Extrémny elektromobil s dojazdom až 7000 km ohromil verejnosť. Má len jeden „zelený“ háčik
Najväčšia nevýhoda aktuálnych elektromobilov je asi každému jasná. Najčastejšie sa skloňuje limitovaný dojazd na jedno nabitie, ktorý sa výrobcovia snažia zvyšovať lepšou efektivitou pohonu, nižším aerodynamickým odporom alebo len jednoducho väčšími batériami.
Zaujímavý britský startup Fering a jeho extrémne expedičné vozidlo Pioneer ale podľa NewAtlas nedostatočný dojazd rieši veľmi netradičným riešením.
Problém batérií
Za nevýhodou elektromobilov je jednoduchá rovnica v podobe tzv. energetickej hustoty. Inak povedané, z 1 litra benzínu dnes podľa výskumov dokážeme získať až 34,6 megajoulov energie a bežné auto na tento liter prejde niekde okolo 14 km.
Elektromobil by s 1-kilogramovou batériou pravdepodobne neprešiel vôbec nikam, teoreticky totiž do takéhoto článku dokážeme vtlačiť len 0,3 MJ energie, teda asi 100-krát menej. Jednoducho elektromobil so slušným dojazdom má stále príliš ťažké batérie, ktoré by boli navyše príliš veľké.
Fering Pioneer si energiu nesie inak
Batériové články v tomto unikátnom expedičnom vozidle sú pomerne malé a vozidlo s nimi prejde len slabučkých 80 kilometrov. Pioneer si však pod kapotou nesie aj 74 kW trojvalec s objemom 0,8 litra, ktorý ale nie je žiadnym spôsobom spojený s nápravami. Namiesto toho funguje ako elektrický generátor, ktorý neustále dobíja spomínané batériové články.
Áno, je to elektromobil, ale nie, nejazdí s nulovými emisiami – to však neplatí ani pre bežné e-autá, ktoré nabíjame elektrinou z fosílnych elektrární, namiesto 100 % zeleného energetického mixu v krajine, že?
Emisie a spotreba je oveľa nižšia
Kľúčové sú v tomto prípade výsledky. Spotreba auta v prípade úplne vybitých batérií vraj dosahuje iba 5,6 litra na 100 kilometrov, môže byť ale aj oveľa nižšia, v závislosti od stupňa nabitia akumulátorov. To nie je vôbec márna hodnota, vzhľadom na to, že celý stroj váži až 1500 kilogramov (viac, ako bežný moderný hatchback).
Zaujímavejšia je informácia o celkovom dojazde, ktorý dosahuje až neuveriteľných 7000 kilometrov na jedno „natankovanie“.
NEPREHLIADNI:
Vybrali sme TOP 7 ojazdených elektromobilov v slovenských bazároch za menej ako 20 000 € + jeden bonus
Pre expedičný stroj s pohonom oboch náprav, 600 Nm krútiaceho momentu a maximálkou na úrovni 125 km/h perfektná hodnota. Startup Fering založil bývalý šef oddelenia pokročilých konceptov z automobilky McLaren, ktorá je každému fanúšikovi rýchlosti určite dobre známa. Vozidlo chcú vyrábať v druhej polovici 2022.
Nádej aj pre bežné automobily?
Pravdepodobne ti napadla otázka, či sa podobný koncept generátora dá využiť aj v bežných osobných autách, ktoré by mohli mohli vyzerať civilnejšie, byť ľahšie a ponúkať výrazne nižšiu spotrebu ako 5,6 litra na 100 km.
Dá, a pre automobilky nejde vôbec o nič nové. Najznámejším príkladom je nepochybne BMW i3, ktoré podobný benzínový generátor ponúkalo vo verziách označených ako „REx“, teda „Range Extender“. V prípade bavorskej automobilky malo riešenie najmä predlžovať dojazd.
Najsilnejšia verzia REx 120 Ah (toto číslo odkazuje na 120 Ah batériu) mala elektrický dojazd s nulovými emisiami na úrovni 203 km. Tlačidlom v kabíne ale vodič mohol nakopnúť benzínový generátor a pridať si tak ešte 119 km, čo je viac než 55 %. Druhá generácia BMW i3 ale generátor už nemá, výrobca ho neponúka vďaka väčším batériám, ktoré dojazd zvyšujú samé o sebe.
S podobným konceptom počíta aj nový Nissan Qashqai. Okrem benzínových a dieselových motorov ponúkne aj verziu e-POWER, ktorá podľa automobilky dostane 1,5-litrový motor na výrobu energie. Elektromotory potom obstarajú výkon až 140 kW.
Údaje o spotrebe paliva Nissan zatiaľ neuvádza, no spomenúť treba aj naozaj efektívne dopĺňanie energie. Namiesto nabíjania alebo rýchlonabíjania len skrátka natankuješ benzín na ktorejkoľvek čerpacej stanici.
Článok bol prvýkrát publikovaný v septembri 2021
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Revolúcia odštartovala. Spustili výrobu prelomovej batérie bez lítia
Na nabitie prejde iba 80 km. Česi testujú nový vlak na baterky
EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
Veľká sieť čerpacích staníc na Slovensku končí. Toto bude náhrada
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
- Efektivitou preráža strop. Postavili ničiteľa spaľovákov, ktorý rozprášil aj monopost F1
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Veľká sieť čerpacích staníc na Slovensku končí. Toto bude náhrada
- Tesla Cybertruck konečne prichádza do Európy. Má to ale háčik
-
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Efektivitou preráža strop. Postavili ničiteľa spaľovákov, ktorý rozprášil aj monopost F1
- Veľká sieť čerpacích staníc na Slovensku končí. Toto bude náhrada
- Tesla Cybertruck konečne prichádza do Európy. Má to ale háčik
- Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
-
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Posledná záchrana pred bankrotom. Slávneho výrobcu elektromobilov má odkúpiť veľká automobilka
Na budove fakulty záhradníctva SPU vznikla zelená strecha
Pád vetroňa v Martine podľa záchranárov neprežil zhruba 60-ročný muž
Leteckú nehodu v Martine vyšetruje polícia, začala trestné stíhanie
O2 pokrýva 5G sieťou už vyše 1200 lokalít na Slovensku
Masívny prepad giganta. Jeho čipy už takmer nikto nechce
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené