Batérie si vybrali svoju daň. Najžiadanejší kov 21. storočia premieňa africkú krajinu na peklo
Kobalt sa pomaly stáva najvzácnejším kovom 21. storočia. Všetky moderné technológie sú závislé práve na tomto feromagnetickom, húževnatom a tvrdom prvku s protónovým číslom 27. Hoci kobalt sa pred rokmi stal ústrednou postavou celého priemyslu, smartfóny ovplyvnili jeho ťažbu a časom jeho cena rapídne klesla.
Všadeprítomný kobalt
Všetky moderné smartfóny, elektromobily, notebooky a iné zariadenia obsahujú lítium-iónové batérie, pri ktorých výrobe sa využíva kobalt. S neustálym rastom dopytu po elektrických automobiloch rastie tiež dopyt po tomto pomerne vzácnom prvku. Ťažba kobaltu sa pre Konžskú demokratickú republiku stáva problémom s katastrofickými následkami. Na tému upozornil portál NewYorker a Futurism.
Ako sa píše na webe JetsetTimes, pod Kongom leží až 3,4 milióna ton kobaltu, čo predstavuje takmer polovicu celosvetových zásob tohto prvku. I keď väčšina kobaltu z Konga je ťažená v obrovských priemyselných oblastiach s patričným vybavením, v poslednom desaťročí sa státisíce obyvateľov presunulo do predtým odľahlej oblasti Kolwezi, kde na vlastnú päsť ťaží kobalt.
Práve tu jeden muž pri kopaní jamy, ktorá pôvodne mala slúžiť ako jama pre novú toaletu, v roku 2014 narazil v hĺbke asi 2,5 metra na akúsi tyrkysovú skalu. Neskôr sa ukázalo, že sa jedná o hrubú vrstvu heterogenitu, vzácneho minerálu, ktorý sa dá premeniť na kobalt.
Podľa dostupných informácií až 70 % kobaltu sa vyrába v Kongu a aj keď väčšina kobaltu je ťažená a spracovávaná obrovských priemyselných zariadeniach, približne 30 % ťažby je vykonávanej úplne neregulovanými „remeselnými baníkmi“. Tí na vlastnú päsť kopú hlboké jamy a tunely, častokrát bez akýchkoľvek podpier a iných bezpečnostných prvkov, v ktorých sa snažia objaviť „novodobé zlato“.
Ťažba baníkom nevynáša adekvátnu sumu
Mnohí však zisťujú, že ťažba kobaltu nepatrí medzi činnosti, ktoré ich vytrhnú z chudoby, navyše množstvo baníkov prichádza vďaka toxickým účinkom kovu a nedostatočným bezpečnostným opatreniam o život.
Jeden z baníkov pre portál NewYorker uviedol, že napriek stále rastúcej cene kobaltu, má problém si zaplatiť nájom vo výške 25 dolárov. Čo sa týka ceny kobaltu, od roku 2016 do roku 2018 stúpla z približne 23 000 € až na 81 000 € za tonu.
Po rapídnom raste však predajná cena za tonu prudko klesla, čo malo súvis priamo aj s cenami medi a niklu. Týmto udalostiam malo predchádzať zhromažďovanie zásob kobaltu v Afrike a Ázii, kde investori dúfali, že sa im podarí zraziť vysokú trhovú cenu, čo sa nakoniec aj stalo, no až po tom, čo si uvedomili, že ľudia nie sú takí „lační“ po elektromobiloch, ako sa zdalo.
Práve tieto produkty, spolu so smartfónmi, sa starajú o veľkú spotrebu batérií, v ktorých sa spomínaný kobalt nachádza. Viac o prepade ceny kobaltu nájdeš v tomto detailne spracovanom článku.
Ceny v roku 2019 sa zastavili na úrovni necelých 27 500 € za tonu a podľa LME majú odvtedy stúpajúcu tendenciu, pričom cena za jednu tonu sa v súčasnosti pohybuje na úrovni necelých 35 000 €.
Detská práca i žaloby technologických gigantov
Ďalším veľkým problémom, ktorý je už mnoho rokov omieľaný aj v celosvetových médiách, je detská práca. Medzi baníkmi sa totiž nachádzajú aj tisíce detí a detských otrokov, ktoré si ani nevedia spomenúť, kedy naposledy si mohli dovoliť kúpiť jedlo. Hlad sa v tomto prípade potláča drogami a omamnými látkami, ktoré podľa slov vyššie zmieňovaného baníka predstavujú nemalý problém.
Väčšina baní v južnej časti Konga bola odkúpená veľkými čínskymi spoločnosťami, ktoré zaviedli na tieto miesta mnohé bezpečnostné predpisy. Avšak narastajúce znečistenie spôsobené ťažbou aj naďalej spôsobuje toxicitu jazier a pôdy. Tehotné ženy sú dokonca nútené držať sa ďaleko od týchto miest, a od hlavy až po päty ozbrojení vojaci strážia, aby si baníci neukradli nič z kobaltu pre seba.
Na krajinu postihnutú etnickými konfliktmi, chudobou, vysokou korupciou, šírením eboly a iných život ohrozujúcich chorôb je problematika ťažby kobaltu len ďalším pomyselným klincom do rakvy.
Uvedomujú si to aj mnohé organizácie pre ľudské práva, ktoré v roku 2019 pomohli 13 konžským rodinám zažalovať najväčšie technologické svetové spoločnosti ako Microsoft, Dell, Apple či Tesla. Tie mali byť zodpovedné za ťažké a v niektorých prípadoch smrteľné zranenia detí pri ťažbe kobaltu.
Aj z týchto dôvod sa možno Tesla minulý rok zaviazala, že v niektorých svojich elektromobiloch použije lítium-železo-fosfátové batérie, ktoré neobsahujú kobalt. Doposiaľ však nie je známe, v akej miere sa tieto batériu budú využívať.
Ukončenie „remeselnej ťažby“ v Konžskej demokratickej republike sa teda čoskoro nedočkáme, ostáva nám len dúfať, že podmienky v tomto regióne sa postupne budú zlepšovať.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
Obľúbený stavebný materiál je minulosť. Našli až 19 náhrad, ktoré majú prekvapivé výhody
Mobily a počítače sa opravia samé. Našli nový materiál, ktorý môže zmeniť svet
Vedcom z novej simulácie padla sánka. Toto sa dialo vo vesmíre len pár nanosekúnd po Veľkom tresku
Fyzici sa ukrutne mýlili, našli skutočného sochára celého vesmíru
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
40 % prípadom demencie vieme predísť. Vedci odhalili nečakaný spúšťač, o ktorom nik netušil
Medveď na západnom Slovensku: Poľovníci ho spozorovali pri známom pamätníku
Tajomné dotácie za 780-tisíc eur: Fond na podporu umenia obdržal podozrivé žiadosti z ministerstva
Tento nápoj pije takmer každý Slovák. Môže predĺžiť život až o tretinu, ukazuje nová štúdia
Známa speváčka oznámila, že má rakovinu: „Vrátim sa s novými prsiami a hudbou“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Na Maybach rovno zabudni. Čínska beštia má 1330 km dojazd a ešte šialenejšie eso v rukáve
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Na Maybach rovno zabudni. Čínska beštia má 1330 km dojazd a ešte šialenejšie eso v rukáve
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
SPP má plán na zimu. Plyn nebude chýbať ani počas krízy
Jadrová energia pre AI. Meta uzatvára zásadnú dohodu na 20 rokov
Európske automobilky bojujú o prežitie. Čína a clá ich dusia
Airbus je v hre o gigantickú zákazku. Čína uvažuje o nákupe až 500 lietadiel
Pokles o tisíce áut a hromadné prepúšťanie. Volvo má za sebou náročný mesiac
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
40 % prípadom demencie vieme predísť. Vedci odhalili nečakaný spúšťač, o ktorom nik netušil
Medveď na západnom Slovensku: Poľovníci ho spozorovali pri známom pamätníku
Tajomné dotácie za 780-tisíc eur: Fond na podporu umenia obdržal podozrivé žiadosti z ministerstva
Tento nápoj pije takmer každý Slovák. Môže predĺžiť život až o tretinu, ukazuje nová štúdia
Známa speváčka oznámila, že má rakovinu: „Vrátim sa s novými prsiami a hudbou“
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené