Facebook je dokonalým nástrojom na rýchle šírenie správ. V záplave rôznych noviniek sa často mnohí používatelia môžu stretávať aj s podvodnými súťažami, ktorým sa na tejto sociálnej sieti darí klamať ľudí už dlhé roky. Zatiaľ čo niektoré chcú ľudí obrať o peniaze, iné zasa len naháňajú fanúšikov. Prečo?

Zaiste sa už takmer každý používateľ Facebooku stretol s množstvom súťaží, ktoré sľubovali výhry rôzneho druhu, od elektroniky, cez darčekové poukazy, až po rôzne zážitky, či dokonca aj autá a domy. Nie je súťaž ako súťaž a na tejto sociálnej sieti to platí dvojnásobne.

Niektoré stránky sa vydávajú za známe firmy, aby oklamali ľudí a nalákali ich do svojich falošných súťaží. Iné sľubujú prehnane drahé výhry, ktoré vzbudia na nástenke ľudí veľkú pozornosť a rázom sa napríklad do súťaže o nábytok alebo ekologický dom zapájajú tisíce alebo desaťtisíce Slovákov. Výsledok? Súťaž zo stránky záhadne zmizne a výherca v tom lepšom prípade nikdy nebude vyžrebovaný.

V horšom prípade začnú stránky náhodne kontaktovať ľudí, ktorí na falošnú súťaž reagovali, a vypýtajú si od nich najčastejšie čísla kreditných kariet, čo môžu zneužiť vo svoj prospech a nič netušiacich súťažiach okradnúť. Čo však majú za lubom stránky, ktoré si svojimi podvodnými ponukami iba získavajú fanúšikov? Dôvod je prostý.

Zväčša tisíce fanúšikov, ktoré si stránka získa práve falošnými súťažami, sa môžu nevedomky stať fanúšikmi rovnakej stránky, no pod iným názvom, prípadne začne stránka využívať fanúšikovskú základňu k tomu, aby propagovala rôzne produkty, služby alebo obsah na internete.

Podvodné stránky zneužívajú fanúšikov, ktorých prilákali falošnými súťažami

Dokonalým príkladom takéhoto konania sú napríklad podvodné stránky Mall Extra alebo Nature Future Slovakia. Na ich falošné súťaže sme upozornili ešte dávnejšie. V prípade podvodnej stránky Mall Extra sa objavovali súťaže o elektroniku či zariadenia do domácností ako napríklad umývačku riadu. Stránka Nature Future Slovakia predtým zdieľala falošnú súťaž o záhradný dom.

Ako sa dalo očakávať, ani v jednom z týchto prípadov nebol výherca vymenovaný, súťaže krátko po ich vyhlásení záhadne zmizli, no medzitým si stránky stihli získať tisíce sledujúcich. Stránka Nature Future Slovakia takýmto spôsobom získala až vyše 32 000 fanúšikov a takmer 34 000 sledujúcich. Získať takýto počet fanúšikov však obyčajne trvá aj niekoľko mesiacov či dokonca rokov.

Táto stránka to zvládla len od 9. januára 2021. Rovnakým príkladom je aj Mall Extra, ktorý si od 5. januára 2021 získal tisíce fanúšikov. Tu je však počet ľudí o čosi menší a doteraz si stránka získala vyše 6 000 fanúšikov a sledovateľov. Mnohí sa môžu preto opýtať, prečo fungujú aj naďalej, keď falošné súťaže odstránili?

Obe tieto stránky totiž stavili na rovnakú stratégiu. Spočiatku si získali veľký počet sledovateľov, neskôr od falošných súťaží upustili a začali zdieľať články z internetu. Takýmto spôsobom sa zdieľaný obsah dostane k omnoho väčšiemu počtu ľudí, čím si stránky chcú zaistiť väčší dosah. Ľuďom tak začali podstrkovať príspevky, o ktoré pôvodne vôbec nestáli.

V tomto príklade však uvádzame len 2 takéto názorné ukážky toho, ako môžu fungovať stránky zdieľajúce falošné súťaže. Počet takýchto stránok môže byť oveľa väčší. Rázom sa tak miesto falošných súťaží o hodnotné výhry začali na týchto stránkach objavovať príspevky s článkami z iných stránok.

Zobraziť celú galériu (3)
Freepik (Úprava redakcie)

Mall Extra začal zdieľať články zo stránky Ovely.online, ktorá publikuje príspevky s receptami. Nature Future Slovakia zasa zdieľa príspevky stránky iFunny.eu, na ktorú sa čitateľ dostane po presmerovaní z odkazu webu SvetoveNovinky1.eu. Tento web vydáva články na pobavenie, zo šoubiznisu, recepty, ale aj články o zdraví.

Problémom však nie sú samotné weby a ich zdieľané články, ale spôsob, akým stránky na Facebooku klamú svojich fanúšikov. Ľudí najprv nalákajú na vidinu cennej výhry a neskôr im podstrkujú iný obsah. Nemusí sa to týkať výlučne zdieľania článkov z internetu.

S množstvom fanúšikov rastie aj dosah príspevkov

Podvodná stránka sa môže premenovať a tisíce sledovateľov sa tak stanú fanúšikmi napríklad nejakého politika, e-shopu alebo firmy, o ktorej predtým ani nepočuli. Tá si však takýmto klamlivým spôsobom zaistila množstvo fanúšikov a veľký dosah príspevkov. Aj nevinná reakcia na obyčajnú súťaž o nejaký produkt tak môže spôsobiť, že sa niekto stane nevedomky podporovateľom stránky, ktorú by v inom prípade nesledoval.

Mnohí ľudia môžu mať stále problém s odhalením falošných súťaží, no na to stačí len krátka chvíľa a trochu obozretnosti. Človek nemusí byť žiaden expert, aby zistil, že súťaž o ekologický alebo záhradný dom, či najnovší model automobilu, bude s najväčšou pravdepodobnosťou podvrh. Ako rozpoznať takéto súťaže a stránky, ktoré ich zdieľajú? Prinášame ti pár tipov.

Znaky podvodnej súťaže:

  • Stránka, ktorá vyhlásila súťaž, bola založená nedávno a nie je overená
  • Stránka sa môže vydávať za známu spoločnosť a zneužívať jej obchodný názov
  • Súťaž nemá vlastný štatút (oficiálne vyhlásené súťaže musia mať vlastný štatút, v ktorom sú jednoznačne určené podmienky súťaže)
  • Fotografie a obrázky v podvodnej súťaži pochádzajú z iných zdrojov, sú kradnuté
  • Stránke chýbajú kontaktné informácie, adresa webu
  • Súťaž vyžaduje zdieľanie statusu (Facebook pri súťažiach zakazuje zdieľanie statusu ako podmienku súťaže)
  • Súťaž obsahuje príliš drahú výhru (obvykle nové auto, dom, elektroniku či podobné produkty)

Nemenej dôležitým znakom podvodnej súťaže je, že od ľudí žiada zdieľanie príspevku na nástenke. Tým však porušuje pravidlá samotného Facebooku, ktorý v zásadách zakazuje takýto spôsob propagácie súťažných príspevkov.

Na správu propagačných akcií sa nesmú používať osobné časové osi a spojenia s priateľmi (nepovoľuje sa napríklad: „zúčastnite sa zdieľaním na svojej časovej osi“, „zdieľajte na časových osiach svojich priateľov, aby sa zvýšil počet účastníkov“ alebo „zúčastnite sa tak, že označíte svojich priateľov v tomto príspevku“),“ uvádza Facebook vo svojich pravidlách.

Overené stránky známych spoločností alebo služieb takýto spôsob šírenia súťaží nevyužívajú. Pokiaľ teda natrafíš na súťaž, ktorá pre nejakú väčšiu šancu na výhru vyžaduje zdieľanie príspevku na tvojej nástenke, s vysokou pravdepodobnosťou ide o podvrh a výherca nikdy nebude vyhlásený.

 

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú