Osud prototypu Starship s označením SN16 sa zdal spečatený v momente, keď ho personál presunul na výstavnú plochu, na ktorej končia stroje bez perspektívy ďalšieho letu. Elon Musk však čoskoro prišiel s prekvapivou správou, informuje Interesting Engineering.

Prvý nadzvukový let prvej kolonizačnej rakety

Keďže sa spoločnosť intenzívne pripravuje na prvý orbitálny let prototypu SN20, zrušenie SN16 pôsobilo pochopiteľne rovnako, ako zrušenie opakovaného letu SN15 po jej úspešnom pristátí. Aj v jeho prípade totiž Musk tvrdil, že poletí znovu, čo sa samozrejme nikdy nestalo.

Prototyp SN16 presunuli k už osvedčenému SN15, pre orbitálny let je totiž v porovnaní s SN20 zastaralý. Ako však prostredníctvom Twitteru informoval Musk, pokúsia sa s ním o prvý nadzvukový let rakety Starship.

Ten možno mierne odsunie prvý orbitálny let ďalej do budúcnosti, spoločnosť sa ale oveľa lepšie pripraví na potenciálne riziká a problémy. Ako sa už ukázalo, druhý stupeň Starship zvláda rôzne dynamické zaťaženia a zložité manévre, ktorým je najmä prudké obrátenie počas pristávania.

SpaceX / Flickr

Nadzvuková rýchlosť je však opäť čosi nové a z technického hľadiska je lepšie si byť istý, než stratiť prototyp SN20 kvôli chybe, ktorú by odhalil práve takýto test. Starship chcú čoskoro využívať aj na vynášanie satelitov konštelácie Starlink, ktorá pokryje výkonným internetom celú planétu – naraz ich vynesie až 400.

Elon Musk sa však o ďalšie detaily nepodelil, rozplýval sa len nad fotografiou dvoch lodí Starship vedľa tiki baru.

Starbase medzitým rastie, najmä do výšky

Rakety nie sú jediné, ktoré v týchto končinách Texasu rastú. SpaceX pracuje na výstavbe obrovskej štartovacej rampy, ktorej železobetónová konštrukcia má po dokončení dosiahnuť približne 140 metrov.

Než sa operácie presunú na morské plošiny Phobos a Deimos, ktoré kozmická firma upravuje práve pre potreby projektu Starship, bude pre štarty slúžiť táto veža. Podľa špekulácií sa pomocou nej pokúsia aj o zachytávanie prvého stupňa do obrovských ramien tak, ako načrtol Musk.

Venture City / Youtube screenshot

V Starbase teda uvidíme čosi, o čo sa nikdy žiadna raketa nepokúsila. V prípade úspechu pôjde o ešte väčší prevrat, než klasické vertikálne pristávanie. Odpadá totiž potreba dodatočného spevnenia spodnej časti rakety a pristávacích nôh – na druhej strane je nutné konštrukčne spevniť jej hornú časť, kde sa nachádzajú mrežové plutvy.

Hlavnou výhodou ale je možnosť takmer okamžitého opakovaného letu – ramená dokážu presunúť zachytený prvý stupeň naspäť na štartovaciu rampu, kde môže opäť začať proces čerpania paliva a prípravy na let. Práve takáto fenomenálna efektivita je kľúčová  pre vynášanie paliva na obežnú dráhu pre orbitálne dočerpanie (pri ceste na Mars) alebo pre transport priamo na Zemi.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú