Singapurská spoločnosť HES Energy Systems pracuje na unikátnom vodíkovom lietadle, ktoré pomenovala Element One. Ako informuje portál Interesting Engineering, futuristické lietadlo má disponovať až štrnástimi vrtuľami.

Elektrické vs. vodíkové vozidlá – toto je aktuálne vo svete veľká téma, ktorá rozdeľuje ľudí na dva tábory. Zatiaľ čo niektorí sa pri elektromobiloch prikláňajú k batériovým autám, iní preferujú autá na vodík. Ekologické formy dopravy sa však neriešia iba na cestách, ale aj vo vzduchu.

Podľa správy Marketsand Markets sa odhaduje, že do roku 2030 bude mať trh s vodíkovými lietadlami hodnotu viac ako ako 6 miliárd eur, odborníci preto vidia v tejto technológii v spojitosti s leteckým priemyslom veľký potenciál.

HES Energy Systems

Vodíková lietadlá však nebudú lietať skôr ako ich niekto nevyvinie. Jednou takou spoločnosťou, ktorá na vodíkovom vrtuľovom lietadle pracuje, je singapurská firma HES Energy Systems.

Tiché lietadlo s nulovými emisiami

Okrem toho, že vodíková technológia je maximálne ekologická, prináša takáto forma pohonu aj ďalšie benefity. Vodíkové články vyrábajú elektrinu. V podstate sa tak jedná o elektricky poháňané lietadlá a už z elektromobilov je všeobecne známe, že sú veľmi tiché.

NEPREHLIADNI
Revolúcia leteckého priemyslu? Briti vyvíjajú futuristické lietadlo s „eko-pohonom“ aj batériami

Takéto vodíkové lietadlo by tak mohlo lietať aj na letiská, ktoré majú obmedzené prevádzkové hodiny, pretože sa nachádzajú v blízkosti obydlí. Na takéto letiská napríklad veľké prúdové lietadlá nemôžu lietať v nočných hodinách.

HES Energy Systems

Element One má pritom využívať ultraľahké vodíkové články, ktoré sú schopné dodávať viac ako 500 Wh/kg. HES Energy Systems bola skúpa na detailnejšie informácie, no na základe renderov môžeme vidieť, že lietadlo Element One disponuje až 14 vrtuľami a každá z nich je pripevnená k svojmu vodíkovému článku.

Malé lietadlo dokáže prepraviť maximálne 4 pasažierov, no na jednu nádrž zvládne preletieť aj 5 000 km. Nízky počet pasažierov, ktorý dokáže Element One prepraviť, je zámerný. Spoločnosť HES Energy Systems chce zo svojho lietadla vytvoriť skôr „letecký taxík“ než prostriedok hromadnej dopravy.

HES Energy Systems

„Dotankovanie“ má pritom trvať iba 10 minút. V lietadle Element One sa totiž majú vymieňať celé nádrže s vodíkom, ktoré sa dotankujú mimo konštrukcie lietadla. Aj materská spoločnosť HES Energy Systems, firma ISAE-SUPAERO, pracuje na vlastnom ekologickom lietadle, ktoré má byť navyše plne autonómne.

Pohon má taktiež zabezpečovať vodík a spoločnosť ISAE-SUPAERO chce v blízkej budúcnosti zvládnuť autonómny let cez južný Atlantik o dĺžke viac ako 3 000 km. Takéto „lietajúce taxíky“ by mohli úplne zmeniť budúcnosť prepravy na stredné vzdialenosti.

Okrem prácach na lietadle spoločnosť pracuje aj na službe „zdieľaných letov“, ktoré by fungovali podobne ako Uber či Bolt v automobilovej doprave. Už čoskoro si tak z Bratislavy do Košíc možno budeš môcť okrem lístka na autobus alebo vlak objednať aj vlastné ekologické lietadlo.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú