemci dotáciu vo výške 2500 až 3000 €. Podiel novoregistrovaných elektromobilov za prvý kvartál roka 2020 výrazne stúpol.

Pošli nám TIP na článok



Elektromobilita