Batérie si vybrali svoju daň. Najžiadanejší kov 21. storočia premieňa africkú krajinu na peklo
Kobalt sa pomaly stáva najvzácnejším kovom 21. storočia. Všetky moderné technológie sú závislé práve na tomto feromagnetickom, húževnatom a tvrdom prvku s protónovým číslom 27. Hoci kobalt sa pred rokmi stal ústrednou postavou celého priemyslu, smartfóny ovplyvnili jeho ťažbu a časom jeho cena rapídne klesla.
Všadeprítomný kobalt
Všetky moderné smartfóny, elektromobily, notebooky a iné zariadenia obsahujú lítium-iónové batérie, pri ktorých výrobe sa využíva kobalt. S neustálym rastom dopytu po elektrických automobiloch rastie tiež dopyt po tomto pomerne vzácnom prvku. Ťažba kobaltu sa pre Konžskú demokratickú republiku stáva problémom s katastrofickými následkami. Na tému upozornil portál NewYorker a Futurism.
Ako sa píše na webe JetsetTimes, pod Kongom leží až 3,4 milióna ton kobaltu, čo predstavuje takmer polovicu celosvetových zásob tohto prvku. I keď väčšina kobaltu z Konga je ťažená v obrovských priemyselných oblastiach s patričným vybavením, v poslednom desaťročí sa státisíce obyvateľov presunulo do predtým odľahlej oblasti Kolwezi, kde na vlastnú päsť ťaží kobalt.
Práve tu jeden muž pri kopaní jamy, ktorá pôvodne mala slúžiť ako jama pre novú toaletu, v roku 2014 narazil v hĺbke asi 2,5 metra na akúsi tyrkysovú skalu. Neskôr sa ukázalo, že sa jedná o hrubú vrstvu heterogenitu, vzácneho minerálu, ktorý sa dá premeniť na kobalt.
Podľa dostupných informácií až 70 % kobaltu sa vyrába v Kongu a aj keď väčšina kobaltu je ťažená a spracovávaná obrovských priemyselných zariadeniach, približne 30 % ťažby je vykonávanej úplne neregulovanými „remeselnými baníkmi“. Tí na vlastnú päsť kopú hlboké jamy a tunely, častokrát bez akýchkoľvek podpier a iných bezpečnostných prvkov, v ktorých sa snažia objaviť „novodobé zlato“.
Ťažba baníkom nevynáša adekvátnu sumu
Mnohí však zisťujú, že ťažba kobaltu nepatrí medzi činnosti, ktoré ich vytrhnú z chudoby, navyše množstvo baníkov prichádza vďaka toxickým účinkom kovu a nedostatočným bezpečnostným opatreniam o život.
Jeden z baníkov pre portál NewYorker uviedol, že napriek stále rastúcej cene kobaltu, má problém si zaplatiť nájom vo výške 25 dolárov. Čo sa týka ceny kobaltu, od roku 2016 do roku 2018 stúpla z približne 23 000 € až na 81 000 € za tonu.
Po rapídnom raste však predajná cena za tonu prudko klesla, čo malo súvis priamo aj s cenami medi a niklu. Týmto udalostiam malo predchádzať zhromažďovanie zásob kobaltu v Afrike a Ázii, kde investori dúfali, že sa im podarí zraziť vysokú trhovú cenu, čo sa nakoniec aj stalo, no až po tom, čo si uvedomili, že ľudia nie sú takí „lační“ po elektromobiloch, ako sa zdalo.
Práve tieto produkty, spolu so smartfónmi, sa starajú o veľkú spotrebu batérií, v ktorých sa spomínaný kobalt nachádza. Viac o prepade ceny kobaltu nájdeš v tomto detailne spracovanom článku.
Ceny v roku 2019 sa zastavili na úrovni necelých 27 500 € za tonu a podľa LME majú odvtedy stúpajúcu tendenciu, pričom cena za jednu tonu sa v súčasnosti pohybuje na úrovni necelých 35 000 €.
Detská práca i žaloby technologických gigantov
Ďalším veľkým problémom, ktorý je už mnoho rokov omieľaný aj v celosvetových médiách, je detská práca. Medzi baníkmi sa totiž nachádzajú aj tisíce detí a detských otrokov, ktoré si ani nevedia spomenúť, kedy naposledy si mohli dovoliť kúpiť jedlo. Hlad sa v tomto prípade potláča drogami a omamnými látkami, ktoré podľa slov vyššie zmieňovaného baníka predstavujú nemalý problém.
Väčšina baní v južnej časti Konga bola odkúpená veľkými čínskymi spoločnosťami, ktoré zaviedli na tieto miesta mnohé bezpečnostné predpisy. Avšak narastajúce znečistenie spôsobené ťažbou aj naďalej spôsobuje toxicitu jazier a pôdy. Tehotné ženy sú dokonca nútené držať sa ďaleko od týchto miest, a od hlavy až po päty ozbrojení vojaci strážia, aby si baníci neukradli nič z kobaltu pre seba.
Na krajinu postihnutú etnickými konfliktmi, chudobou, vysokou korupciou, šírením eboly a iných život ohrozujúcich chorôb je problematika ťažby kobaltu len ďalším pomyselným klincom do rakvy.
Uvedomujú si to aj mnohé organizácie pre ľudské práva, ktoré v roku 2019 pomohli 13 konžským rodinám zažalovať najväčšie technologické svetové spoločnosti ako Microsoft, Dell, Apple či Tesla. Tie mali byť zodpovedné za ťažké a v niektorých prípadoch smrteľné zranenia detí pri ťažbe kobaltu.
Aj z týchto dôvod sa možno Tesla minulý rok zaviazala, že v niektorých svojich elektromobiloch použije lítium-železo-fosfátové batérie, ktoré neobsahujú kobalt. Doposiaľ však nie je známe, v akej miere sa tieto batériu budú využívať.
Ukončenie „remeselnej ťažby“ v Konžskej demokratickej republike sa teda čoskoro nedočkáme, ostáva nám len dúfať, že podmienky v tomto regióne sa postupne budú zlepšovať.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slováci uvidia kuriózne vesmírne divadlo. Už o pár dní sa na oblohe zjaví „smajlík“
Japonci spustia „neobmedzený” zdroj energie. Z 1 gramu paliva jej vyrobí toľko, čo 8 ton ropy
Zem je zachránená. Odborníci našli konečné riešenie na klimatickú krízu, máme ho „pod nosom"
Vedcom sa podaril zázrak. Po sto rokoch objavili na dne oceánu unikátneho tvora
Využíva elektrinu ako nástroj prežitia. Vedci objavili jedinečný strom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Novú povinnosť obrátili na výhodu: Skupina živnostníkov nezaplatí ani euro na transakčnej dani
Zásadná zmena v nakupovaní: Zaužívaná vec má íst po 50 rokoch „do dôchodku“. Nastúpi nová technológia
Bezos predal svoje sídlo s prístavom a bambusovým hájom. Vytvoril nový rekord v predaji nehnuteľnosti
Putin chce zničiť západ: „Urobí to v troch krokoch, šanca na vojnu medzi Ruskom a NATO je vysoká,“ tvrdí historik
NAJNOVŠÍ PRIESKUM: Voliči Progresívneho Slovenska prechádzajú k Matovičovi. Do parlamentu by sa dostalo 7 strán
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
Základný fyzikálny princíp môže vyriešiť energetickú krízu. Vedci premenili dážď na elektrinu
Gates o budúcnosti práce: AI vyrieši krízu, ktorú roky nikto nevedel zvládnuť
Zákaz sa nekoná. EÚ sa bojí prázdnych zásobníkov a ostáva pri ruskom plyne
Svetové laboratóriá čelia výzve. Musia ochrániť kľúčové genetické dáta pred kyberútokmi
OpenAI predstavilo nový model, ktorý láka na polovičné ceny. Ľudom testuje trpezlivosť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Novú povinnosť obrátili na výhodu: Skupina živnostníkov nezaplatí ani euro na transakčnej dani
Zásadná zmena v nakupovaní: Zaužívaná vec má íst po 50 rokoch „do dôchodku“. Nastúpi nová technológia
Bezos predal svoje sídlo s prístavom a bambusovým hájom. Vytvoril nový rekord v predaji nehnuteľnosti
Putin chce zničiť západ: „Urobí to v troch krokoch, šanca na vojnu medzi Ruskom a NATO je vysoká,“ tvrdí historik
NAJNOVŠÍ PRIESKUM: Voliči Progresívneho Slovenska prechádzajú k Matovičovi. Do parlamentu by sa dostalo 7 strán
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené