Záchrana spaľovákov: Nemecká automobilka vyrába palivo, ktoré je rovnako ekologické ako elektromobil
Všetky svetové automobilky v posledných rokoch riešia otázku ekológie a znižovania emisií, niektoré sa vybrali cestou elektromobility, iné cestou vodíkových áut. Ako upozornil portál Motor1, Porsche ale plánuje zachrániť aj klasické spaľovacie motory, vyvíja syntetické palivo eFuel, ktoré je rovnako ekologické ako jazda na elektrinu.
Začínalo sa zdať, že klasické spaľovacie motory to majú spočítané a nevyhnutne ich nahradí iná forma pohonu, či už tá čisto elektrická, alebo vodíková. Nemecká automobilka Porsche ale prichádza s možným riešením, ako zachovať spaľovacie motory a ako dokonca udržať na cestách už existujúce vozidlá.
Viceprezident Porsche, doktor Frank Walliser pre magazín Evo uviedol, že ich automobilka pracuje na syntetickom palive, ktoré by mohlo spaľovacie motory udržať pri živote ďalšie dekády. Palivo nesie pomenovanie eFuel a jeho spaľovanie je podľa Wallisera rovnako čisté, ako jazda elektromobilom.
Toto syntetické palivo neobsahuje žiadne vedľajšie produkty a jeho spaľovanie produkuje menej oxidov dusíka, než štandardné palivá. Ak by vozidlá jazdili iba na palivo eFuel, produkcia CO2 by sa automobilke znížila až o 85 %. Automobil by počas svojho životného cyklu vyprodukoval toľko oxidu uhličitého, ako vyprodukuje pri výrobe a jazde štandardný elektromobil.

Najväčšou výhodou je, že na spaľovanie nového syntetického paliva eFuel by motor nepotreboval žiadne špeciálne úpravy, všetky súčasné rady Porsche by tak zaručene dokázali jazdiť na tento nový druh paliva. Podľa všetkého to dokážu aj vozidlá iných automobiliek.
Rozsiahlejšie testovanie paliva v praxi začne Porsche už budúci rok, teraz je však príliš skoro tvrdiť, či je to cesta správna, alebo to skončí len ako nevydarený experiment. Prekážok pri výrobe a používaní môže byť hneď niekoľko a tou najzásadnejšou je zrejme cena. Ak bude výroba príliš nákladná, eFuel sa zrejme do reálnej prevádzky nikdy nedostane.
Elektromobilita bude hrať prím
Ako ale píše aj portál Futurism, do roku 2023 by sa mali rapídne znížiť hlavne ceny batérií, ktoré sú aktuálne najdrahším „špásom“ pri stavbe elektromobilu. Do dvoch až troch rokov by sme sa mali dostať na cenu okolo 80 € za 1 kWh kapacity batérie, čím by sa ceny elektromobilov mali dostať na úroveň spaľovákov.
Do súboja však treba zarátať aj vodík, pri ktorom nám v rozhovore Pavol Šutor, predseda Technologického inštitútu obnoviteľných zdrojov energie, povedal nasledovné: „Predpokladá sa zásadné zníženie cien vodíka vo výrobe až na úroveň 1-2 €/kg v horizonte 4-5 rokov, čo je cena, ktorá konkuruje aj zemnému plynu.

Myslím si, že keď sa trh s ekologickými automobilmi stabilizuje, tak budú ceny tankovania na 1 km pre jednotlivé alternatívy porovnateľné.“
Záujem Slovákov o elektrické autá nespochybniteľne rastie. V minulom roku sa podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu SR pre kúpu takéhoto automobilu rozhodlo 918 z nich.
Rok predtým sa predalo iba 165 elektromobilov. Podiel tohto typu áut na celkovom predaji je však aj napriek tomu zanedbateľný a stúpa v porovnaní s ostatnými krajinami pomaly. V roku 2019 dosahoval 0,16 % a vlani 1,2 %. Ak sa bavíme čisto len o dostupnosti lacných elektromobilov, neprehliadni náš výber aktuálne najlacnejších elektrických áut dostupných pre Slovákov.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou

Špinavé nákladiaky skončili. Obľúbená automobilka predstavila ohromné vozidlo

Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8x4 s ultimátnym pohonom

Revolúcia v doprave môže začať. Musk potvrdil testovanie špeciálnych dopravných prostriedkov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
