Výskumníci z fakulty chemického inžinierstva Monash University v Indii identifikovali mikroriasy, ktoré umožňujú ekologickú produkciu vodíka. Ten nachádza čoraz väčšie využitie v doprave, jeho momentálna výroba je však environmentálne zaťažujúca, informuje Techxplore.

Nižšie emisie a možnosť hromadnej produkcie

Väčšina vodíka je dnes vyrábaná parnou konverziou z metánu a výhodných ekologických alternatív je pramálo. To však môže zmeniť metóda, s ktorou prichádzajú výskumníci z Monash University, ktorí použili na produkciu vodíka mikroriasy. V porovnaní s parnou konverziou ponúka táto metóda redukciu emisií až o 36 %, čo je obzvlášť dôležité v prípade automobilovej dopravy, ktorá začína vodík hromadne využívať. Hyundai má dokonca prvé vodíkové kamióny, ktoré brázdia Európu.

Freepik

Na produkciu vodíka z mikrorias použili metódu RFV (reactive flash volatilisation), v ktorej sa pevné látky zmenia na prchavé zlúčeniny pomocou termálneho rozkladu. S dodatočnými ekologickými procesmi a spôsobmi výroby energie je možné zredukovať emisie výroby vodíka až o 87 %, píše Monash University.

Výskumníci počas svojej štúdie vystavili riasy teplotám v rozmedzí 550 – 650 C° a ako splyňujúce činidlo použili paru. Počas výskumu nakoniec dospeli k záveru, že 12 800 kg rias za hodinu je postačujúcich na výrobu 1240 kg vodíka.

Dobrá ekonomická návratnosť novej metódy, vodík prichádza aj na Slovensko

Za predpokladu trhovej ceny vodíka stlačeného na 700 bar (70 MPa) ~8,25 € / kg počítajú s návratnosťou investície za necelé štyri roky. Proces tak má veľký potenciál v boji proti využívaniu fosílnych palív a za redukciu produkcie skleníkových plynov.

Znížiť náklady na výrobu vodíka z rias môže aj využitie obnoviteľných zdrojov na výrobu elektrickej energie – tým je možné tiež zaručiť dlhodobú udržateľnosť celého procesu.

Hyundai

Aj keď sú dnes vodíkové autá raritou aj v porovnaní s klasickými akumulátorovými elektromobilmi, ich počet postupne narastá a automobilky sa snažia o pretlačenie technológie do popredia. Vodík dostal podporu aj na Slovensku, kde máme oficiálne prvé vodíkové auto a ešte v tomto roku postavíme prvé dve čerpacie stancie v Bratislave a Košiciach.

Celková energetická efektivita vodíka pre elektromobily je síce v porovnaní s akumulátormi nižšia, jeho veľkou výhodou je však práve rýchle dotankovanie či vyšší dojazd. Je tak možné, že tak ako dodnes jazdili autá prevažne na naftu a benzín, v budúcnosti sa stanú primárnymi metódami práve vodík a akumulátory – obe s vlastnými výhodami a nevýhodami.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú