Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Na sociálnej sieti Facebook sa šíri ďalšia falošná súťaž od stránky s názvom podobným známemu internetovému obchodu Mall. Tentokrát zdieľa súťaž o malú umývačku riadku, predošlú súťaž o smartfón, vyhlásenú prednedávnom, už odstránila. Najnovšie propaguje táto stránka na Facebooku v súťaži o domáci spotrebič ďalšiu pochybnú stránku, ktorá rozdáva fľaše s dizajnom od iného slovenského e-shopu.

Podvodné súťaže na najväčšej sociálnej sieti naďalej neutíchajú. Doteraz sme sa mohli stretnúť s mnohými absurdnými súťažami, ktoré Slovákom sľubovali nové auto, ekologický či záhradný dom len za lajky, zdieľania a označovanie priateľov.

Na správu propagačných akcií sa nesmú používať osobné časové osi a spojenia s priateľmi (nepovoľuje sa napríklad: „zúčastnite sa zdieľaním na svojej časovej osi“, „zdieľajte na časových osiach svojich priateľov, aby sa zvýšil počet účastníkov“ alebo „zúčastnite sa tak, že označíte svojich priateľov v tomto príspevku“),“ uvádza Facebook vo svojich pravidlách.

Hoci Facebook vo svojich pravidlách zakazuje využívanie „zdieľania“ pri súťažiach, mnohé podvodné stránky to vo svojich príspevkov stále s obľubou využívajú.

Na Facebooku úraduje ďalšia podvodná súťaž

Aj toto je teda jeden zo znakov, ako rozpoznať na tejto sociálnej sieti falošnú súťaž, ktorá sľubuje výhercom zaujímavé produkty či služby výmenou za zdieľania. Rovnaký prístup využíva najnovšie aj stránka Mall extra, ktorá nemá nič spoločné s oficiálnym internetovým obchodom Mall.sk, no kvôli názvu môžu niektorí ľudia nadobudnúť dojem, že sa jedná o pridruženú stránku.

Táto pochybná stránka bola založená len prednedávnom, konkrétne 5. januára 2021 a doteraz zdieľala na svojom profile aj súťaž o smartfón. Výherca sa svojej výhry s vysokou pravdepodobnosťou nedočkal, súťaž bola odstránená. Pred niekoľkými hodinami ju ale vystriedala ďalšia súťaž o malú umývačku riadu.

Tentokrát však nie je súťaž podmienená reakciami na príspevok, ale lajkom na stránku a zdieľaním do skupín, čo má podľa popisu zvýšiť šance na údajnú výhru. Tým však stránka porušuje vyššie spomenuté pravidlo Facebooku.

Ľudí sa tiež snaží ubezpečiť, že nevyžaduje žiadne registrácie ani osobné údaje. Ani nemusí. V mnohých prípadoch sú takéto stránky zakladané len za účelom nahnania veľkého počtu sledovateľov a fanúšikov, neskôr sa môžu premenovať na inú stránku.

Doteraz si Mall extra získal vyše 3000 fanúšikov a samotná súťaž o malú umývačku riadu má už v čase písania článku vyše 2 000 zdieľaní, viac ako 1300 komentárov a stovky reakcií. Podotknime len, že fotografie umývačky zaradenej do súťaže pochádzajú z poľského online obchodu Allegro.

Fanúšikov chce nahnať aj ďalšej pochybnej stránke

V podmienkach súťaže je uvedená aj podmienka pre lajknutie stránky Slovak nature, ktorá bola založená len 2. februára 2021 a doteraz ju sleduje len približne 800 ľudí. Na jej nástenke nájdeme jediný príspevok, v ktorom uvádza rozdávanie ručne maľovaných fliaš so vzorom Kriváňa. Zároveň žiada od ľudí pozitívne 5-hviezdičkové recenzie, čím sa majú zvýšiť ich šance na údajnú výhru.

Zobraziť celú galériu (1)
Snímka obrazovky/Redakcia

Predmetná fotografia propagovanej fľaše v tejto súťaži ale pochádza zo slovenského e-shopu Sashe.sk, pričom nie je v príspevku uvedený pôvodný zdroj fotografie. Medzičasom bola v čase písania článku táto súťaž odstránená, čo len potvrdzuje, že išlo o podvod. To, ako príspevok vyzeral a čo propagoval nájdeš na priloženej snímke obrazovky.

V porovnaní so súťažou Mall extra má len minimum zdieľaní, komentárov a reakcií, no cez propagáciu v súťaži o umývačku riadu sa mohol počet oklamaných ľudí zvýšiť. Obom súťažiam navyše chýba oficiálny štatút súťaže. Najlepším riešením je takéto podvodné súťaže ignorovať a nezdieľať ďalej, prípadne tiež nahlásiť sociálnej sieti.

Znaky podvodnej súťaže:

  • Stránka, ktorá vyhlásila súťaž, bola založená nedávno a nie je overená
  • Stránka sa môže vydávať za známu spoločnosť a zneužívať jej obchodný názov
  • Súťaž nemá vlastný štatút (oficiálne vyhlásené súťaže musia mať vlastný štatút, v ktorom sú jednoznačne určené podmienky súťaže)
  • Fotografie a obrázky v podvodnej súťaži pochádzajú z iných zdrojov, sú kradnuté
  • Stránke chýbajú kontaktné informácie, adresa webu
  • Súťaž vyžaduje zdieľanie statusu (Facebook pri súťažiach zakazuje zdieľanie statusu ako podmienku súťaže)
  • Súťaž obsahuje príliš drahú výhru (obvykle nové auto, dom, elektroniku či podobné produkty)

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú